• 0

intracommunautaire levering hoe controleren ?

hoi,

Als ik een intracommunautaire levering stuur naar bijv duitsland, ik krijg een btw nummer op van de Duitse ondernemer, maar hoe kan ik nou controleren of hij het opgeeft bij de belastingdienst.. ik geef het zelf wel op, maar wil niet achteraf alsnog de btw moeten betalen over de btw vrije goederen die ik dan uitstuur..

als ik hem de nederlandse btw reken , is hij niet blij want die kan hij niet terugvragen.. maar wil er wel zeker van zijn dat hij de duitse btw dan opgeeft..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Ter aanvulling op het antwoord van exhaeller ... de link vindt je hier: Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES) geldigverklaring BTW-nummer.

als ik hem de nederlandse btw reken, is hij niet blij want die kan hij niet terugvragen ...
Ook dan kan hij de Nederlandse btw terugvragen ... met een beetje extra moeite, dat dan weer wel.

... maar wil er wel zeker van zijn dat hij de duitse btw dan opgeeft.
Als je een ICP-opgave hebt gedaan, dan is de rest niet jouw verantwoording en ook niet jouw probleem. De Europese Belastingdienst werken op btw-gebied goed samen, wees maar niet bezorgd.

zie ook: Waar vindt u de opgaaf ICP?

"De opgaaf ICP vindt u op het beveiligde gedeelte van onze internetsite, onder 'Overige formulieren'. U kunt ook aangifte- of administratiesoftware gebruiken."

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Top. Ja ik rekende voorheen wel altijd de NL btw, maar nu het wat groter wordt, en er wat meer ondernemers in belgie/duitslands/frankrijk zijn krijg ik vaker de vraag, maar dan is het enkel hun btw nr controleren, en klaar.

Bedankt voor het snelle antwoord iig !

Link naar reactie
  • 0
Ook dan kan hij de Nederlandse btw terugvragen ... met een beetje extra moeite, dat dan weer wel.

Nou, met een heel veel beetje extra moeite..... I.i.g. niet met een electronisch teruggaafverzoek.

Maar TS hoeft zich inderdaad niet veel zorgen te maken. Formeel geldt de eis dat "De goederen aldaar zijn onderworpen aan de heffing van belasting" maar dit is uiteraard niet controleerbaar voor de leverancier.

In het Voorschrift inzake de bij de WOB 1968 behorende tabel II staat het als volgt:

"Indien de afnemer bij de aankoop zijn BTW-identificatienummer opgeeft, mag de leverancier ervan uitgaan dat de afnemer de goederen intracommunautair zal verwerven en dat deze verwerving niet onder de uitzonderingsregeling van artikel 1a, tweede lid, van de Wet valt. De leverancier zal de aanspraak op toepassing van het nultarief voor het overige uiteraard dan nog wel op de gebruikelijke wijze met boeken en bescheiden moeten kunnen aantonen."

Het is wel van belang om het BTW-nummer regelmatig te controleren (dus of het nog steeds bestaat...).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar