• 0

Vraag over import snijbloemen uit Colombia

Goede avond allemaal,

 

Ik wil met mijn onderneming (BV) grote volumes snijbloemen gaan importeren vanuit Zuid-Amerika. Voornamelijk vanuit Colombia op het begin.

 

Het netwerk is aanwezig en de benodigde contacten daar zijn al benaderd voor een samenwerking. Nu heb ik uiteraard research hiernaar gedaan. Zo weet ik van de bilaterale samenwerking tussen Nederland en Colombia, en de organisatie Holland House Colombia die bedrijven ondersteunt in hun handelsmissies in Colombia. Echter gaat de informatie op deze website vooral over export van artikelen/technologieën richting Colombia.

 

Zo is op onderstaande link van de belastingdienst wel informatie te vinden over de import van goederen uit niet-EU-landen. Ik zou een "vergunning artikel 23" aan kunnen vragen waardoor ik de BTW op import kan verrekenen met mijn aangifte OB.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_import_goederen_uit_niet_eu_landen

 

Echter zijn mij een aantal dingen nog steeds onduidelijk:

 

- Wat is het BTW-tarief dat gerekend wordt over de import? (6% is het gebruikelijke BTW tarief voor snijbloemen verkoop binnen Nederland)

 

- Wat is het nut van BTW betalen over import, als ik deze daarna als voorbelasting mag aftrekken? Het lijkt mij dat ik op deze manier alsnog uiteindelijk geen BTW betaal. Alleen de klanten waaraan ik zou leveren in Nederland betalen dan deze BTW. Ook snap ik niet waarom ik BTW zou mogen aftrekken/terugvragen wanneer ik deze niet eens voldaan heb?

 

- Wat zijn overige douane- / invoerkosten waar ik rekening mee moet houden?

En hoeveel bedragen deze (relatief of absoluut)

 

- Indien nuttig, kan ik een artikel 23 vergunning aanvragen wanneer de handel nog niet heeft plaatsgevonden?

 

Zou het erg op prijs stellen als iemand mij hiermee kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

Ricardo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Wat is het nut van BTW betalen over import, als ik deze daarna als voorbelasting mag aftrekken? Het lijkt mij dat ik op deze manier alsnog uiteindelijk geen BTW betaal. Alleen de klanten waaraan ik zou leveren in Nederland betalen dan deze BTW. Ook snap ik niet waarom ik BTW zou mogen aftrekken/terugvragen wanneer ik deze niet eens voldaan heb?

Tsja ... het antwoord kunt u zelf toch ook wel verzinnen ... dat maakt het proces van BTW heffing traceerbaar, overzichtelijk en controleerbaar en daar houden boekhouders - ook die van de Overheid - graag van. Zonder dat zou het een administratieve chaos worden en daarom is dat zo geregeld in Artikel 1 van de Wet op de Omzetbelasting.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Bij import gelden de zelfde btw tarieven als bij normale verkoop dus in jouw geval 6%.

 

Je kunt alleen aftrekken wanneer je ze betaald hebt, dus als je gebruik maakt van een artikel 23 van de omzetbelasting mag je ze niet meer aftrekken.

 

Wat betreft waarom heeft Nedzhibe denk ik wel een punt.

 

De verdere kosten zijn afhankelijk van wat zaken zoals zijn het verse snijbloemen? Wat voor bloemen zijn het? Heb je een EUR1 certificaat?

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
Wat is het nut van BTW betalen over import, als ik deze daarna als voorbelasting mag aftrekken? Het lijkt mij dat ik op deze manier alsnog uiteindelijk geen BTW betaal.

 

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat jij BTW betaalt :)

 

Het is juist de bedoeling dat jouw klant BTW betaalt en dat jij als onderdeel van de keten alleen dat stukje BTW afdraagt dat betrekking heeft op jouw toegevoegde waarde (jouw marge waaruit jij je kosten en winst haalt)

 

Dé manier omdat correct controleerbaar te doen is ieder deel in de distributieketen BTW te laten betalen over de inkoop en BTW in rekening te brengen en af te dragen over de verkoop. Via de aangifte en vooraftrek draag jij daarmee alleen de BTW af over jouw toegevoegde waarde, te betalen door de (eind)klant.

 

( BTW betekent ook niet voor niets "Belasting op toegevoegde waarde" of "Value Added tax")

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
- Wat is het BTW-tarief dat gerekend wordt over de import? (6% is het gebruikelijke BTW tarief voor snijbloemen verkoop binnen Nederland)

Eveneens 6%.

 

- Wat is het nut van BTW betalen over import, als ik deze daarna als voorbelasting mag aftrekken? Het lijkt mij dat ik op deze manier alsnog uiteindelijk geen BTW betaal. Alleen de klanten waaraan ik zou leveren in Nederland betalen dan deze BTW. Ook snap ik niet waarom ik BTW zou mogen aftrekken/terugvragen wanneer ik deze niet eens voldaan heb?

Deze vraag lijkt me al afdoende beantwoord

 

- Wat zijn overige douane- / invoerkosten waar ik rekening mee moet houden?

En hoeveel bedragen deze (relatief of absoluut)

Invoerrechten zijn afhankelijk van het soort bloemen, waarschijnlijk zal alles vanwege de FTA met Colombia wel rechtenvrij zijn. Voor andere oorsprongslanden zou er wel geheven kunnen worden. Je krijgt sowieso te maken met fytosanitaire certificaten en maatregelen/controles van de Plantenziektekundige dienst. Ik verbaas me er maar weer eens over dat er plannen zijn om "grote volumes" in te gaan voeren en het niveau van de vragen de indruk wekt dat er 0,000% ervaring is met internationale handel, laat staan met bederfelijke producten zoals snijbloemen waarbij een snelle douaneafhandeling een erg belangrijke factor is. Als je dat niet onder de knie hebt kun je het wel shaken. Ik heb vorige week nog een presentatie van Flora Holland gezien waarbij men jaren bezig is geweest om alleen al de documentenstroom (200 stuks per zending) in te dammen.... bezint eer gij begint............

 

- Indien nuttig, kan ik een artikel 23 vergunning aanvragen wanneer de handel nog niet heeft plaatsgevonden?
Volgens de website van de belastingdienst zou je al regelmatig wat ingevoerd moeten hebben, in de praktijk blijkt dit wel mee te vallen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.