Ik ben al zo'n 7 jaar als ondernemer actief in de handel in zogenaamde "platte zaken"
Ik koop partijen papierwerk zoals foto's, kaarten, knipsels, tijdschriften enz. om ze weer los of in andere samenstellingen te verkopen.
Op deze handel is de margeregeling van toepassing en ik houd vanzelfsprekend een administratie bij met o.a. een in- en verkoopboek.
In het begin had ik nauwelijks iets op voorraad. Wat ik niet snel kon verkopen werd weggegooid (veel spullen in de ingekochte partijen zijn vaak onverkoopbaar oud papier), maar na al die jaren zijn er toch een aantal zaken die bewaard zijn gebleven zodat ik nu met drie stellingkasten vol onverkocht papierwerk zit waar ik mogelijk ooit nog iets mee kan doen.
Ik heb bij mijn aangifte en balans nooit een voorraad vermeld, maar vraag me nu af of dit toch niet verplicht is (de meningen op internet lopen hierover erg uiteen)
Zou ik nu toch een voorraad op willen gaan voeren (wat ik eigenlijk liever niet wil), dan vrees ik dat deze onmogelijk te waarderen is.
Koop ik voor €25,- een doos kaarten, foto's, en andere zaken dan verkoop ik b.v. binnen enkele weken voor €250,- de beste artikelen. Wat overblijft is mogelijk onverkoopbaar, maar kan misschien later nog eens als partij worden aangeboden aan andere verzamelaars en dus wordt de resterende stapel in de stellingkast gelegd. De waarde hiervan kan ik onmogelijk bepalen. het zijn de resten van een partij die zijn winst al op heeft geleverd en mogelijk kan ik er niets meer van verkopen maar wie weet komt er ooit nog iemand met interesse....
Zo heb ik ook een stellingkast vol gesorteerde knipsels (10.000den knipsels) die ik ooit voor een hele goedkope prijs heb mogen aanschaffen (zeg voor het gemak €100). Na 5 jaar heb ik inmiddels 10% van deze partij verkocht hetgeen me b.v. zo'n €2000,- heeft opgeleverd.
Dit zijn echter wel de meest gewilde knipsels dus de kans is groot dat de resterende 90% niet of nauwelijks verkocht gaat worden. Ik heb dus een stellingkast voorraad maar de waarde is onmogelijk in te schatten...
Zo kan ik nog wel even doorgaan: Er liggen vele jaargangen tijdschriften waar ik knipsels uitgehaald heb om los te verkopen, maar die ik maar laat liggen omdat er mogelijk nog eens een vraag van iemand komt om een bepaald knipsel dat ik mogelijk in die jaargang kan vinden.
Ik heb fotoboeken gekocht waarvan ik de een aantal foto's heb kunnen doorverkopen (ook daar is weer winst op gemaakt) en het restant gaat dan weer in een zak voor later (of om uiteindelijk toch te worden weggegooid)
Het is onmogelijk om te achterhalen welke restanten uit welke aankooppartij komen en het is ook niet te doen om zoiets in de toekomst bij te gaan houden aangezien restanten van partijen vaak later weer gedeeltelijk worden samengevoegd (b.v. alle foto's van de restanten waar auto's op staan in de hoop dit ooit weer als pakket te kunnen verkopen) Ik kan onmogelijk van iedere foto, kaart en knipsel bijhouden uit welke aankooppartij deze is gekomen en dan nog is de aankoopwaarde niet te achterhalen aangezien een partij uit objecten bestaat van verschillende waarde. Een aangekochte doos met daarin 10 antieke ansichten, 100 knipsels en 50 foto's heeft b.v. €25,- gekost en dan is het maar de vraag welke items nu net kostbaar en verkoopbaar waren. De kaarten kunnen €50,- hebben opgeleverd en de rest kan onverkoopbaar zijn gebleken, maar de verdeling kan ook heel anders uitpakken....
Kortom, Ik zit dus met enkele stellingkasten "voorraad" / restanten die ik moeilijk weg kan doen omdat je maar nooit weet of er nog iets verkoopbaars tussen zit. Ik kan er echter onmogelijk een waardering aan hangen. Zou ik alles als één partij willen verkopen dan kan het best dat ik er nog geen €200,- voor krijg maar wie weet ziet een ander mogelijkheden en bied hij €1000,- ?
Zou morgen heel mijn voorraad afbranden, dan denk ik dat ik mijn bedrijfsvoering weinig schade loopt aangezien mijn omzet vooral bepaald wordt door de snelle verkoop van de goede artikelen die ik tegenkom bij de inkoop van partijen. De verkopen liggen jaarlijks dan ook veel hoger dan de inkopen.
Wat mij betreft vermeld ik dus geen voorraad bij mijn aangifte en op mijn balans.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
totus2
totus2
Ik ben al zo'n 7 jaar als ondernemer actief in de handel in zogenaamde "platte zaken"
Ik koop partijen papierwerk zoals foto's, kaarten, knipsels, tijdschriften enz. om ze weer los of in andere samenstellingen te verkopen.
Op deze handel is de margeregeling van toepassing en ik houd vanzelfsprekend een administratie bij met o.a. een in- en verkoopboek.
In het begin had ik nauwelijks iets op voorraad. Wat ik niet snel kon verkopen werd weggegooid (veel spullen in de ingekochte partijen zijn vaak onverkoopbaar oud papier), maar na al die jaren zijn er toch een aantal zaken die bewaard zijn gebleven zodat ik nu met drie stellingkasten vol onverkocht papierwerk zit waar ik mogelijk ooit nog iets mee kan doen.
Ik heb bij mijn aangifte en balans nooit een voorraad vermeld, maar vraag me nu af of dit toch niet verplicht is (de meningen op internet lopen hierover erg uiteen)
Zou ik nu toch een voorraad op willen gaan voeren (wat ik eigenlijk liever niet wil), dan vrees ik dat deze onmogelijk te waarderen is.
Koop ik voor €25,- een doos kaarten, foto's, en andere zaken dan verkoop ik b.v. binnen enkele weken voor €250,- de beste artikelen. Wat overblijft is mogelijk onverkoopbaar, maar kan misschien later nog eens als partij worden aangeboden aan andere verzamelaars en dus wordt de resterende stapel in de stellingkast gelegd. De waarde hiervan kan ik onmogelijk bepalen. het zijn de resten van een partij die zijn winst al op heeft geleverd en mogelijk kan ik er niets meer van verkopen maar wie weet komt er ooit nog iemand met interesse....
Zo heb ik ook een stellingkast vol gesorteerde knipsels (10.000den knipsels) die ik ooit voor een hele goedkope prijs heb mogen aanschaffen (zeg voor het gemak €100). Na 5 jaar heb ik inmiddels 10% van deze partij verkocht hetgeen me b.v. zo'n €2000,- heeft opgeleverd.
Dit zijn echter wel de meest gewilde knipsels dus de kans is groot dat de resterende 90% niet of nauwelijks verkocht gaat worden. Ik heb dus een stellingkast voorraad maar de waarde is onmogelijk in te schatten...
Zo kan ik nog wel even doorgaan: Er liggen vele jaargangen tijdschriften waar ik knipsels uitgehaald heb om los te verkopen, maar die ik maar laat liggen omdat er mogelijk nog eens een vraag van iemand komt om een bepaald knipsel dat ik mogelijk in die jaargang kan vinden.
Ik heb fotoboeken gekocht waarvan ik de een aantal foto's heb kunnen doorverkopen (ook daar is weer winst op gemaakt) en het restant gaat dan weer in een zak voor later (of om uiteindelijk toch te worden weggegooid)
Het is onmogelijk om te achterhalen welke restanten uit welke aankooppartij komen en het is ook niet te doen om zoiets in de toekomst bij te gaan houden aangezien restanten van partijen vaak later weer gedeeltelijk worden samengevoegd (b.v. alle foto's van de restanten waar auto's op staan in de hoop dit ooit weer als pakket te kunnen verkopen) Ik kan onmogelijk van iedere foto, kaart en knipsel bijhouden uit welke aankooppartij deze is gekomen en dan nog is de aankoopwaarde niet te achterhalen aangezien een partij uit objecten bestaat van verschillende waarde. Een aangekochte doos met daarin 10 antieke ansichten, 100 knipsels en 50 foto's heeft b.v. €25,- gekost en dan is het maar de vraag welke items nu net kostbaar en verkoopbaar waren. De kaarten kunnen €50,- hebben opgeleverd en de rest kan onverkoopbaar zijn gebleken, maar de verdeling kan ook heel anders uitpakken....
Kortom, Ik zit dus met enkele stellingkasten "voorraad" / restanten die ik moeilijk weg kan doen omdat je maar nooit weet of er nog iets verkoopbaars tussen zit. Ik kan er echter onmogelijk een waardering aan hangen. Zou ik alles als één partij willen verkopen dan kan het best dat ik er nog geen €200,- voor krijg maar wie weet ziet een ander mogelijkheden en bied hij €1000,- ?
Zou morgen heel mijn voorraad afbranden, dan denk ik dat ik mijn bedrijfsvoering weinig schade loopt aangezien mijn omzet vooral bepaald wordt door de snelle verkoop van de goede artikelen die ik tegenkom bij de inkoop van partijen. De verkopen liggen jaarlijks dan ook veel hoger dan de inkopen.
Wat mij betreft vermeld ik dus geen voorraad bij mijn aangifte en op mijn balans.
Mag dit ?
[verandering: titel]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56071-problemen-met-opnemenhet-boeken-van-voorraad-in-administratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag