Ik ben sinds Mei eigen onderneming/zzp’er binnen de kappers branche. Ik huur een stoel in een salon, alleen werken wij met 1 kassa systeem, dus aan het einde van de maand keert de eigenaar van de salon mijn omzet uit.

Nu heeft de eigenaar mij een factuur gestuurd met de kosten voor de stoelverhuur + 21% BTW minus mijn afgerekende omzet en met als notitie dat de BTW-afdracht van mijn omzet door mij dient te gebeuren.

Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt, waardoor ik graag advies wil over het volgende:

1. Heeft iemand enige ervaring met soort gelijke constructie? en weet iemand hoe ik dit dan slim moet aanpakken.

2. Moet ik voor mijn eigen administratie een factuur aan de eigenaar sturen voor de geleverde diensten (totale omzet) + BTW en dat ik btw moet afdragen aan de belastingdienst? Ik neem aan als de belastingdienst ooit een keer langs komt moet ik wel iets kunnen aantonen.

Verder ben ik ook opzoek naar een belastingadviseur in de omgeving van Amsterdam die mij op weg kan helpen/adviseren als startende.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56579-zzper-en-btw-aangifte/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu heeft de eigenaar mij een factuur gestuurd met de kosten voor de stoelverhuur + 21% BTW minus mijn afgerekende omzet en met als notitie dat de BTW-afdracht van mijn omzet door mij dient te gebeuren.

Kun je dat even beter omschrijven met e.v. een voorbeeldje van die factuur?

(met bijvoorbeeld 100,- voor stoel en 200,- voor omzet excl btw)

Jouw omzet op die factuur, staat dat inclusief BTW of exclusief?

Staat het onder de BTW of boven de BTW?

• 0

Niet bepaald een lucratieve handel dan, zo te zien.

Kost meer dan het opbrengt. 45,- euro in de min (wanneer je de 32,- euro BTW hebt teruggekregen n.a.v. de aangifte).

Is dat wel handig om zo door te gaan?

Of gaat het misschien straks groeien.

"What, me worry?"

• 0

Daarom is er in ieder geval ook een specificatie nodig.

Niet alle (be)handelingen vallen onder 6%.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/diensten_van_kappers

Ik zie op de factuur 20% van producten staan. Als dat los verkochte producten zijn dan zit je daarmee ook op 21%.

Op zich lijkt de factuur me wel te kloppen. De eigenaar int de bedragen en trekt daar zijn kosten vanaf voordat hij het restant aan jou betaald (in dit geval dus negatief dat jij hem moet betalen).

Ik denk ook niet dat je hem hiervoor een factuur moet sturen maar je moet wel de specificatie (bonnetjes) van jouw omzet hebben zodat je daarmee de btw-aangifte voor jouw omzet kunt doen.

• 0

Niet bepaald een lucratieve handel dan, zo te zien.

Als het een beetje trendy kapsalon is die ook nog op de goede locatie staat, dan komt 160 euro per dag beter in de buurt. Voor een gewone (huis, tuin en keuken) kapsalon lijkt mij een bedrag tussen de 40 en 50 euro per dag meer dan genoeg.

Overigens ... waar staat die betaling van '20% producten' voor ?

Mij lijkt 20-30% van de omzet een betere deal, maar daar zal de eigenaar wel niet mee akkoord gaan.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Dit is geen ongebruikelijk manier om te werken, wat ongebruikelijk is, is dat je minder omzet dan kosten hebt.

Misschien ongewenst maar gedurende de afgelopen crisisjaren voor menig ondernemer met dalende omzetten en gelijkblijvende of zelfs stijgende kosten toch zeker niet ongebruikelijk. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0

Ik buig voor jouw ervaring. :-)

Toch lijkt het me voor al die crisisbedrijven handig eens te gaan nadenken over staking, want met een negatieve winst ga je je boekhouder ook niet betalen.

Overigens kan ik ook wel andere redenen bedenken waarom je - voor korte tijd! - minder omzet dan kosten maakt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
Toch lijkt het me voor al die crisisbedrijven handig eens te gaan nadenken over staking, want met een negatieve winst ga je je boekhouder ook niet betalen.
Niet alleen de boekhouder ... Nadenken over staking hebben deze bedrijven in ieder geval niet (tijdig) gedaan ... CBS - Uitgesproken faillissementen 2010-2020 - kerncijfers - 12 juni 2017.

Tussen emotioneel denken en rationeel handelen zit wel enig verschil. 8)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar