• 0

Auto's importeren, bedrijfsmatig of niet?

Beste leden,

 

Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn met het bedrijfsmatig importeren van auto's, tbv doorverkoop. Ik heb zelf ervaring met het particulier importeren, maar ik wil kijken of ik meerdere voertuigen per jaar kan kopen, importeren en doorverkopen. Dat maakt mij uiteraard handelaar in auto's. Ik vraag me echter af of een bedrijf moet voldoen aan andere eisen behalve het betalen van invoerrechten, BTW en BPM. Uiteraard moet er inkomstenbelasting betaald worden, maar dit moet een particulier ook boven een bepaald bedrag.

 

Mijn concrete vraag is eigenlijk of er verschil zit in het importeren als particulier en als bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, voordat we dubbele dingen gaan doen: wat heeft jouw onderzoek op andere plaatsen (KvK, Antwoordvoorbedrijven, Ondernemersplein, etc.) al voor antwoorden opgeleverd?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Hans.

 

Ik heb mezelf ingeschreven voor een seminar van de belastingdienst, daar ga ik ongetwijfeld antwoorden krijgen. Maar ik probeer vooraf zo veel mogelijk informatie te verkrijgen. Ik heb al zitten zoeken op het www, maar de enige antwoorden die ik kan vinden beginnen met: "volgens mij..", heb ik niet erg veel aan dus. Op de site van de RDW als die van de belastingdienst en KvK kan ik geen antwoorden vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je stelt een aantal vragen, die je echt zo kunt opzoeken, ook op KvK en belastingsdienst (wanneer ben je ondernemer, ook voor de BTW, etc...), Wat komt er bij kijken als je iets bedrijfsmatig gaat opzetten i.p.v. als particulier/hobby. Zie onderaan deze pagina: Antwoordvoorbedrijven, Ondernemersplein, etc... of heb je al eens met iemand gesproken die auto's importeert?

 

HL werkt volgens een principe, wat terug te lezen is in de forumregels en waarmee je dus akkoord bent gegaan: "Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden."

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Mijn concrete vraag is eigenlijk of er verschil zit in het importeren als particulier en als bedrijf.

Concreet antwoord, nee. Het maakt de douane niet uit of je als particulier importeert of als bedrijf. Het enige verschil is dat je als bedrijf ben hen geregistreerd wordt, verder betaal je evengoed invoerrechten en Btw. Voor de Btw maakt het uiteraard wel verschil, een ondernemer moet Btw afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik als bedrijf van een particulier koop, betaal ik bij invoer BTW, en als ik als bedrijf vervolgens aan een particulier verkoop, moet ik 21% BTW rekenen, die ik vervolgens weer af moet dragen.

 

Dan is het toch voordeliger om als particulier van particulier te kopen, BTW te betalen bij invoer en vervolgens weer als particulier aan particulier te verkopen? Dat maakt de auto 21% goedkoper voor de koper..

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen ben je er nog niet echt ingedoken. Misschien helpt het wanneer je voor jezelf even een rekenvoorbeeldje maakt, bijvoorbeeld van een auto met inkoopprijs 10.000 euro ex btw. Voor welke prijs zal de particulier die verkopen? Wat zou het bedrijf vragen? Hoe is dat 21% duurder dan bij de particulier?

Link naar reactie
  • 0
Dan is het toch voordeliger om als particulier van particulier te kopen, BTW te betalen bij invoer en vervolgens weer als particulier aan particulier te verkopen? Dat maakt de auto 21% goedkoper voor de koper..

 

Als je bedrijfsmatig handelt en niet de juiste aangiftes doet krijg je vanzelf wel een keer de belastingdienst op bezoek met een paar leuke naheffingen en een boete.

Link naar reactie
  • 0

Dan is het toch voordeliger om als particulier van particulier te kopen, BTW te betalen bij invoer en vervolgens weer als particulier aan particulier te verkopen? Dat maakt de auto 21% goedkoper voor de koper..

 

Zelfs als dat wél zo zou zijn (maar het dus niet is): denk je dat je daarin een keuze hebt? Zodra jij meerdere auto's per jaar importeert en verkoopt is dat al snel zakelijk handelen en niet als particulier voor eigen gebruik.

 

Dat zelfde geldt overigens ook voor garantie en aansprakelijkheidskwesties: niet het feit dat je ingeschreven staat als onderneming (of niet) maar het structureel met winstmotief handelen maken dat je niet (meer) als particuliere verkoper beschouwd wordt.

Dat betekent onder andere dat je je mbt (verborgen) gebreken aan de auto niet meer kunt verschuilen achter alleen de mededelingsplicht verkoper en onderzoeksplicht koper zoals deze op particuliere koop van toepassing is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Juist, snap ik.

Het is me duidelijk. Het was ook meer de vraag of er naast de verplichte heffingen voor een particulier, nog andere heffingen zijn als je bedrijfsmatig een auto importeert.

 

Het verschil is natuurlijk ook dat je, als je particulier invoert, de auto op je eigen naam zet. Bedrijfsmatig zal het bedrijfsvoorraad worden of op naam van het bedrijf. En of daar nog verschil zit in kosten.

Link naar reactie
  • 0

Bedrijfsmatig zal het bedrijfsvoorraad worden

Dat is een keuze, geen verplichting. Waar je verstandig aan doet en wat voordeliger is hangt vooral van het aantal voertuigen dat je op jaarbasis importeert en verhandelt.

 

Erkenning bedrijfsvoorraad kent zo zijn specifieke eisen: je moet dan een bedrijfslocatie hebben waar je de handelsvoorraad kunt stallen.

 

of op naam van het bedrijf

Bij een eenmanszaak kan dat - zonder erkenning bedrijfsvoorraad - niet.

 

Het was ook meer de vraag of er naast de verplichte heffingen voor een particulier, nog andere heffingen zijn als je bedrijfsmatig een auto importeert.

Uitgaande van de reactie van importspecialisten hierboven: nee dus ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wordt het dan niet automatisch een particuliere auto?

Nee. of de auto zakelijk is of niet hangt af van de of je de auto zakelijk activeert, dat staat los van de tenaamstelling

 

Denk niet dat de verzekeringsmaatschappij akkoord gaat met bijvoorbeeld 10 auto's per jaar op naam.

Niet de tenaamstelling maar de hoedanigheid is voor een verzekeraar belangrijk: je bent geen particulier (meer) die z'n eigen auto importeer en verkoopt, je handelt bedrijfsmatig. Dat kan prima zakelijk (en dus ook ex btw) verzekerd worden, bijvoorbeeld op een garagepolis

 

Dit betekent dat de keuze voor eenmanszaak misschien niet handig is..

Voor te naam stellen en verzekeren heb je geen BV nodig. Risicotechnisch kan het wel een optie zijn, maar wel met iets hogere kosten (aanname mijnerzijds dat zaken als urencriterium en zelfstandigen/startersaftrek bij jou vooralsnog niet spelen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.