• 0

Boete omzetbelasting - hoe boeken?

Ik was te laat met de kwartaalaangifte en betaling van de omzetbelasting.

 

Hier heb ik voor straf twee nehaffingsaanslagen voor gekregen:

1. 'Boete wegens niet tijdig betalen: 65 EURO'

2. 'Boete wegens niet tijdig betalen: 3% van niet tijdig betaalde bedrag'

 

Bij elkaar een flink bedrag.

 

Moet ik beide boetes prive betalen? Boete #2 lijkt mij meer zakelijk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de boetes wel van de zakelijke rekening betalen maar je zult die dan wel als privé(opname) moeten boeken.

 

Waarom lijkt #2 jou zakelijk?

 

Waar is die €65 boete eigenlijk voor? Ik dacht dat als je na de coulancetermijn betaald dat het gewoon 3% is met een minimum van €50,- (ik neem aan dat je buiten de coulancetermijn betaald hebt)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_betaalt_niet_te_laat_of_te_weinig

 

Ik zie het al... je hebt dus ook totaal verzuimd aangifte te doen (of was te laat). Daar is die €65,- dan voor.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_doet_geen_of_te_laat_aangifte

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

#2 lijkt mij zakelijk omdat 3% best een aardig bedrag is, in mijn geval honderden euro's. Als een bedrijf met vele malen meer omzet dan ikzelf (eenpitter) dit moet betalen is dat toch niet prive te verhalen? Stel 500k omzet in kwartaal, 100k btw x 3% = 3.000 euro boete die prive betaald moet worden?

 

Ik was te laat met aangifte en betalen (12 augustus ipv max 31 juli)

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat privé betalen van boetes.

Ik had laatst zakelijk een typefout in de betaling loonbelasting gemaakt, maar wel op tijd betaald. Geld teruggestort gekregen wegens onverschuldigd. Daarna iets te laat weer opnieuw betaald. Boete van €50,- euro gekregen. Had wel bezwaar kunnen gaan maken en alles uitleggen, maar heb het zo gelaten om bedrijfseconomische redenen. Het zou mij en mijn boekhouder teveel tijd kosten dat weliswaar voor een lagere bedrijfswinst zou zorgen.

Lijkt me dat ik dit toch wel zou mogen aftrekken?

 

Link naar reactie
  • 0

En zover ik het even uit mijn hoofd kan beredeneren maakt het niets uit of je deze boete direct uit privé betaald (of via privé opname boekt) of dat ie weer bij de winst opgeteld wordt. Je hebt er in beide gevallen geen voordeel bij.

 

Yep, maar dat was niet de vraag van TS ;) (, die vraagt hoe dit te boeken. En het antwoord daarop geeft Joost. )

Dat je het ook helemaal buiten de zakelijke administratie kunt houden klopt, maar waarom zou je? Het blijft een zakelijk kost, alleen kun je deze niet ten laste van de winst brengen.

 

Lijkt me dat ik dit toch wel zou mogen aftrekken?

Lijkt mij niet. Dat jij er voor kiest om niet in bezwaar te gaan tegen de boete om bedrijfseconomische redenen, is geen geldig argument om de boete toch als zakelijke kost op te voeren.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En zover ik het even uit mijn hoofd kan beredeneren maakt het niets uit of je deze boete direct uit privé betaald (of via privé opname boekt) of dat ie weer bij de winst opgeteld wordt. Je hebt er in beide gevallen geen voordeel bij.

 

 

Bij commerciële cijfers horen de kosten wel in de jaarcijfers thuis, vandaar dat ze ook als zakelijke kosten geboekt dienen te worden en in de aangifte IB gecorrigeerd.

Bij een BV is het ook nogal een verschil of je het privé of zakelijk inboekt i.v.m. loonbelasting of dividendbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.