• 0

Vervang"plicht" in een (model)overeenkomst van opdracht

Ik heb hier diverse threads gevonden over het recht op vrije vervanging, maar niet echt over een plicht om een vervanger te leveren...

 

Ik heb een overeenkomst van opdracht ontvangen met algemene voorwaarden gebaseerd op de Bovib modelovereenkomst.

In Artikel 9 (in mijn geval staan hier alleen lid 4. en 5. uit het model) staat dit lid:

In geval Opdrachtnemer langer dan twee aaneengesloten weken niet in staat is om de Werkzaamheden uit te voeren wegens ziekte of anderszins is Opdrachtgever gerechtigd op verzoek van Cliënt, en daartoe dus niet verplicht, te verlangen dat de desbetreffende Opdrachtnemer zorg draagt voor een vervanger, hetgeen door Opdrachtnemer aldus zal worden uitgevoerd.

 

Hoe dwingend is dit? Als ik niet in staat ben om te werken ben ik hoogstwaarschijnlijk ook niet in staat om een vervanger te zoeken. Als OG "verlangt" dat ik "zorg draag", is dat dan een inspannings- of een resultaatverplichting? Ik neem aan inspanning.

Er wordt geen termijn genoemd en ook geen boete of zo volgens mij, dus de enige stok blijft dat ze in het uiterste geval de overeenkomst opzeggen volgens de opzegtermijn. Als ik een slechte vervanger lever dan loop ik het risico op te moeten draaien voor herstelkosten dus dan maar liever einde opdracht.

 

En kan dit ook gaan spelen als ik bijvoorbeeld een maand op vakantie ga??

 

Overigens werk ik nu al (software ontwikkeling en advies) voor dezelfde opdrachtgever onder een andere overeenkomst, dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen. Maar ja, hier moet toch weer een handtekening onder komen...

 

 

Bedankt alvast voor jullie input,

Arjan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe dwingend is dit?

Behoorlijk dwingend: zie "hetgeen door Opdrachtnemer aldus zal worden uitgevoerd."

 

Als ik niet in staat ben om te werken ben ik hoogstwaarschijnlijk ook niet in staat om een vervanger te zoeken. Als OG "verlangt" dat ik "zorg draag", is dat dan een inspannings- of een resultaatverplichting? Ik neem aan inspanning.

Nee, zoals ik het lees is het een resultaatverplichting.

 

Er wordt geen termijn genoemd en ook geen boete of zo volgens mij, dus de enige stok blijft dat ze in het uiterste geval de overeenkomst opzeggen volgens de opzegtermijn.

Niet als jij niet voldoet aan een resultaatverplichting: dan kan de overeenkomst eerder ontbonden worden én ben jij schadeplichtig: je moet de extra kosten voor opdrachtgever en opdrachtnemer vergoeden. E.e.a. voorzover er geen sprake is van overmacht....

 

En kan dit ook gaan spelen als ik bijvoorbeeld een maand op vakantie ga??

Ja, maar alleen in theorie, als jij je vakantie niet goed afstemt met de opdrachtgever.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

In het model is artikel 9 optioneel.

 

Zou dus met je opdrachtgever onderhandelen over het schrappen van deze.

 

Je hebt gelijk, dat had ik ook bedacht dus dat ga ik doen. Ik wilde eerst een beter beeld krijgen van de mogelijke impact om te bepalen hoe hard ik het wil spelen. Dat beeld heb ik nu dankzij Norbert.

Link naar reactie
  • 0
E.e.a. voorzover er geen sprake is van overmacht....

 

Hij is (bijvoorbeeld) ziek. Hij is zelfs zo ziek, dat hij het werk waar hij verstand van heeft, niet kan uitvoeren. Nu wordt er van hem iets gevraagd waar hij minder verstand van heeft. Is die ziekte op dat moment geen overmacht?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Is die ziekte op dat moment geen overmacht?

 

Nee. De ziekte is ook niet de tekortkoming. De toerekenbare tekortkoming is het niet regelen van vervanging terwijl je dat wel contractueel bent overeengekomen. Regel zoiets goed, of kom het niet overeen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.