Vanaf 2010 bezit ik een kleine rijschool. Ik doe dit vanuit een eenmanszaak. Heb verder ook niemand in loondienst. Omdat de administratie van een kleine omvang is heb ik dit altijd zelf gedaan. De aangifte inkomstenbelasting deed ik samen met een goede vriendin.
Om een lang verhaal kort te houden; vanaf 01-04-2017 heb ik mijn bedrijfje overgedragen aan mijn zoon. Dit is ook bekend bij de kvk.
Gisteravond attendeerde iemand mij erop dat er wel wat meer bij komt kijken dan dit melden bij de kvk.
Ik vandaag dus maar druk gestudeerd.
Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:
1) geruisloze overname mag niet. Hij heeft geen 36 maanden bij mij gewerkt.
2) ik moet mijn bedrijf per 01-04-2017 staken en afrekenen. Er valt alleen niks af te rekenen omdat er alleen een auto aanwezig is waarvan de boekwaarde hoger is dan de dagwaarde.
Ik hoor graag als ik er naast zit hoor. Bij zowel punt 1 als punt 2.
Verder heb ik nog wat vragen;
Klopt het dat we geen btw hoeven te regelen bij de overname. Dit moet in een contract vast staan. Op de auto zit natuurlijk wel btw.
Moet er een prijs berekend worden voor de goodwill? Ik hoef niks voor de overname te hebben. In mijn ogen is alleende auto wat waard en die krijgt hij van me. Maar als leek weet ik wel dat je niet zomaar een auto aan je kind kan geven. Dus wederom de vraag, mag dit wel?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anne.Koek
Anne.Koek
Goedemiddag allen,
Vanaf 2010 bezit ik een kleine rijschool. Ik doe dit vanuit een eenmanszaak. Heb verder ook niemand in loondienst. Omdat de administratie van een kleine omvang is heb ik dit altijd zelf gedaan. De aangifte inkomstenbelasting deed ik samen met een goede vriendin.
Om een lang verhaal kort te houden; vanaf 01-04-2017 heb ik mijn bedrijfje overgedragen aan mijn zoon. Dit is ook bekend bij de kvk.
Gisteravond attendeerde iemand mij erop dat er wel wat meer bij komt kijken dan dit melden bij de kvk.
Ik vandaag dus maar druk gestudeerd.
Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:
1) geruisloze overname mag niet. Hij heeft geen 36 maanden bij mij gewerkt.
2) ik moet mijn bedrijf per 01-04-2017 staken en afrekenen. Er valt alleen niks af te rekenen omdat er alleen een auto aanwezig is waarvan de boekwaarde hoger is dan de dagwaarde.
Ik hoor graag als ik er naast zit hoor. Bij zowel punt 1 als punt 2.
Verder heb ik nog wat vragen;
Klopt het dat we geen btw hoeven te regelen bij de overname. Dit moet in een contract vast staan. Op de auto zit natuurlijk wel btw.
Moet er een prijs berekend worden voor de goodwill? Ik hoef niks voor de overname te hebben. In mijn ogen is alleende auto wat waard en die krijgt hij van me. Maar als leek weet ik wel dat je niet zomaar een auto aan je kind kan geven. Dus wederom de vraag, mag dit wel?
Voor zover mijn vragen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Anne
modedit: titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57316-afrekenen-met-belastingdienst-bij-overdracht-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag