• 0

Foodtruck naar prive overzetten

Hallo,

 

Ik ben momenteel bezig mijn vof te staken. En ik loop nu tegen een btw vraagstuk aan waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden.

 

Mijn compagnon heeft 3 jaar geleden bij de oprichting van het bedrijf destijds een eenmanszaak, een foodtruck aangeschaft als particulier en over laten schrijven op naam van het bedrijf. Bij aanschafis hier geen btw in rekening gebracht (particulier naar particulier). Een jaar later ben ik ingestapt binnen het bedrijf en is deze omgezet naar een vof.

 

De truck is ingebracht voor 10.000 maar de dagwaarde, het betreft een oldtimer is 12.000. Door reparaties, inbouw van een luik en apparatuur is deze in waarde gestegen. Nu willen wij graag de truck weer op naam van mijn compagnon laten zetten (prive). Bij het berekenen van de stakingswinst moet dus in acht genomen worden dat er over het verschil (2000 euro ''winst'') belasting betaald moet worden dat is mij duidelijk. Maar zijn wij ook nog btw verschuldigd?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je BTW aftrek hebt genoten op onderhoud/investeringen ben je BTW verschuldigd wanneer je het ding vervreemd, ongeacht of je dat doet naar jezelf of dat je hem aan een derde verkoopt.

Vervolgvraag is dan: waarover ben je die BTW verschuldigd: alleen over de marge of over het volle bedrag?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Antwoord op de vraag is dus dat er geen BTW over de boekwinst hoeft te worden afgedragen. Het antwoord van Steven klopt natuurlijk maar is hier niet van toepassing omdat over de investering geen BTW is afgetrokken. Ben geen (verre van) boekhouder maar dit lijkt me een kwestie van goed lezen. Zie hier voor achtergrond.

 

Goederen naar privé

Alle voorraden en bedrijfsmiddelen die u bij de overgang van de onderneming niet aan een ander levert, gaan over naar uw privévermogen. U levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon. U bent daarvoor btw verschuldigd als u de btw hebt afgetrokken bij de aanschaf van de goederen. Ga daarbij uit van de waarde van de goederen op het moment dat u ze zelf gaat gebruiken.

 

De waarde zal in dit geval wel vastgesteld moeten worden neem ik aan dmv een taxatierapport omdat dit type niet op koerslijsten staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee Hans,

 

Dan heb je het antwoord (van Steven) niet goed gelezen.

 

Als er BTW teruggevraagd is over "verbeteringen" (dus niet gewoon onderhoud en brandstof), dan is hier wel BTW verschuldigd.

 

Als dat niet het geval is (dus géén verbeteringen/opknapbeurten!) dan inderdaad niet.

 

Maar TS schrijft zelf dat de auto is opgeknapt, maar op zich hoeft dat inderdaad niet te betekenen dat over de opknapbeurten ook BTW teruggevraagd/verrekend is.

(Maar persoonlijk zou dat mij niet verbazen, want zo gaat dat meestal/vaak...)

 

Overigens is het net iets ingewikkelder dan dit eigenlijk (maar nu wordt het wel erg technisch allemaal):

 

Als de 'opknapbeurten' (waar dan dus BTW voor teruggevraagd/verrekend zijn) al "uitgewerkt" zijn (maar dat is hier niet het geval volgens TS!), dan ligt het ook weer anders: want dan is hier geen BTW verschuldigd.

 

En dan heb je ook nog het geval (nog technischer allemaal!) dat de 'opknapbeurt' los gezien kan worden van de oorspronkelijke auto (in dit geval misschien een aparte "keukeninstallatie"? Die los verkocht zou kunnen gaan worden. Om maar wat te roepen dan...):

Dan betreft het namelijk (BTW technisch gezien) eigenlijk twee aparte leveringen. Een voor de auto (geen BTW verschuldigd) en een voor 'de verbetering' (wel BTW verschuldigd).

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad niet goed gelezen/begrepen dan want ik dacht dat het om de investering van de auto zelf ging. Maar ik begrijp het nog steeds niet denk ik.

 

Stel je nu dat door het terugvragen van BTW op de verbeteringen (voor zover die nog niet "uitgewerkt" zijn) over de gehele waarde BTW moet worden afgedragen? Mij lijkt het logischer dat er over de waarde van de verbeteringen zelf (waarop waarschijnlijk is afgeschreven) BTW wordt afgedragen.

 

Nu het in Januari gaat gebeuren en er geen omzet meer is zal er overigens al snel sprake zijn van BTW vrijstelling volgens de kleine ondernemers regeling. Afijn, al spijt dat ik me hier in heb gemengd. ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Stel je nu dat door het terugvragen van BTW op de verbeteringen (voor zover die nog niet "uitgewerkt" zijn) over de gehele waarde BTW moet worden afgedragen ?

 

Ja.

 

Behalve in het (waarschijnlijk vrij uitzonderlijke) geval dat je de 'verbeteringen' los kan maken en apart kan verkopen.

 

Dus als je een roestige sportauto koopt van een particulier en je laat deze mooi overspuiten door een vakman (en je vraagt de BTW dan ook terug!), dan ben je bij verkoop van de auto vervolgens gewoon BTW verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Inderdaad niet goed gelezen/begrepen dan want ik dacht dat het om de investering van de auto zelf ging. Maar ik begrijp het nog steeds niet denk ik.

 

Stel je nu dat door het terugvragen van BTW op de verbeteringen (voor zover die nog niet "uitgewerkt" zijn) over de gehele waarde BTW moet worden afgedragen? Mij lijkt het logischer dat er over de waarde van de verbeteringen zelf (waarop waarschijnlijk is afgeschreven) BTW wordt afgedragen.

 

Nu het in Januari gaat gebeuren en er geen omzet meer is zal er overigens al snel sprake zijn van BTW vrijstelling volgens de kleine ondernemers regeling. Afijn, al spijt dat ik me hier in heb gemengd. ;D

 

 

 

Het uitgangspunt is dat margeregeling van toepassing is, wanneer het gaat om goederen waar in gehandeld wordt en dat zodra het goed geactiveerd wordt, de margeregeling niet langer van toepassing is.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

 

Iemand met een foodtruck is geen handelaar in foodtrucks, dus moet bij vervreemding BTW worden aangegeven (en afgedragen, voor zover de KOR geen soelaas biedt)

Link naar reactie
  • 0

Het uitgangspunt is dat margeregeling van toepassing is, wanneer het gaat om goederen waar in gehandeld wordt en dat zodra het goed geactiveerd wordt, de margeregeling niet langer van toepassing is.

 

Ook dat is niet helemaal compleet, eerlijk gezegd.

 

De margeregeling kan gelden ook voor de levering van gebruikte bedrijfsmiddelen.

(Maar in dit specifieke geval niet, zoals gezegd!)

 

Maar dan moet het gaan om gebruikte goederen waarvan op het moment van aanschaf de bedoeling is om die, na gebruik als bedrijfsmiddel, weer door te verkopen (C-280/04, ECLI:EU:C:2005:753 en 02/5143, ECLI:NL:GHS|NE:2006:AY3843).

 

Volgens de staatssecretaris geldt de margeregeling dan ook als de ondernemer de goederen voor andere activiteiten dan de verkoop heeft gebruikt - dus bijvoorbeeld als bedrijfsmiddel (geactiveerd dus) - met als voorwaarde dat de latere levering tot de normale bedrijfsuitoefening behoort (BLKB2014/546M, onder 3.3), maar dat geldt in dit geval ook natuurlijk niet trouwens.

 

Samengevat zou je dus kunnen zeggen dat de margeregeling alleen voor handelaren geldt, en dan ook soms voor bedrijfsmiddelen van dezelfde handelaar (mits dat in de "normale handel" van de bewuste handelaar past).

In mijn woorden dan...

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is er praktisch gezien mis met een idee om de foodtruck voor 10.000 EURO plus 2.100 EURO BTW te verkopen of anders 12.000 EURO plus 2.520 EURO BTW naar dagwaarde?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daar is natuurlijk op zich niets mis mee. Ik lees de vraag als "hoe is de regelgeving", die blijkt nogal complex en impliciet "wat is voor TS financieel het gunstigst" bij staken"?

 

Mocht de KOR geen soelaas bieden dan zou TS om BTW afdragen te voorkomen de BTW van de waardeverhogende verbeteringen kunnen corrigeren. Of denk ik dan (weer) te eenvoudig?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.