Ga naar inhoud

Omgaan met slecht communicerende klanten

Geplaatst:

svenh

Als je het druk hebt dan is de verleiding groot om ultra korte berichten te versturen.

 

Je knalt een zin op je scherm, drukt op "verzenden" en je kan verder met de volgende taak op je lijstje.

 

Helaas ontbreekt bij ultra korte berichten vaak de context die je zelf wel in je hoofd hebt maar ontbreekt bij de lezer van je bericht.

Die kan dan niet veel meer doen dan de vraag terugkaatsen.

 

Helaas krijgt iemand die alle mail zo verstuurd heel veel van die vragen en is in een oogwenk al het overzicht kwijt en zal daarom niet meer reageren op mail.

 

Wat moet je daar nu mee als er met iemand niet te communiceren valt?

Alles proberen per telefoon te regelen?

 

Ik zie het nog wel gebeuren dat een gewone bestelling door hort-en-stoot-communicatie opeens een spoedje is geworden en dat ik dan alle zeilen bij moet zetten om alsnog op tijd te leveren. Wie gaat dan de overuren betalen?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Featured Replies

Geplaatst:

Highio

Beste klant,

 

om alle specificaties van uw maatwerkbestelling af te stemmen, stel ik voor dat we op korte termijn op een u schikkend moment een telefonisch overleg plannen. Wanneer kan ik u daarvoor bellen?

 

De bespreekpunten zijn: ...

 

U kunt deze ook in een keer schriftelijk beantwoorden als reactie op dit bericht. Artwork kunt u aanleveren op: emailadres of weetikveelwatvooreenaccount.

 

Pas wanneer alle specificaties vastgelegd zijn, kunnen we uw bestelling in verwerking nemen met een productietijd van naar verwachting x uren/dagen. Uw zending kan direct daarop overgedragen worden aan onze pakketdienst of koerier.

 

Mvg,

 

...

Of je belt en bevestigt direct per mail voor verkrijging van een definitief accoord.

 

Je zou het m.i. allemaal moeten stroomlijnen. Ik vond dat Roel vorige week zo'n mooi voorzetje had gegeven voor de configurator, maar jij reageert daar ook niet (online) op. Probeer daarbij voor jezelf eens na te denken over de voor-en nadelen van het aanbieden van geintegreerde opties en toe te voegen opties (accessoires).

 

Misschien moet je iemand die als gesprekspartner ook helemaal niet zo ver na kan of wil denken geen full options willen verkopen.

 

Of is dit niet zo zeer een Nederlandstalig maar specifiek een internationaal probleem? Of betreft dit eindklanten en zou je je dan niet beter meer op creatieve professionals kunnen richten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

(Slecht) communiceren komt minimaal van twee kanten. Jij doelt er volgens mij op dat jij met de verstrekte informatie niet verder komt, dan kun jij toch contact opnemen en om meer opheldering vragen?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

TwaBla

Als je het druk hebt dan is de verleiding groot om ultra korte berichten te versturen.

Helaas heb ik je bericht drie keer moeten lezen voordat ik 'm begreep. Wie is 'je'?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

John B

Als je het druk hebt dan is de verleiding groot om ultra korte berichten te versturen.

 

Helaas ontbreekt bij ultra korte berichten vaak de context die je zelf wel in je hoofd hebt ...

 

Helaas krijgt iemand die alle mail zo verstuurt heel veel van die vragen en is in een oogwenk al het overzicht kwijt en zal daarom niet meer reageren op mail.

Dit komt voor mij over als een reeks aannames. Hoe weet je dat die korte berichten in dit geval ontstaan zijn door drukte? En hoe weet je of die persoon alle mail zo verstuurt? En daardoor heel veel extra vragen krijgt?

 

Misschien was jouw vraag wel voor meerdere interpretaties vatbaar en heeft de ontvanger de in jouw ogen verkeerde interpretatie gelezen. Als je de vraag dan terugkaatst - in dezelfde bewoordingen? - denkt diegene wellicht dat zijn antwoord en jouw terugkaatsing elkaar gekruist hebben. En na nogmaals aandringen hoeft het wellicht niet meer van de andere partij. Ook allemaal aannames natuurlijk ... ;-)

 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Uit de laatste drie reacties kun je opmaken dat de informatie die jij verstrekt, ook niet helder genoeg is om jou aan een oplossing te helpen. ;)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Branko Collin

Uit de laatste drie reacties kun je opmaken dat de informatie die jij verstrekt, ook niet helder genoeg is om jou aan een oplossing te helpen. ;)

 

Maar daarmee heeft hij nog geen oplossing.

 

Je zou de juridische weg kunnen gaan en algemene voorwaarden kunnen laten opstellen waarin je bepaalt dat je pas aan de opdracht hoeft te beginnen als alles wat jij voor de opdracht nodig hebt, is aangeleverd. Vervolgens heb je de vrijheid om je per opdracht zo coulant mogelijk op te stellen als je wil.

 

Je kunt ook kijken of je het proces kunt vereenvoudigen. Wij kunnen niet in je hoofd kijken, dus we weten niet waar de knelpunten zitten. Is dat vast te stellen? Lopen de 'moeilijke' klanten allemaal op hetzelfde punt vast? Om hoeveel 'moeilijke' klanten gaat het per jaar?

 

Wie gaat dan de overuren betalen?

 

Als het om een beperkt deel van je omzet gaat, kun je ervoor kiezen zelf die 'kosten' op te vangen. Anders moet je misschien kijken of je tarief niet omhoog moet of je proces eenvoudiger.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Uit de laatste drie reacties kun je opmaken dat de informatie die jij verstrekt, ook niet helder genoeg is om jou aan een oplossing te helpen. ;)

 

Maar daarmee heeft hij nog geen oplossing.

 

 

Daardóór heeft hij nog geen oplossing, zijn probleem is nog niet duidelijk...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Highio

Het is maar een tip hoor, maar ik kan nog geen één, twee, drie keer klikken op jouw website zonder onbedoeld van taal te verwisselen.

 

Je maakt het m.i. veel te complex om dit (alleen) bol te kunnen werken.

 

Gillend gek zou ik er van worden en ik waag te betwijfelen of dat aan de gemiddelde klant ligt!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Bazzio

heb ik ook wel eens last van, ik heb het getackeld door mijn mail eerst nog een keer door te lezen voor verzenden, ongeacht hoe druk ik het heb! ;)

"zoek het maar uit"

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.