• 0

Fiscaal voordeligste optie om auto te rijden ? (Tweede auto van de zaak)

De situatie is deze: Ik heb een holding. Deze bezit een youngtimer die ik privé weer lease (Zeg ik dat goed zo?). Ik betaal dus een lage bijtelling. Alle kosten, benzine en onderhoud zijn voor de Holding. Ik rij zowel prive als zakelijk en zonder rittenregistratie. Lekker eenvoudig dus :)

 

Bijkomend gegeven is dat ik in privé nog een oud aftands bestelbusje heb en mijn vrouw, tevens fiscaal partner, ook nog een privé autootje. Zij heeft dan ook nog eens een eenmanszaak maar daar hoeft ze geen auto voor te gebruiken.

 

Probleem is nu dat de yountimer best flink zuipt, en ik zou ook het bestelbusje willen opruimen (grijs kenteken maar staat op privé dus hoge wegenbelasting) en vervolgens een jong tweedehands bestelbusje (type Caddy/Berlingo/Partner) aanschaffen en deze zowel zakelijk als privé er bij gaan rijden, tezamen met de youngtimer. Dat busje zal geen youngtimer kunnen zijn want met oude diesels kom je geen milieuzone meer in, en dat is toch wel redelijk essentieel.

 

Nu zijn er een paar opties:

- youngtimer er uit en nieuwe bus er in, maar dan betaal ik voortaan bijtelling over de nieuwwaarde van de bus? Of hoe werkt dat voor bedrijfswagens?

- Bus er bij, maar 2 auto's op de holding en in beide rijden, maar is dat een wel een optie?

- Bus in de werkmij?

 

Er zijn vast meerdere variaties denkbaar, maar wat is wijsheid in deze, en wat is praktisch en fiscaal gezien voordelig? Lastig zo met meerdere auto's. Ik kom er niet meer uit qua regelgeving in deze en vroeg me af of iemand hier iets over kan zeggen ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen antwoord, maar zomaar even een vraagje tussendoor ... Gaat het zo slecht met de holding en werkmij, dat er ingewikkelde constructies moeten worden verzonnen, die uiteindelijk een paar peanuts kunnen opleveren?

 

Kan uw Boekhouder geen oplosing aandragen, of doet u de administraties voor de holding en werkmij geheel zelf?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nee het gaat niet slecht, maar bijtelling over nieuwwaarde kan toch flink oplopen. Daarbij betaal nu 10.000 euro benzine per jaar, dus wat is peanuts volgens jou?

En aangezien mijn 'wagenpark' nu verre van ideaal is, zou ik dat graag optimaliseren...

En ja, ik heb een boekhouder en kan die vraag ook bij hem voorleggen, maar dat kan ook op dit forum, vandaar...

 

Link naar reactie
  • 0

Nee het gaat niet slecht, maar bijtelling over nieuwwaarde kan toch flink oplopen. Daarbij betaal nu 10.000 euro benzine per jaar, dus wat is peanuts volgens jou?

Die 10.000 euro - overigens goed voor 500 kilometer per dag met een zuinige benzinemotor - zal je niet privé verstoken. Peanuts is het verschil tussen een zakelijke en een privé geëtiketteerde auto. Dat geld ben je hoe dan ook kwijt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
kneus * 10-03-2018 * Reactie is irrelevant gezien de vraagstelling
Het blijft interessant, de psychologie van anonieme reacties.

 

vraag: Nee het gaat niet slecht, maar bijtelling over nieuwwaarde kan toch flink oplopen. Daarbij betaal nu 10.000 euro benzine per jaar, dus wat is peanuts volgens jou?

 

antwoord: Peanuts is het verschil tussen een zakelijke en een privé geëtiketteerde auto. Dat geld ben je hoe dan ook kwijt.

 

... lijkt mij relevant genoeg.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet helemaal helder krijgen hoe je je vraag nu precies bedoeld en of het uitmaakt wat voor auto je rijdt.

 

Maar toen ik 4 jaar terug een ander auto moest koppen kon ik het niet goedkoper maken dan een skoda fabia station greenline uit 2014. Die rijdt op diesel en had toen zijn omslagpunt bij 10000 km per jaar.

Ik rijd ongeveer 35000 km per jaar tegen (toen) iets van 14 cent per km. Dat is inclusief alles, weet alleen niet zeker of dat incl of excl btw is. Toen 14% bijtelling.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.