• 0

Aftrekposten student en eenmanszaak

Ik ben hier nieuw op het forum en ik zit met een vraag over de mogelijke aftrekposten die ik heb met mijn eenmanszaak.

 

Ik ben student HBO Online marketing en krijg geen studiefinanciering meer (langer dan 4 jaar studeren) maar ik leen wel bij DUO. Maar ik wil nu een cursus Engels gaan volgen omdat ik veel contact voor m'n onderneming in het buitenland heb maar alleen m'n Engels is zeer slecht. Kan ik deze kosten aftrekken met de inkomstenbelasting?

 

Het is mij duidelijk dat dit met studiefinanciering niet kan maar ik heb een lening.. Dus zijn dan de studiekosten + de cursuskosten aftrekbaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even uit nieuwsgierigheid:

zijn er geen taallessen meer als bijvak te kiezen op het HBO tegenwoordig?

 

Nee je hebt gewoon een vakkenpakket en bijlessen zal vast wel mogelijk zijn bij een leraar maar dan betaal je gewoon een uurtarief.

 

@mmint; en dit heeft dan te maken met de lening bij duo neem ik aan?

Link naar reactie
  • 0

dit heeft dan te maken met de lening bij duo neem ik aan?

Nee, alleen vakkennis op peil houden is zakelijk aftrekbaar. In privé kun je de opleiding mogelijk wel opvoeren als studiekosten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk converseren of zakelijk schrijven in het Engels zou je natuurlijk altijd aan de Belastingdienst of experts alhier kunnen voorleggen. Dat is dan wel een manco aan jouw (voor)opleiding. Volwassenen onderwijs of summer school? Of een paar maanden in het buitenland gaan werken of stagelopen...

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

.................

 

Nee je hebt gewoon een vakkenpakket en bijlessen zal vast wel mogelijk zijn bij een leraar maar dan betaal je gewoon een uurtarief.

 

Ook stom.

Toen ik aan de academie studeerde hadden we op de academie de keus uit misschien wel 40 bijvakken die met kunst/vormgeving te maken hadden (ik vond te veel interessant: had genoeg bijvakken om 150% van het verplichte aantal studiepunten voor 1 jaar te halen :P ) plus alle algemene bijvakken van de HRO: daar zaten ook heel veel talen tussen (incl Engels en Japans), maar ook vakken als bierbrouwen en mandvlechten, lol.

 

Dan zit er niets anders op dan in jezelf investeren.

Niet alleen die cursus doen, maar ook gewoon BBC kijken zonder ondertitels en Engelse boeken lezen, naast Engelse vakliteratuur (want die vaktaal moet je natuurlijk ook beheersen).

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

dit heeft dan te maken met de lening bij duo neem ik aan?

Nee, alleen vakkennis op peil houden is zakelijk aftrekbaar. In privé kun je de opleiding mogelijk wel opvoeren als studiekosten.

Dit is helaas een aantal jaar geleden afgeschaft. Als je recht hebt op studiefinanciering (ook al is die nul of een lening), zijn je studiekosten niet meer aftrekbaar. Als je geen studiefinanciering hebt, dan geldt de gewone studieaftrek boven een bepaalde drempel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je een eenmanszaak hebt en je wilt de kosten voor vakkennis bijhouden aftrekken als zakelijke aftrek:

 

De kosten die je aftrekt moeten verband houden met je bedrijf. Er lijkt hier wat overlap zakelijk en prive. Anderzijds is een cursus Engels geen onderdeel van je vakkenpakket en lijkt wel degelijk verband te houden met je onderneming (ik ga ervanuit dat je een onderneming hebt en niet deze constructie gebruikt om alleen te kunnen aftrekken). Je trekt dus alleen de cursus af en niet de overige studiekosten van je HBO?

 

Die drempel van EUR 450 is volgens mij niet zozeer van toepassing in geval van een eenmanszaak/onderneming. Studiekosten aftrekken op IB is iets anders dan deze kosten af te trekken van je omzet in geval van een onderneming.

 

Let wel op dat je wel kan aftrekken maar indien je jarenlang verlies draait kun je uiteindelijk wel probleem krijgen (je kan dan argumenteren dat je geen ondernemer bent).

 

De fiscus zegt o.a. dit erover (check wel de laatste ontwikkelingen):

Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost. U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.