• 0

Speeddaten voor bedrijven?

Iedereen zal inmiddels wel bekend zijn met het begrip 'speeddaten'. Op een avond ontmoet je iedere 3 minuten een nieuwe vrijgezel en zo kun je wellicht de liefde van je leven tegen het lijf lopen. Een bewezen succes, zeg nou zelf...na de eerste 3 minuten in een sollicitatiegesprek weet je toch al of je die persoon iets is voor je bedrijf is of niet?

 

Nu heb ik een nieuw idee en ik ben benieuwd of hier enige animo voor is:

 

Speeddaten voor bedrijven!

Ik wil avonden gaan organiseren om in een korte tijd je netwerk uit te breiden. De praktijk wijst uit dat wie bedreven is in netwerken, beschikt over een krachtig instrument. Een goed en uitgebreid netwerk maakt het leven makkelijker. Het je informatie nodig, bel een bekende...

 

Ik wil interessante ondernemers (ongeveer 16) uitnodigen om een avond samen te komen en ieder mag in vijf minuten iets over zijn bedrijf vertellen. Na tien minuten wissel je en ga je naar de volgende tafel. Tijdens je gesprek krijg je de mogelijkheid om kaartjes uit te wisselen en evt. foldermateriaal. Een gemakkelijke manier om in korte tijd aan veel potentiele klanten je bedrijf te laten zien en je leert veel andere ondernemers kennen.

 

Ik wil dit gaan organiseren om mooie locaties als "Het Amstel hotel" en op het landgoed van Nyenrode. Volgens mij een erg goed idee en de perfecte mogelijkheid om je netwerk op een leuke manier en snel uit te breiden.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Pim Bijtel

Amstel_Hotel.thumb.jpg.8b5027166356210c33275fa55d4e475d.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik vind dit een interesant onderwerp en heb hier wel ideeën over, doch meer om het virtueel op te lossen. Een keertje speedbrainen kan geen kwaad denk ik.

 

Perry

 

Lijkt me een goed idee Perry.

 

Misschien dat er meer mensen zijn die interesse hebben om eens met elkaar van gedachten te wisselen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klinkt interessant allemaal.

 

Je zou ook de deelnemers zelf de match kunnen laten uitzoeken. Ze schrijven zich in en geven hun naam, functie, bedrijfsomschrijving en een extra motivatiezin op. Vervolgens moet iedere deelnemer een aantal keuzes doorgeven en als deze wederzijds is, dan mogen ze deelnemen aan het evenement. Deze mensen laten je vervolgens 15 min. met elkaar praten. (Beide partijen hebben dan 7,5 min. voor hun verhaal).

 

Zou je zomaar mensen bij elkaar zetten, dan weet ik niet wat daar uit gaat komen. Tuurlijk, als het niets is dan ben je na drie minuten weer bij de volgende... toch zou ik er graag een selectie inzien.

 

Een andere oplossing is zoals al eerder genoemd een bijeenkomst met een bepaald thema. Aan de ene kant aanbieders van het product en aan de andere kant de geintresseerde. Zo heeft de aanbieder de mogelijkheid om veel geintresseerde te spreken (en over te halen) en krijgt de laatste een goed beeld van het aanbod.

 

Persoon

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je niet een profielenmatch via een website. Je geeft op wie je bent, en wat je zoekt. Heb genoeg matches dan nodig je deze mensen uit. Dan ben je per definitie zeker van je zaak omdat iedereen gekoppeld kan worden aan een X aantal personen naar voorkeur.

 

groeten,

 

Kamikaze

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik onlangs zeer positieve ervaringen opgedaan met het geven van korte netwerk-workshops aan deelnemers tijdens een netwerkbijeenkomst. Vaak komen mensen wel om te netwerken, maar voelen toch vaak een bepaalde barriere om met wildvreemden te gaan kletsen. Door een uurtje een aantal praktische oefeningen te doen met alle aanwezigen in groepen van max. 30 man is het ijs snel gebroken en heb je al een aardig idee van degenen die je bij de aansluitende borrel zeker verder wilt spreken. In dit geval werden de workshops georganiseerd door een bank, die haar relaties uitnodigde met de vraag om ook nog 1 of 2 relaties van hun mee te nemen. Allen ondernemers MKB in een bepaalde regio.

Link naar reactie
  • 0

Pim,

 

hier in Antwerpen hebben we een leuke variant op jouw idee. We noemen het "meet & greet".

Eén keer per maand komen we met de club samen in een hotel te Antwerpen. Een avondje netwerken bestaat uit twee delen. Deel 1 komt altijd een spreker van niveau. Deel 2 is het "meet & greeten". Het werkt zo: wanneer je binnenkomt krijg je een nummer dat correspondeert met een nummer van een tafel. Aan die tafel staan een 5-10 ondernemers. Ieder krijgt 3min om zijn activiteit cq bedrijf voor te stellen. Zo leer je dus snel een aantal mensen kennen. Heb je behoefte om later met iemand van je tafel verder te praten dan kan dat tijdens nog een drankje.

De club die dit organiseert heet "Managers for Managers" of "M4M".

Zij hebben ondertussen al gelijkaardige clubs opgericht in Vlaanderen en zijn zeker te vinden voor een uitbreiding naar Nederland. Dus als je interesse hebt.....

 

Wil je meer weten ga dan even kijken naar www.m-4-m.com en neem even contact op met de voorzitter Dhr Jan De Vos. Je kan dit gerust doen met mijn groeten.

 

mvg

 

Walter

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je zou ook de deelnemers zelf de match kunnen laten uitzoeken. Ze schrijven zich in en geven hun naam, functie, bedrijfsomschrijving en een extra motivatiezin op. Vervolgens moet iedere deelnemer een aantal keuzes doorgeven en als deze wederzijds is, dan mogen ze deelnemen aan het evenement.

 

Ik ben op zoek naar "alle" mogelijke keuzes die je kunt bedenken om verschillende (startende)ondernemers te kunnen matchen.

 

De eerste schifting vindt plaats door te kiezen voor "vraag"of "aanbod".

 

Daarna wil ik door middel van een "15 tal" keuzemogelijkheden partijen met elkaar kunnen matchen.

 

Alle input is welkom.

 

 

Link naar reactie
  • 0

speeddaten? Zo maar snel ergens naar binnen lopen, kennismaken, laten zien wat je doet/verkoopt of even snel vertellen, door naar de volgende en hoppa, daar komen de opdrachtgevers? ;D Echt niet dus.

 

Ik heb er een keer aan meegedaan maar volgens mij heeft dit niks met netwerken te maken. Ja misschien als je een produkt verkoopt waar de halve wereld op zit te wachten en je wilt snel iedereen overtuigen. Maar dat is zelden het geval. Netwerken betekent een kring van mensen om je heen waar je langzaam maar zeker vertrouwen in krijgt, en omgekeerd, die mensen moeten vertrouwen krijgen in jou, in jou manier van zaken doen, afspraken maken en afspraken nakomen. Pas dan gaat een net werken, en niet in 3 minuten gesprekken met een visitekaartje, folder en hup door naar de volgende.

 

Voor mij dus zeker geen speeddating, zelfs niet in het Amstel hotel!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet nieuw, maar wel effectief.

 

Voor willekeurige ondernemers lijkt mij het rendement erg laag. Maar voor personen die al op een of andere manier een gezamelijke belangstelling hebben is het wel bruikbaar.

 

Hierbij denken wij aan brancheverenigingen, Innovatieplatform, ICt platform, etc.

 

http://www.firestarters.nl/made2meet.htm

 

De winst van de speeddatingsessies is dat men geforceerd wordt om over de drempel heen te stappen en iemand aan te spreken. En misschien nog belangrijker om weer afscheidt te nemen van (een oninteressant) persoon.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grootste ergernis van mij is dat bij de meeste netwerkbijeenkomsten tegenwoordig enkel aanbieders zijn. Ookal zijn sommige daadwerkelijk wel op zoek naar een dienst maar hebben zij die dag daar geen oog voor.

 

Pim Bijtel: belangrijkst voor netwerken die echte business opleveren is dat er ook daadwerkelijk beslissers aanwezig zijn en niet alleen sales managers die zelf niets mogen uitgeven.

 

Als je een 10tal deelnemers regelt die in direcdties zitten o.i.d. dan ben ik geinteresserd.

Link naar reactie
  • 0

Grootste ergernis van mij is dat bij de meeste netwerkbijeenkomsten tegenwoordig enkel aanbieders zijn. Ookal zijn sommige daadwerkelijk wel op zoek naar een dienst maar hebben zij die dag daar geen oog voor.

 

Pim Bijtel: belangrijkst voor netwerken die echte business opleveren is dat er ook daadwerkelijk beslissers aanwezig zijn en niet alleen sales managers die zelf niets mogen uitgeven.

 

Als je een 10tal deelnemers regelt die in direcdties zitten o.i.d. dan ben ik geinteresserd.

 

Zodat je tenminste 10 mensen hebt aan wie het zin heeft om je dienst aan te bieden?

Link naar reactie
  • 0

OK, ik ben om. We gaan (ligtelijk tegen mijn zin) speeddaten op Holland Innovation. Daar lopen een stuk 1000 innovatieve ondernemers, ontwikkelaar en investeerders rond en 800 mensen van onderwijs, overheid en dienstverlening. Daar moet toch iets te daten vallen.

 

Ik denk wel dat het eenvoudig en ludiek moet zijn. Ik zoek dus iets dat mensen met complementaire interesses met elkaar in contact brengt, zonder dat er een "centraal systeem" is.

 

Ik heb wel eens gehooord van een systeem in Japan, dat lijkt op een soort tamagotchi, die gaat piepen als er iemand met een complementair profiel in de buurt komt. Dat lijkt me echt laggen.

 

Anders heb ik zelf iets bedacht met gekleurde armbanden die betekenen;

Ik zoek contact met:

- ondernemers

- investeerder

- techneut ... ::)

 

Beetje plat, maar beter dan iedereen een gekleurde batch geven en ze in een hokje duwen. Nu kunnen ze tenminste kiezen of ze mee willen doen.

 

Anyway, wat is er mogelijk op dit gebied?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Anders heb ik zelf iets bedacht met gekleurde armbanden die betekenen;

Ik zoek contact met:

- ondernemers

- investeerder

- techneut ... ::)

 

Beetje plat, maar beter dan iedereen een gekleurde batch geven en ze in een hokje duwen. Nu kunnen ze tenminste kiezen of ze mee willen doen.

 

Anyway, wat is er mogelijk op dit gebied?

 

Is dat naar aanleiding van de gekleurde batch bij New Venture ?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie gewoon een zaal voor me waarin tafeltjes met stoelen, of van die hang tafels. Om de 7 minuten gaat er een gong en je moet een tafelnummer verder. Niets vooraf willen matchen.

 

Degene die mee wil doen, gaat die zaal in en schuift bij de eerste beste tafel aan. En dat gaat de hele dag door.

 

Minpunten:

- Houdt een mens geen dag vol denk ik zonder vermoeiend te gaan kijken.

 

Pluspunten:

- Je zult meer mensen spreken dan wanneer je voor je stand gaat staan wachten (zoiezo vind ik dat er nog veel te oubollig uit zien) en waarbij het lastig is om netjes van je gesprek af te komen.

- het idee dat je aan het eind van de dag letterlijk en figuurlijk zo'n 50 mensen en misschien wel meer gesproken hebt lijkt me wel boeiend.

 

Interesante punten:

- Hoelang heb je minimaal nodig om in te schatten of je wat aan elkaar hebt? Hoe langer hoe beter uiteraard, maar ik denk dat 7 minuten redelijk is. Net iets langer dan een gesprek in een lift.

- 60/7 zijn 8 gesprekken per uur x 3 uur zijn eigenlijk ook nog maar 24 gesprekken. Denk niet dat je het 6 uur lang vol houd.

 

Ik heb het nog niet mogen ervaren (wel netwerk meetings anzich uiteraard), maar echt dat iedereen een focus heeft op speeddaten an een ieder weet dat je maar 3,5 minuut hebt, lijkt me erg leuk om mee te maken. Zo'n gesprek analyserend:

In 45 seconde vertelt de één.

45 seconde de ander

90 seconde een dialoog (wat vragen en antwoorden heen en weer.)

20 seconde evalueren of je hier iets mee kunt

30 seconde afscheid nemen. Kaartje uitwisselen en succes wensen.

Totaal: 3 minuten, gesprekstijd zou korter kunnen volgens mij :-)

 

- wat zullen de resultaten van de gesprekken zijn? Hoe en wat kun je meten?

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja Perry, Het is een leuk idee, maar het is weer centraal. Mensen moeten naar een bepaald punt komen en dat probeer ik te vermijden.

 

Dan moet het gewoon een soort ongeschreven wet worden. Je mag niet langer dan 7 minuten met elkaar staan praten. Dat is overigens wat mij ergert, van die mensen die ongeneerd een uur lang iemand aan de praat houden, terwijl de standhouder de mensen voorbij ziet gaan die hij zo graag had willen spreken.. Om de 7 minuten een kleine gong door de hele tent...door schuiven mensen komt eigenlijk op hetzelfde neer.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Tja Perry, Het is een leuk idee, maar het is weer centraal. Mensen moeten naar een bepaald punt komen en dat probeer ik te vermijden.

 

Dan moet het gewoon een soort ongeschreven wet worden. Je mag niet langer dan 7 minuten met elkaar staan praten. Dat is overigens wat mij ergert, van die mensen die ongeneerd een uur lang iemand aan de praat houden, terwijl de standhouder de mensen voorbij ziet gaan die hij zo graag had willen spreken.. Om de 7 minuten een kleine gong door de hele tent...door schuiven mensen komt eigenlijk op hetzelfde neer.

 

Perry

 

 

Een soort ouderwetse stoelendans dus ;)

Je kunt natuurlijk ook om de zoveel minuten een klap op een grote Gonggggggg geven. Wel even communiceren van te voren.

Link naar reactie
  • 0
Zodat je tenminste 10 mensen hebt aan wie het zin heeft om je dienst aan te bieden?

 

Uiteraard ben ik ook een van de aanbieders. Maar daarentegen ben ik ook een beslisser binnen ons bedrijf. Ik heb de mogelijkheid om opdrachten te verstrekken, daar waar veel accountmanagers dat niet hebben.

 

Ik wens niet aan tafel te zitten met 10 verkopers.

 

Ideaal komt iedereen om wat te verkopen / presenteren en om wat te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ja Perry,

 

Dat is wél kickûh, Gewoon iedere 7 minuten een gong door de stand :D

 

Ja zo'n grote koperen die ook op beursplein hangt, mogen ondernemers om de beurt op slaan....om de 7 minuten dan :-) Of een mooie meid ehm.. oke.. mooie man bij zetten. Zo''n picolo..

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel eens gehooord van een systeem in Japan, dat lijkt op een soort tamagotchi, die gaat piepen als er iemand met een complementair profiel in de buurt komt. Dat lijkt me echt laggen.

...we hebben bluetooth, sms en trillende telefoons: dat moet te doen zijn.

 

en dus al gedaan: http://www.nokia.com/sensor

 

technisch misschien geschikt voor een event als Holland Innovation, maar praktisch 'undoable'

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.