Ga naar inhoud

[Artikel] Coolblue vindt beschrijvende domeinnamen niet koel meer

Geplaatst:

TwaBla

Coolblue vindt beschrijvende domeinnamen niet koel meer

 

Korte samenvatting:

 

Coolblue gaat van 327 losse shops naar één groot webwarenhuis: Coolblue.nl. Aankomende week gaan de eerste 40 webwinkels migreren naar Coolblue.nl. Dit meldde het bedrijf vandaag aan zijn affiliates. De wijziging geldt voor zowel Nederland als België.

 

Coolblue is daar overigens al jaren mee bezig. In 2016 zei tegen Pieter Zwart Emerce dat de overgang naar One Domain waarschijnlijk een jaar in beslag zou nemen.

 

Quote
“Daar zijn we hard mee bezig. Het opbouwen van onze naamsbekendheid past daarbinnen. De one-domain-strategy is technisch gezien echter een erg complexe en tijdrovende verandering. Ik verwacht wel dat dat binnen nu en een jaar een feit is. We gaan daarbij werken met verticals achter de slash. Volgens hetzelfde principe als we nu doen, dus zonder een algemene landingspagina. Het mooie is dat we hierdoor veel flexibeler kunnen zijn. Nu moet dat elke keer met een specifieke url, straks kunnen we erachter hangen wat we willen. Dus niet alleen /laptop, maar ook aanvullen met ‘gaming’ en ‘roze’. Hierdoor kunnen we een oneindig aantal shops maken. Inspelend op het zoekgedrag en de voorkeuren van de betreffende klant. Mede vanwege deze omslag hebben we ook al enige tijd geen nieuwe online winkels meer geopend.”

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Quote

Bekende voorbeelden van bedrijven die door middel van een merknaam doorschakelen naar een hogere versnelling zijn:

 

Coolblue, dat meer dan 300 beschrijvende domeinen heeft;

 

Quote
De eerste webshop die werd geopend was MP3-man. De naam Coolblue bestaat al sinds de oprichting in 1999 al wordt deze naam pas de laatste jaren actiever gebruikt als verbindende merknaam tussen alle shops. De naam Coolblue is ontstaan vanuit de aversie van de 3 oprichters tegen een ander bedrijf wat destijds alles deed waar zij een hekel aan hadden: zij waren één groot warenhuis, verkochten alles van bakfietsen tot bloemen, besteedden alles uit aan anderen, waren volledig extern gefinancierd en hadden geen eigen klantenservice. De naam was precies het tegenovergestelde van Coolblue: Hot Orange. (Marketingfacts)

Fonq, dat ook een paar honderd online merkwinkels met beschrijvende namen onder hoede heeft.

 

Quote
Het e-commercebedrijf beheert zelf rond de 70 webwinkels en nog eens drie dozijn winkels in opdracht van derden. Daarmee is het een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Iedere winkel heeft een eigen specialisme, een apart internetadres (pui) en medewerkers met veel productkennis. Ondanks zijn grote bereik is Fonq geen bekende naam bij de meeste Nederlandse huishoudens vanwege de specialistische benadering. Directeur Patrick Kerssemakers wil daar verandering in brengen. “Ik denk dat we binnen 1 à 2 jaar tweehonderd webwinkels hebben. <...> Fonq wordt een merk. Daarbij kiezen we een vrouwelijker benadering. We hebben niet het grote marketingbudget van een multinational, dus we kiezen voor een beeldende benadering." (Emerce 2010)

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

Een Apple laptop bijvoorbeeld?

Dat was de X in X laptop. Wel Apple, niet Coolblue...

 

Apple is zowel merkaanbieder als retailer. Wie wint dan in de zoekmachine? Kan Coolblue alleen meedoen dankzij Adwords. En via Google Shopping, maar dat zijn ook gekochte zoekresultaten.

 

Een eerlijker vergelijking is Coolblue computer versus Apple computer.

 

(okay, okay... mensen zoeken soms wel naar een Coolblue laptop - maar dat zijn mensen die geen geld hebben....)(ik vreet m'n pet wel op)

 

Dus wint Apple sowieso. ::)

 

Zelfs als die laptop bij Coolblue gekocht wordt. Vandaar dat Apple altijd fullprice is.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

De suggestie van Cosara vond ik wel realistisch: ik zoek namelijk nog wel eens naar coolblue smartphone omdat ik niet kan onthouden dat ik daarvoor bij pdashop.nl moe(s)t zijn.

 

En omdat n = 1 niet telt: het zoekvolume op dingen met coolblue ervoor is aanzienlijk. Zie bijgevoegd plaatje.

 

Het plaatje laat tegelijk zien dat Coolblue zichzelf beconcurreert. De laptopshop.nl moet het opnemen tegen de pdashop.nl en de computerstore.nl. Al die ballen in de lucht houden, zo hoog mogelijk op pagina 1, is een dure grap.

 

KWFinder-coolblue-laptop.thumb.png.00c85ba16be5c463d03276ca95673d67.png

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

En omdat n = 1 niet telt: het zoekvolume op dingen met coolblue ervoor is aanzienlijk. Zie bijgevoegd plaatje.

Weer wat geleerd.

 

Maar het zoekvolume naar een Apple laptop is ook niet zo hoog. Kijken we bijvoorbeeld naar Acer dan scoort Coolblue toch lager.

 

Toch moet ik toegeven. Er zijn inderdaad meer mensen die zoeken naar een Coolblue laptop dan ik dacht.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Cosara

Veel handiger te zoeken (Googelen) op 'coolblue koffiezetapparaat' of 'coolblue laptop' - om maar een paar voorbeelden te noemen - dan op kronkelige domeinnamen en -extensies die veelal reeds door anderen zijn bezet.

Uh....

 

Ik vrees dat niemand zo zoekt. Men zoekt naar een laptop of een X laptop maar nooit naar een Coolblue laptop. De naam van de retailer speelt in SEO dus een beperkte rol of zelfs helemaal niet. De beschrijvende domeinnaam doet of deed dat wel.

Altijd mooi die wijsheden waarvan niemand weet waar ze vandaan komen.

 

Zoeken op leverancier voorkomt dat je door Google wordt bedolven door een hele berg (onbekende) aanbieders, waarvan je niet weet of ze goed en betrouwbaar zijn ... en als je er dan toch een bestelling aan gaat wagen, je je weer eens moet registreren met een hele berg gegevens van jezelf waarvan niemand weet wat ze ermee gaan doen.

 

Alles bij elkaar is het 3x niet weten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

Het is wel een speciaal type consument dat via Google zoekt naar Coolblue laptop in plaats van gewoon direct naar Coolblue te gaan. Maar ze bestaan blijkbaar. Ook niet zo snuggere mensen mogen best kijken naar laptops online. En dromen van Apple.

 

Dat is echter helemaal het punt niet. Coolblue is ooit groot geworden met beschrijvende domeinnamen omdat ze zo konden opklimmen in de zoekresultaten van mensen die op zoek waren naar een laptop sec. Daarom kies je voor product-domeinnamen. Je kan ook merk-domeinnamen kiezen: Acer-laptops.nl.

 

Coolblue houdt daar nu mee op.

 

De logica van de keuze voor een onderscheidende winkelnaam is me wel duidelijk. Mensen denken nu sneller: laptop... toch eens bij Coolblue (of Mediamarkt) kijken. En blijkbaar vindt een deel het makkelijker om via Google naar die winkel te gaan dan direct via het domeinnaam. Allemaal prima.

 

Maar Coolblue wil vast nog steeds ook al die klanten die niet meteen aan Coolblue denken naar zijn winkel lokken. Dan moeten ze dus ook op Apple laptop en Acer laptop goed scoren. Gaat dat beter met de winkelnaam Coolblue.nl/laptop dan met productdomeinnaam laptopshop.nl?

 

In mijn organische zoekresultaten op Acer laptop scoort de product-domeinnaam van Coolblue nog steeds hoger dan de winkel-domeinnaam. Maar Mediamarkt zie ik niet en Bol.com heeft ook het nakijken.

 

Dat misdienaars katholiek zijn snap ik ook wel. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Highio

Het is wel een speciaal type consument dat via Google zoekt naar Coolblue laptop in plaats van gewoon direct naar Coolblue te gaan. Maar ze bestaan blijkbaar. Ook niet zo snuggere mensen mogen best kijken naar laptops online. En dromen van Apple.

Met deze verandering neemt dit soort zoekverkeer waarschijnlijk alleen maar toe. Denk maar eens aan kleinere productcategorieën die op de site misschien toch nog twee of drie keer clicken vergen. Laptop is dan even niet het beste voorbeeld.

 

TwaBla, gewoon een open vraag: heb je al eens iets vanaf mobiel gekocht of bijvoorbeeld de CB App geinstalleerd? Ik zou de omzetbijdrage wel eens willen weten!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

TwaBla, gewoon een open vraag: heb je al eens iets vanaf mobiel gekocht of bijvoorbeeld de CB App geinstalleerd?

Nee.

 

Vertel eens. Werpt dat nieuw licht op deze keuze van Coolblue?

 

Dat de overgang van productdomeinnamen naar een retail label (winkel-domeinnaam net zoals fonQ) verstandig is, bediscussiëren we hier op HL al jaren. Het is altijd interessant om beide kampen te zien argumenteren. Ook omdat Google verder evolueert.

 

Dat een branded app bijdraagt aan klantenbinding (bijna lock-in) is ook evident.

 

Het oogt wel beter wanneer al die gefragmenteerde zoekresultaten van product-domeinnamen langzaam plaats maken voor winkel-domeinnamen. Waarschijnlijk kan Coolblue de zoekkracht van zijn productdomeinen overdragen aan het winkeldomein.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

De tijd van een adresbalk versus een zoekvak ligt alweer een tijdje achter ons.

Google noemt het niet voor niets een omnibox: het vak dat alles kan of alle kanten op kan.

 

Het is wel een speciaal type consument dat via Google zoekt naar Coolblue laptop in plaats van gewoon direct naar Coolblue te gaan.

 

Maar zó plat zijn de dingen soms. Als vaste klant van Coolblue ben je geneigd te zoeken omniboxen naar coolblue laptop of coolblue smartphone omdat je nooit weet in welk virtueel filiaal je moet zijn. Ik kon er nooit aan wennen: "pdashop" voor een mobiele telefoon?

 

Ook zoeken met autocompletion vanaf de adresbalk — of vanuit de omnibox — werkt dan niet. Typ coolblue.nl gevolgd door een spatie en de omnibox vult dat aan tot een zoekopdracht die wordt beperkt tot het opgegeven domein.

 

In de webstrijd tussen Amazon en Google doet een Amazon er alles aan om een dure omweg langs Google voor de Amazon-klant overbodig te maken. In dat licht moet je ook de platformstrategie zien. En één domein is daarvan een bouwsteen.

 

Geplaatst:

Bob de webbouwer

Het is wel een speciaal type consument dat via Google zoekt naar Coolblue laptop in plaats van gewoon direct naar Coolblue te gaan. Maar ze bestaan blijkbaar. Ook niet zo snuggere mensen mogen best kijken naar laptops online.

 

He, en ik vond mezelf toch best snugger, ondanks dat ik ook regelmatig zoek op websitenaam + zoekwoord. Google werkt namelijk een stuk beter dan de interne zoekfunctie van de meeste websites, en vind het product dat ik zoek een stuk sneller dan dat ik allerlei filters moet gaan selecteren.

 

Gaat dat beter met de winkelnaam Coolblue.nl/laptop dan met productdomeinnaam laptopshop.nl?

 

Vroeger, toen Coolblue deze strategie bedacht, gaf het nog een flink SEO voordeel als je het zoekwoord in je domeinnaam had. Tegenwoordig is dat voordeel een heel stuk kleiner. Het geeft op de Nederlandse markt volgens mij nog steeds wel een klein voordeel, maar dat is bij zoektermen met veel concurrentie te verwaarlozen.

 

Tegenwoordig gaat het vooral om content en de autoriteit van een website. Met name autoriteit (bijvoorbeeld het aantal links naar de website, het aantal keer dat die genoemd wordt op social media enzovoorts) is een stuk makkelijker op te bouwen voor 1 website dan voor 300 websites.

 

En dan heb je inderdaad nog de kracht van de merknaam. Coolblue is steeds meer ingeburgerd, maar pdashop.nl? Nooit van gehoord. Wat is een pda? Is dat wel een betrouwbare website? Ik ken het niet, dus ik klik maar op het volgende resultaat dat me wel bekend voor komt.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur
Tegenwoordig gaat het vooral om content en de autoriteit van een website. Met name autoriteit (bijvoorbeeld het aantal links naar de website, het aantal keer dat die genoemd wordt op social media enzovoorts) is een stuk makkelijker op te bouwen voor 1 website dan voor 300 websites.
Dan is dat dus vooral waar Coolblue op concurreert met...

 

Mediamarkt

Bol.com

Wehkamp

Expert

Paradigit

<...>

 

 

Met excuses aan al die mensen die via Google de hoek afsnijden naar hun favoriete winkel...Probeer Voordeelmuis.nl eens! :-K

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Highio

Vertel eens. Werpt dat nieuw licht op deze keuze van Coolblue?
Ik vermoed van wel. Eén shop, één app. Eenvoud. De interface of interactie (aanbieder/consument) verandert. Nu webbestellen we nog via een toetsenbord of touchscreen, straks wordt dat nog intuitiever/sprekenderwijs:

 

Pieter of CB App, ik zoek een elektrische tandenborstel voor 50 EURO. Heb je een mooie aanbieding met extra borsteltjes?

 

Of bijvoorbeeld al joggend een verse superfood maaltijd en smoothie bestellen. Ik noem maar wat hoor.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator

Met excuses aan al die mensen die via Google de hoek afsnijden naar hun favoriete winkel...

Dat worden er nu in Frankrijk iets meer voor Google en iets minder voor Amazon. :-K

 

Met wie zou Appie het willen doen?

Geplaatst:

JansenmeteenJ

Cool blue heeft voor mij juist een overzichtelijke structuur door al die verschillende shops. Juist alles maar in een site en eindeloos scrollen door lijsten met producten om moe van te worden. Neem conrad. Ik kan nog sneller een product vinden door op Google conrad "product" dan op de site zelf.

 

Dus ja, waarom cool blue? Omdat ze groot zijn geworden door klein te blijven zeg maar.

Geplaatst:

KeesWn

Tegenwoordig gaat het vooral om content en de autoriteit van een website. Met name autoriteit (bijvoorbeeld het aantal links naar de website, het aantal keer dat die genoemd wordt op social media enzovoorts) is een stuk makkelijker op te bouwen voor 1 website dan voor 300 websites.
Dan is dat dus vooral waar Coolblue op concurreert met...

 

Mediamarkt

Bol.com

Wehkamp

Expert

Paradigit

<...>

 

 

Met excuses aan al die mensen die via Google de hoek afsnijden naar hun favoriete winkel...Probeer Voordeelmuis.nl eens! :-K

 

 

Het voordeel wel dat wanneer ze zichtbaar zijn op de zoektermen als "laptop kopen" en men ziet in de google top 3 coolblue.nl/laptop er nog meer herkenning is bij de zoeker dan bij hun eerdere laptopshop.nl. Dit omdat ze inmiddels een goede merknaam hebben. De sympathieke coolblue wasmachine reclame helpt ook bij het verkopen van hun laptops. :-)

 

 

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.