• 0

Iemand ervaring? (Onterecht) dwangbevel.

Dag Higherlevel-ers,

 

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze situatie en kan hij/zij mij wat meer info verschaffen.

 

Stukje achtergrondinformatie:

Ik ben in september 2017 een vof gestart. Compagnon besloot uiteindelijk i.v.m. ziekte niet mee te gaan in de opzet van het bedrijf waardoor ik mijn bedrijf heb om laten zetten tot EMZ.

 

Na een succesvolle start in Q4 heb ik in Q1 geen klanten binnen gehaald en dus 0 euro omzet gedraaid. Echter ben ik vergeten mijn aangifte te doen. De BD heeft mijn verschuldigde btw geschat op €5.000,-, met €16,- extra kosten vanwege het niet indienen van de aangifte.

 

Hierop heb ik via het bijgeleverde (roze) papieren document alsnog een nulaangifte gedaan, vergezeld van een bezwaarbrief met een verzoek tot aanpassing van de belasting naar €0,- en kwijtschelding van de boete.

 

Zojuist ontving ik een brief waarbij ik er van uitging dat dit een antwoord was op mijn bezwaarbrief. Tot mijn verassing blijkt er een dwangbevel in te zitten die mij sommeert het bedrag binnen twee dagen over te boeken, samen met €545,- kosten van betekening.

 

Schrikken natuurlijk. En maandag ga ik de BD bellen om te kijken hoe we dit kunnen glad strijken. Echter, voor mijn gemoedstoestand was ik benieuwd of mensen hier al ervaring mee hebben en me meer kunnen vertellen over de houding/mogelijkheden bij de belastingdienst over dit onderwerp.

 

Fijne avond allemaal.

 

Groet,

 

Peter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierop heb ik via het bijgeleverde (roze) papieren document alsnog een nulaangifte gedaan, vergezeld van een bezwaarbrief met een verzoek tot aanpassing van de belasting naar €0,- en kwijtschelding van de boete.

Kun je zien of dat document aangekomen is?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hierop heb ik via het bijgeleverde (roze) papieren document alsnog een nulaangifte gedaan, vergezeld van een bezwaarbrief met een verzoek tot aanpassing van de belasting naar €0,- en kwijtschelding van de boete.

Kun je zien of dat document aangekomen is?

 

He Twabla,

 

Dank voor je reactie. Nee, dat kan ik helaas niet (en ik besef terdege dat dergelijke post voortaan aangetekend moet worden).

Link naar reactie
  • 0

Echter, voor mijn gemoedstoestand was ik benieuwd of mensen hier al ervaring mee hebben en me meer kunnen vertellen over de houding/mogelijkheden bij de belastingdienst over dit onderwerp.

Ja, ik heb dit heel in begin van het opstarten van een BV meegemaakt, die vervolgens onderdeel was gemaakt van een fiscale eenheid. De fiscus gaf aan dat ik geen aangifte meer mocht doen op het oude nummer, wat ik ook niet meer heb gedaan. Dat was overigens ook een papieren aangifte. Vaak is de eerste aangifte namelijk nog gewoon op papier.

 

Vervolgens bleek dat ze telkens post hadden gestuurd naar een oud postbusnummer en dat ze toch een aangifte hadden verwacht op het oude btw-nummer.

 

Lang verhaal kort: ze hadden ook een schatting gemaakt van duizenden euro's. Aanmaning was blijkbaar gestuurd, maar niet aangekomen. En uiteindelijk een dwangbevel in naam der Koning, wel naar het juiste adres. Wat het uiteindelijk heeft opgelost was simpelweg alsnog een electronische nihil-aangifte indienen en (electronisch) bezwaar aantekenen en verzoeken om uitstel van betaling en vernietiging van de extra kosten. Uiteindelijk hebben ze alles teruggedraaid, met uitzondering van de boete wegens het niet (op tijd) doen van aangifte. Maar die kosten waren een paar tientjes.

 

Dat wil niet zeggen dat het altijd goed komt, maar als je een redelijk aannemelijk en geloofwaardig verhaal hebt, is mijn ervaring dat er op zich redelijk wordt meegewerkt door de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in september 2017 een vof gestart. Compagnon besloot uiteindelijk i.v.m. ziekte niet mee te gaan in de opzet van het bedrijf waardoor ik mijn bedrijf heb om laten zetten tot EMZ.

 

Na een succesvolle start in Q4 heb ik in Q1 geen klanten binnen gehaald en dus 0 euro omzet gedraaid. Echter ben ik vergeten mijn aangifte te doen. De BD heeft mijn verschuldigde btw geschat op €5.000,-, met €16,- extra kosten vanwege het niet indienen van de aangifte.

Beetje warrelig verhaal ... voor welke onderneming en welk kwartaal is nu een dwangbevel ontvangen? Per welke datum of datums is de VOF gestaakt en de Eenmanszaak gestart?

 

Als dat binnen één kwartaal geschiedt, dan moet u zowel voor de VOF als voor de eenmanszaak een aangifte OB indienen, ongeacht of er nu wel of geen inkomsten en/of kosten zijn. Voor een gebroken (onvolledig) kwartaal krijgt u een aangifteformulier op papier toegezonden.

 

Zoals ik het zie ...

1. de VOF is in september gestart, u krijgt voor de btw-aangifte 3e kwartaal een papieren aangifteformulier voor de Omzetbelasting (BTW) toegezonden.

2. De VOF wordt in het 4e kwartaal ontbonden, u moet voor de VOF de BTW, middels aangifte OB 4e kwartaal, elektronisch indienen.

3. De activiteiten worden in het 4e kwartaal als eenmanszaak voortgezet; u krijgt daarvoor een nieuw BTW-nummer; tevens wordt aan u voor het onvolledige 4e kwartaal een papieren aangifteformulier voor de Omzetbelasting toegezonden waarmee u de btw moet aangeven.

 

Zoals u ziet, kan er het een en ander mislopen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Petrr1, staat de aangifte/het formulier nog altijd klaar in jouw digitale omgeving op de site van de Belastingdienst? Dan zou ik de nulaangifte daar ook direct herhalen.

 

...heb ik in Q1 geen klanten binnen gehaald en dus 0 euro omzet gedraaid. Echter ben ik vergeten mijn aangifte te doen.

 

Heb je dan geen kosten gemaakt om de onderneming draaiende te houden of om nieuwe klanten te vinden?

 

Ik neem daarbij aan dat dit de recent opgerichte eenmanszaak betreft en dat je dan toegang hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.