• 0

Financiele lease 2e hands auto

Beste forum-leden,

 

Kunt u mij helpen met het volgende;

Ik ben van plan een 2e hands Volvo V60 aan te schaffen dmv financial lease. Deze is juli 2015 op kenteken gezet en komt in aanmerking voor 7% bijtelling tot en met juli 2020 (indien ik hem aanschaf op mijn eenmanszaak).

 

Na juli 2020 verandert de bijtelling in 22%. Gezien de waarde van de auto wordt de bijtelling fors hoger en voor mij niet rendabel.

 

Is het mogelijk om de auto per juli 2020 over te zetten naar "prive-eigendom" zonder dat ik in de problemen kom met de fiscus?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit bericht heeft 2 antwoorden, maar ik zal het tweede antwoord gaan hanteren als ik jou was.

 

Ja, er zijn namelijk genoeg administratiekantoren die de regels daaromtrent niet kennen en het zo aangeven en je hebt kans dat de belastingdienst deze fout niet zal zien.

 

Nee, als je de auto koopt als persoon dan moet je direct (voor de eerste aangifte) de keuze maken op welke wijze je de auto fiscaal behandeld (en je hebt daarbij vele keuzes). Maar een eenmaal gemaakte keuze mag je niet meer veranderen. Dus na 2020 zal je een hogere bijtelling moeten accepteren tenzij je voldoet aan de dan geldende regels om geen bijtelling toe te passen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Hermes: de lepe "truc" die nog wel eens wordt toegepast is verkoop van de auto aan jouw levenspartner, met dito overschrijving van het kentekenbewijs.

 

Los van dat dát aan alle kanten rammelt, is het voor jou geen optie want bij financial lease ben je geen juridisch eigenaar : je kunt de tenaamstelling van de auto dus niet wijzigen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar een eenmaal gemaakte keuze mag je niet meer veranderen.

 

Wel als het gebruik van de auto in belangrijke mate veranderd.

Als bv een auto op de zaak voor minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt, mag de keuze veranderd worden.

In deze casus lijkt dat overigens niet aan de orde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Los van dat dát aan alle kanten rammelt, is het voor jou geen optie want bij financial lease ben je geen juridisch eigenaar : je kunt de tenaamstelling van de auto dus niet wijzigen.

 

Ik dacht juist dat je bij operational lease geen juridisch eigenaar bent, maar bij financial lease wel.

Het kan natuurlijk wel zijn dat de leasemaatschappij de financiering beëindigt, als de auto wordt overgeschreven op naam van iemand anders.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar een eenmaal gemaakte keuze mag je niet meer veranderen.

Wel als het gebruik van de auto in belangrijke mate veranderd.

Als bv een auto op de zaak voor minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt, mag de keuze veranderd worden.

Dit is juist bij normale investeringsgoederen, met uitzondering van een auto. Bij een auto moet je kijken of je meer of minder dan 500 privékilometers maakt. Als je meer dan 500 privékilometers maakt, is de auto keuzevermogen (je mag zelf kiezen). Maak je minder privékilometers, dan is het verplicht zakelijk vermogen.

 

Heretiketteren van een auto is dus alleen aan de orde als je de auto aanvankelijk privé hebt mogen etiketteren en opeens minder dan 500 privékilometers per jaar bent gaan rijden. Het antwoord van Hermes Ratgers lijkt me daarom de enige juiste.

 

TL;DR:

Bij een auto

<500km privé --> verplicht zakelijk vermogen

>500km privé --> keuzevermogen

 

Bij een reguliere investering

<10% privé --> verplicht zakelijk vermogen

>10% privé --> keuzevermogen

>90% privé --> verplicht privévermogen

 

In beide gevallen is heretiketteren alleen mogelijk als je gebruik zodanig verandert dat je terecht komt in een ander 'verplicht' vakje. Bij een auto is dat alleen zo als je opeens nagenoeg geen privékilometers meer maakt, omdat er verder geen situatie is waarbij de auto verplicht privévermogen is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht juist dat je bij operational lease geen juridisch eigenaar bent, maar bij financial lease wel.

Tijdens de looptijd bij beide niet.

 

Operational lease kun je vergelijken met huur, financial lease met huurkoop.

 

Bij die laatste gaat de eigendom pas over als de laatste (lease)termijn is betaald, terwijl je, anders dan bij operational lease, tevens het economisch risico draagt gedurende de leaseperiode.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Stel dat een auto aanvankelijk zowel zakelijk als privé werd gebruikt en je hebt hem daarom op de balans gezet.

Op een gegeven moment gebruik je de auto alleen nog privé, bv omdat je een andere auto voor zakelijk gebruik hebt aangeschaft.

In zo'n situatie mag je volgens mij wel degelijk heretiketteren, denk zelfs dat het verplicht is omdat de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt.

De vraag is dan waar de grens ligt.

Met hoeveel moet het zakelijk gebruik zijn afgenomen om te mogen heretiketteren?

Link naar reactie
  • 0

Met hoeveel moet het zakelijk gebruik zijn afgenomen om te mogen heretiketteren?

Voor zover ik weet, is die grens er dus simpelweg niet. Daar is namelijk geen jurisprudentie over. Vandaar dat de auto meestal op de balans blijft staan, waarbij je dus bijtelling blijft betalen tot de auto verkocht - of de onderneming gestaakt - wordt. In geval van nagenoeg alleen privékilometers is er bovendien nog een extra bijtelling voor excessief privégebruik. De fiscus maakt het verder niet uit dat heretiketteren naar privé juridisch een beetje onduidelijk is.

 

Echter, soms nemen belastingadviseurs het standpunt in dat heretiketteren naar 'verplicht' privévermogen ook zou mogen, zodra iemand minder dan 500 zakelijke kilometers per jaar maakt. Maar die mening heeft op zich iets problematisch. Stel dat je bijvoorbeeld maar 450 privékilometers maakt en tegelijkertijd slechts 490 zakelijke kilometers. Volgens deze redenatie zou de auto dan zowel verplicht privé- als verplicht zakelijk vermogen zijn. Wat natuurlijk ook niet kan.

 

Maar een dergelijke situatie (van verplicht heretiketteren bij minder dan 500 zakelijke kilometers) is nog niet voor de rechter is geweest, voor zover ik weet. Je zou natuurlijk altijd eigenstandig kunnen kiezen voor verplicht heretiketteren naar privévermogen, zodra het aantal zakelijke kilometers minder dan 500 is en tegelijkertijd het aantal privékilometers meer dan 90% is. En dan maar afwachten of de Belastingdienst akkoord gaat met die heretikettering. Zeker is dat dus niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.