• 0

Importeur verbiedt gebruik merknaam

Hallo Allemaal,

In mijn webshop, op marktplaats en winkel verkoop ik producten van div merken. Veelal laat ik deze produceren onder mijn eigen naam produceren maar sommige merk producten importeer ik ook vanuit oost europa (binnen de EU) omdat ik het daar goedkoper kan inkopen dan hier in NL.

Nu kreeg ik recent een telefoontje van twee importeurs van merken die ik voer. Eén importeur verkoopt één merk die ik importeer vanuit oost Europa de andere importeur vier. De reden van het telefoontje laat zich simpel raden ze zijn niet blij dat ik de producten buiten hun om inkoop. Tevens gaven beide importeurs aan dat zij het alleen recht hebben in NL op dit merk en dat ik het daarom niet eens verkopen mag. Ik heb toen uitgelegd dat alle producten binnen de EU vrij gekocht en verkocht mogen worden.

Ook vertelde ze mij dat ik de merknamen en logo's niet mocht gebruiken omdat dit alleen is bedoeld voor dealers die bij hun netwerk zijn aangesloten, klopt dit überhaupt wel? Eén van de importeurs laat ook telkens mijn advertenties verwijderen op marktplaats.... heel irritant. In het telefoon gesprek met beide importeurs heb ik gezegd dat ik best via hun wil inkopen als zij mij dezelfde marge kunnen bieden. Hier zouden beide importeurs op terug komen, van beide heb ik niets weer gehoord.

Ik zag dat er al meerder van dergelijke topic's zijn geweest rond dit onderwerp maar dit zijn allemaal wat oudere topics dus wellicht is er in die tijd al weer het een en ander veranderd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Als je inderdaad alleen een telefoontje hebt gehad dan zou ik me nog geen zorgen maken. Vrij eenvoudig te vinden dat het grootste merk uit Amerika door de grootste dealer wordt verkocht en geïmporteerd maar dat de merkrechten in Amerika liggen. Kans is groot dat ze (merk met en G) in een klein land als Nederland aan 1 distributeur genoeg hebben die vooral de consumentenmarkt en enkele dealers bedient. Als zoiets serieus is dan komt er minimaal een mail of een brief op poten door een advocaat.

Waar je wel voor op moet passen is mogelijke powerplay richting je huidige leverancier, al zal die kans klein zijn als je het betreffende merk met respect en tegen gangbare prijzen verhandelt. Beetje concurrentie werkt marktverruimend dus is in het belang van de Amerikaanse merkhouder.

aangepast door Hans v N
typo
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, TwaBla zei:

Marktplaats verwijdert advertenties als er inbreuk wordt gemaakt op een merkrecht, na melding van de rechthebbende. Nou zijn importeurs en groothandels soms ook lokaal merkhouder, omdat de producent in een ver buitenland geen registratie verzorgd heeft. Dat kun je nagaan bij BOIP.

 

Als Marktplaats reageert op een melding van een niet-rechthebbende, overtreden ze hun eigen regels.

 

 

Bovendien kun jij stellen dat je geen inbreuk maakt op een merkrecht, omdat dat uitgeput is. Kan me niet voorstellen dat Marktplaats nooit eerder met zulke kwesties te maken heeft gehad. Dan kun je dus een tegenklacht indienen omdat de groothandel andere gebruikers hindert.

 

Bewijzen dat de desbetreffende persoon de advertenties laat verwijderen kan ik niet maar het is wel toevallig dat ze na het telefoontje div keer verwijderd worden

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als dat blijft duren zou je ook een telefoontje de andere kant op kunnen doen (opnemen!) dat men de mededinging beperkt en daar hoge boetes op staan. En dat je de volgende keer dat het gebeurd contact opneemt met de mededingingsautoriteit. Je leidt daar ook schade door en ook dat zou ik ze voorhouden. Als het dan nog niet ophoudt een jurist of advocaat in de arm nemen. Uiteraard is het altijd beter voor alle partijen om eea niet te laten escaleren, dus eerst vriendelijk doch dringend verzoeken om het niet te doen. Ontkennen heeft weinig zin want Marktplaats zal bewijs vragen dat men de "officiele" distributeur van het betreffende merk is.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Hans v N zei:

Als dat blijft duren zou je ook een telefoontje de andere kant op kunnen doen (opnemen!) dat men de mededinging beperkt en daar hoge boetes op staan. En dat je de volgende keer dat het gebeurd contact opneemt met de mededingingsautoriteit. Je leidt daar ook schade door en ook dat zou ik ze voorhouden.


Is zoiets niet hetzelfde als iemand beschuldigen zonder bewijs.... lijkt mij in eerste instantie nu ook niet de beste oplossing.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, s290408 zei:


Is zoiets niet hetzelfde als iemand beschuldigen zonder bewijs.... lijkt mij in eerste instantie nu ook niet de beste oplossing.

 

Was mijn post nog aan het aanpassen. Je hebt gelijk dat er een mogelijkheid is dat die persoon niet achter het verwijderen zit.  Maar als je logisch nadenkt is die kans minimaal. Je zou het dus ook gewoon in de vorm van een vraag kunnen doen. Wat is dan wel een oplossing?

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Hans v N zei:

 

Was mijn post nog aan het aanpassen. Je hebt gelijk dat er een mogelijkheid is dat die persoon niet achter het verwijderen zit.  Maar als je logisch nadenkt is die kans minimaal. Je zou het dus ook gewoon in de vorm van een vraag kunnen doen. Wat is dan wel een oplossing?

 Ok, zal is kijken hoe ik daar tactisch mee om kan gaan.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Hans v N zei:

Als je inderdaad alleen een telefoontje hebt gehad dan zou ik me nog geen zorgen maken. Vrij eenvoudig te vinden dat het grootste merk uit Amerika door de grootste dealer wordt verkocht en geïmporteerd maar dat de merkrechten in Amerika liggen. Kans is groot dat ze (merk met en G) in een klein land als Nederland aan 1 distributeur genoeg hebben die vooral de consumentenmarkt en enkele dealers bedient. Als zoiets serieus is dan komt er minimaal een mail of een brief op poten door een advocaat.

Waar je wel voor op moet passen is mogelijke powerplay richting je huidige leverancier, al zal die kans klein zijn als je het betreffende merk met respect en tegen gangbare prijzen verhandelt. Beetje concurrentie werkt marktverruimend dus is in het belang van de Amerikaanse merkhouder.

 

Waar kan ik achterhalen waar de merkrechten liggen, bedoel je hier boip mee? Hier kom ik inderdaad van bijvoorbeeld het merk uit de USA allen een Amerikaanse merknaam registratie tegen niet eens een europese.

Link naar reactie
  • 0

Die kan je zoeken in het merkenregister. Bij het grootste merk is er sprake van een registratie voor Europa namens de Amerikaanse fabrikant.

Zie overigens dat de zoekfunctie voor Europa "er uit ligt".  Het kan in theorie zo zijn dat de betreffende distributeur toestemming heeft om op te treden namens de Amerikaanse fabrikant maar dat maakt weinig uit op het moment dat er sprake is van uitputting. Dat zou je dus ook kunnen vragen: Waarom zou er volgens jullie geen sprake zijn van uitputting?

Link naar reactie
  • 0

Heb je in het verleden wel zaken gedaan met deze importeurs? En gebruik je nog altijd hun verkoopondersteunende middelen? Bijvoorbeeld Nederlandstalige reclamemateriaal of gebruiksaanwijzingen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Heb je in het verleden wel zaken gedaan met deze importeurs? En gebruik je nog altijd hun verkoopondersteunende middelen? Bijvoorbeeld Nederlandstalige reclamemateriaal of gebruiksaanwijzingen?

 

Groet,

 

Highio

 

Geen van beide, handleidingen vertaal ik zelf of lever de standaard engelse handleiding mee.

Foto's gebruik ik van de fabriekant of maak ik zelf, op mijn website staat bij het product vermeld dat het afkomstig is uit eigen import.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Hans v N zei:

Ontkennen heeft weinig zin want Marktplaats zal bewijs vragen dat men de "officiele" distributeur van het betreffende merk is.

Wat voor status is dat eigenlijk: de officiële distributeur?

 

Er is een enorme Europese wetgeving opgetuigd om vrij verkeer van goederen te bevorderen en beperking van de mededinging tegen te gaan. Dat maakt alle bedrijven die met instemming van de (Amerikaanse) merkhouder die apparatuur in de EER op de markt brengen officiële distributeurs. Vraagsteller koopt in bij zo'n officiële distributeur, dus hoe kan Marktplaats ingrijpen na aangifte van een andere distributeur die de mededinging wil beperken? Die ander is hoogstwaarschijnlijk niet eens merkrechthebbende...

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Helemaal mee eens. Wat ik alleen aan wilde geven is dat de kans heel groot is dat de "verwijderaar" zichzelf rechten heeft toegemeten die men eigenlijk niet heeft. Bij TS is of was twijfel wie daarvoor verantwoordelijk is/was. Neem aan dat Marktplaats "bewijs van recht" wil zien anders kan iedereen van iedereen advertenties laten verwijderen. Een document waaruit blijkt dat de verwijderaar exclusief distributeur is voor Nederland lijkt dan voor Marktplaats voldoende, immers anders mogen en zullen ze geen advertenties verwijderen. Maar dat is uiteraard niet het geval. 

Maar, nogmaals, een gesprek met de Nederlandse distributeurs zal veel verheldering kunnen brengen. Die zijn eerst bezig met plagen omdat ze hun prijzen niet willen verlagen maar als ze inzien dat ze geen poot hebben om op te staan wellicht wel bereid dat te doen. Beter een half ei dan een lege dop. :classic_rolleyes:

aangepast door Hans v N
aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Wat het beleid van Marktplaats is in zulke kwesties, is niet alleen voor de vraagsteller van belang. Je zou verwachten dat Marktplaats vaker met dit soort hakkende bijltjesmannen te maken heeft gehad en niet op aanmaning van de eerste de beste distributeur tot actie overgaat.

 

Vraagsteller mag zich wat actiever verdedigen, als hij zeker weet dat hij inkoopt via een legitiem kanaal.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tonino bedoelt wellicht dat het melden van "eigen import" directe import (uit Amerika) zou zijn. Dat zou wel een probleem kunnen zijn als  originele merkhouder  contractueel overeenkomen is met zijn (Nederlandse) licentiehouder dat deze mag optreden tegen merkinbreuk. Kans daarop is niet zo groot omdat doorgaans de merkhouder zelf die rechten wil houden, zeker als er een lappendeken aan dealers is in Europa. Ik heb het al eerder aangegeven. TS zou moeten vragen op basis waarvan de Nederlandse distributeur TS wil verbieden de betreffende merken te verkopen nu deze rechten volgens TS (en ons) zijn uitgeput, tenzij er sprake is van een groepsvrijstelling maar ook daar is (nog) niets van gebleken.

 

Kans is groot dat het betreffende merk een selectie heeft gemaakt van dealers in Europa en als die goed presteren geen nieuwe rechtstreekse importeurs toestaan. Dat is nog wat anders dan gegarandeerde exclusiviteit in een selectief distributiestelsel.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.