Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Nieuw btw-nummer in 2020 voor alle eenmanszaken

Aanbevolen berichten

Alle eenmanszaken in Nederland krijgen vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met jouw BSN-nummer (burgerservicenummer).

De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens gaf eerder dit jaar aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Zij oordeelde dat er een ander systeem moet komen.

Tussenoplossing

Het nieuwe btw-nummer van jouw eenmanszaak is bestemd voor vermelding op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Voor de communicatie met de Belastingdienst blijft het oude, op het BSN gebaseerde nummer in gebruik. Op langere termijn streeft de Belastingdienst naar één btw-nummer dat je voor alle doeleinden gebruikt.

Nu al niet meer op je website

Als zzp’er of eenmanszaak kun je nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op jouw website of webshop. Bij levering aan consumenten ben je op basis van wettelijke regels eigenlijk verplicht dit nummer op je website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dit oplevert.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgende stap zou zijn dat eenmanszaken voertuigen niet meer op privé naam maar op bedrijfsnaam komen?

Zou moeten kunnen met zo'n nieuw nummer lijkt mij....

Mocht ik ooit eens in een onzinnig moment bedenken ik rij te snel, dan maak ik nu weinig kans bij de rechter met die stapels contributieverzoeken die op mijn naam staan....

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Mikky Vrolijk zei:

De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken.

Weer een prima voorbeeld van de kloof tussen burgers en overheid/politiek. Sinds de trend van ZPP-ers in ons land (waar ik sinds 2008 ook onderdeel van ben) wordt er al flinke kritiek geleverd op deze manier van nummers toewijzen. Fijn dat er na 10 jaar iemand is wakker geworden. Wellicht kost dit nu een paar miljoen om te realiseren...

Bronvermelding?

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/nieuw-btw-nummer-in-2020-voor-alle-eenmanszaken/

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben heel erg benieuwd hoe men dat gaat doen met intracommunaitaire leveringen.. moeten eenmanszaken straks allemaal een nieuw btw nummer door gaan geven aan hun leveranciers? of heb je straks op je website je nieuwe nummer en communiceer je met je leveranciers nog het oude nummer waarmee je aangifte doet..

wat het ook wordt, ik vrees dat deze tussenoplossing de nodige chaos gaat opleveren en een grote "pain in the ass" gaat worden bij de handhaving / controle op de btw wetgeving.

Ik hoorde net op het journaal dat vorig jaar meer bedrijven zijn gestart dan ooit, grootste deel waren (zolderkamer*) webshops, ga die maar eens uitleggen dat je 2 nummers hebt en waar je welk nummer moet gebruiken....

En hoewel ik het nut en de noodzaak goed snap, vrees ik dat ergens op een belastingkantoor een aantal verantwoordelijken voor handhaving en toezicht op de btw wetging stilletjes in een hoekje zitten te huilen of alsnog overwegen gebruik te maken van de vertrekregeling :classic_sad:

Met software die zo ongeveer stamt uit de tijd dat beenwarmers en pols-zweetbandjes hip waren wordt dit een  fijne extra uitdaging. Je weet maar nooit misschien kunnen we binnenkort belastinginspecteurs in gele hesjes op straat vinden omdat het zo niet langer gaat.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alle eenmanszaken in Nederland krijgen vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met jouw BSN-nummer (burgerservicenummer).

maar

Het nieuwe btw-nummer van jouw eenmanszaak is bestemd voor vermelding op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Voor de communicatie met de Belastingdienst blijft het oude, op het BSN gebaseerde nummer in gebruik.

Er is dus wel een koppeling.

Wat de auteur (vermoedelijk/wellicht/hopelijk) bedoelde is dat het nieuwe btwnummer niet is gebaseerd op het BSN.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat trouwens ook deels waar zou zijn, want met gaat onder andere bij de belastingdienst een omzettool gebruiken tussen je nieuwe btw nummer en oude btw nummer om software problemen op te lossen zoals ik begreep....

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké