• 0

Diefstal uit auto

Enkele dagen geleden is mijn laptop uit mijn auto gestolen vandaar deze post.

 

Ik vraag mij namelijk af hoe de dief precies wist dat ik in mijn auto (tussen alle andere auto's in een parkeergarage) een laptop had liggen.

Ik had namelijk mijn kofferbak niet open gehad in de garage, maar al voordat ik op pad ging achterin mijn kofferbak gelegt omdat ik bekent ben met dieven die gewoon opletten wat ze in een kofferbak zien liggen.

 

Overigens was ik voor het eerst in deze parkeergarage.

 

Wat mij het meeste verbaasd is omdat ze neit konden weten dat ik een laptop in mijn auto had liggen en al helemaal niet waar die in de auto lag.

Mijn laptop lag rechtsachter in mijn kofferbak en absoluut niet n het zicht. Toch hebben ze het raam rechts achter bij de passagiersdeur ingeslagen. Oftewel het raam waarmee ze zonder al teveel moeite binnen handbereik van mijn laptop konden komen door alleen een gedeelte van mijn achterbank neer te klappen.

 

Een collega van mij heeft al wat langer geleden en op een compleet andere locatie een zelfde diefstal meegemaakt.

 

Nu vraag ik mij af hoe kunnen ze van buitenaf weten of er achter komen dat er op die exacte lokatie een laptop ligt?

Een gok lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik niet de enigste was daar met een auto en verder was er (voor zover ik het kon zien) bij niemand anders ingebroken.

 

kan iemand mij vertellen of ze laptops die uitstaan kunnen opsporen???

 

Alvast bedankt,

 

Ryan Kalkhoven

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

En deze vraag stel je omdat je met die (eventueel beschikbare) techniek iets wilt ondernemen? ;D ;D

 

De kans dat er gewoon iemand onopvallend de parkeergarage in de gaten houdt (misschien wel via de videobewaking) lijkt me een stuk groter. Als je notebook uitstaat dan is hij zonder rontgen o.i.d. niet op te sporen. Enige wat bij een PC/notebook die uitstaat nog 'werkt' is de netwerkkaart en misschien de bleutooth adapter. Maar WOL (wake on lan, aanzetten van een PC via het netwerk) is niet echt handig voor een notebook al was het maar om het energieverbruik.

Link naar reactie
  • 0

Als ik er wat mee kon ondernemen had ik het subtieler en waarschijnlijk niet via internet gevraagt. Ik heb deze post eigenlijk met een dubbele betekenis geplaatst.

 

De eerste daarvan is als een soort van attentie-punt voor laptop gebruikers (en naar mijn idee heeft het overgrote deel van de forumbezoekers er wel 1). Ik ben namelijk ondanks een recente backup veel gegevens kwijt. Meestal helpt een bericht als deze wel als herinnering aan laptop gebruikers om weer even een backupje te maken.

 

En de ander was eigenlijk de brandende vraag hoe dit gedaan wordt. Want vanuit de technische achtergrond die ik heb concludeer ik dat het bijna tot geheel onmogelijk is.

Indien je bijv. je pc hebt aanstaan en ook wireless gebruikt dan is het eenvoudiger, maar een laptop die uitstaat lijkt mij onmogelijk te vinden.

Tenzij de manieren die jij aangeeft wordne gebruikt. Maar een rontgen apparaat lijkt mij toch in de gaten te lopen :).

 

Kortom eigenlijk meer een vraag of meerdere mensen zoiets gelijks hebben meegemaakt en weten waardoor (misschien door iets wat ik over het hoofd heb gezien) ze wisten waar hij lag.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen opmerking was ook niet echt serieus ;)

 

De eerste daarvan is als een soort van attentie-punt voor laptop gebruikers (en naar mijn idee heeft het overgrote deel van de forumbezoekers er wel 1). Ik ben namelijk ondanks een recente backup veel gegevens kwijt. Meestal helpt een bericht als deze wel als herinnering aan laptop gebruikers om weer even een backupje te maken.

 

Yups, backup, backup, backup! Geen enkele reden om het niet te doen. Even kabel in je notebook steken (zelfs dat hoeft met wifi niet) en een icoontje aanklikken en klaar. Had het onderwerp in m'n achterhoofd zitten voor een stukje voor Nils z'n gids startkapitaal, deze post is dus weer een extra motivatie om dat stuk te gaan schrijven.

 

Wat was je specifiek kwijt? Nieuwe documenten sinds de laatste backup, e-mail (vergeten mensen nogal eens omdat deze over het algemeen niet in de 'mijn documenten' map staat), document op je desktop, instellingen van je applicaties zoals inbelverbindingen. Misschien geeft me dit nog wat extra inspiratie voor m'n artikel.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met name een mails en adressen kwijt. Die heb ik inderdaad niet gebackup, maar dan meer om de reden dat ik dacht er niet veel belangrijks in te hebben staan. Helaas was het tegenovergestelde waar.

 

Daarnaast ben ben ik een aantal offertes en andere documenten kwijt.

 

Daarnaast ben ik mijn persoonlijke ssh-certificaat (voor mensen die het niet weten: een certificaat waarmee je kan inloggen volgens een extra veilige manier op een linux server). En uiteraard stonden ook alle instellingen hiervan op mijn pc. Kortom indien die laptop zonder nieuwe installatie aan een persoon wordt verkocht die er verstand van heeft kan ik in de problemen komen.

 

Echter ik heb alle certificaten geblokkeerd en voor mijzelf nieuwe aangemaakt. Kortom eigenlijk geen vuiltje aan de lucht indien je deze handeling direct doet. Misschien dat je aan dat stukje iets hebt voor je verhaal. Afhankelijk van je doelgroep kan ik ook begrijpen dat je er niets aan hebt, maar voor mij als IT-er zijn het belangrijke aandachtspunten.

 

Verder had ik ook een aantal configuraties van servers op mijn laptop staan die ik liever voor de veiligheid niet in andermans handen wil zien.

 

En als laatste (en deze is voor dit forum meer van toepassing) is dat mijn documenten niet beveiligd zijn met wachtwoord of iets dergelijks. Kortom indien de laptop zo naar een nieuwe eigenaar gaat die op mijn hardeschijf weet te komen kan zo al mijn nieuwe idee-en en bedrijfsplannen inzien en ben ik misschien wel een goed idee kwijt.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Met name dingen waar je niet snel aan denkt bij het backuppen, zoals die certificaten, zijn heel herkenbaar voor mij als mede-IT'er. Invalshoek van 'wat gebeurt er met mijn data' ook, niet zo zeer vanuit het backuppen maar wel beveiliging in het algemeen. Neem ik mee in m'n artikel. Tnx.

 

[nerd mode]

Voor zowel Windows (XP/2000) als Linux/Unix/FreeBSD zijn encrypted bestandssystemen beschikbaar. Een dief met een doel heeft aardig wat tijd of geld nodig om daar doorheen te komen. Onder Unix heb je zelfs de luxe dat je het geencrypte volume automatisch kunt unmounten als je notebook in standby/hibernate gaat (wel even zorgen dat je bestanden op dat volume gesloten zijn natuurlijk of het risico lopen van corrupte bestanden na een geforceerde unmount) Geen idee hoe dit werkt met Windows encrypted bestandssystemen.

[/nerd mode]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het schijnt dat er een of andere techniek is om batterijen te detecteren.

Ik weet niet of het bepaalde type batterijen zijn of allerlei soorten.

Ik zal het even navragen, deze info is afkomstig van iemand die in de autowereld zit.

 

Even doorfilosoverend.

Een laptop is een grote schakeling, als je in de buurt een hoogfrequent signaal loslaat zoals dat ook bij RFID gebruikt word.

Dan kan ik mij voorstellen dat je (ondanks het metaal) mogelijk een bepaald "signaal" retour krijgt.

 

Balistic mode.

Misschien kun je zelfs wel tot op merk nauwkeurig bepalen en eventuele gegevens uit geheugenkaarten uitlezen.

/Balistic mode

 

Er zijn trouwens laptops die al een password nodig hebben voor ze opstarten.

 

Let even op aanbiedingen op marktplaats en Speurders.

 

Link naar reactie
  • 0

@TechNico

Over die batterij detectie heb ik ook het eea gehoord. En daar was ik met name nieuwsgierig naar. Ik ben nieuwsgierig od dat een nieuwe mythe/broodje aap is of dat het mogelijk is.

Ik heb namelijk mijn twijfels over de mogelijkheid hiervan, mede ook van de aluminium kooi van de auto die rond de laptop zit. Echter op dat gebied heb ik te weinig kennis om hier daat werkelijk een zinnig woord over te zeggen.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de techniek hierachter.

 

@willemj

Er schoot mij net nog een handigheidje te binnen. Mijn leverancier kwam met deze tip. Mijn laptop is van het merk IBM. Via mijn leverancier heb ik de service afdeling van IBM op de hoogte gesteld van de diefstal. Hiervoor blijken ze zelfs een aparte afdeling te hebben die zich bezig houden met diefstal etc.

Mijn laptop was nog geen jaar oud en daar zit dus nog zeker 6 maanden garantie op. Grote kans dus dat op het moment dat hij stuk gaat dat ze hem kosteloos gaan proberen te laten maken (zeker als het iemand is die niet weet dat die gestolen is maar hem domweg van een dief gekocht heeft met daarbij de opmerking dat hij nog 6 maanden garagntie heeft). Op dat moment wordt er bij IBM melding van gemaakt en kunnen ze de laptop achterhouden en eventueel de nieuwe eigenaar achterhalen.

 

De kans is klein maar dat is die bij de politie ook. Ik kreeg echter vandaag al een brief dat mijn laptoptas met inhoud (als je de laptop even niet onder inhoud laat vallen) terug was 'gevonden'. En ik denk als je meer van dit soort handigheidjes gebruikt er meer kans bestaat op terugkeer van de laptop.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

volgens mij doe je er in het algemeen verstandig aan een aantal maatregelen te nemen in verband met diefstal van of het defect raken van laptops:

0. voorzichtigheid bij meeslepen en wegbrengen

1. automatisch backuppen (en resultaat controleren)

2. versleuteld filesysteem

3. tracking software installeren, zoals http://www.pcphonehome.com/

4. verzekeren (tamelijk duur en praktisch alleen mogelijk voor hardware)

 

daarnaast (ter voorkoming van het Tonino-effect):

defecte harddisken vernietigen, niet zomaar weggooien of omruilen (da's jammer voor de garantie);

in het geval van reparaties buiten de deur de computers met lege/schone harddisk uitsturen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beettje een dejavu-gevoel bij deze post. Amper drie weken geleden is hetzelfde bij een bevriende relatie overkomen. Voordat hij van zijn werk vertrok had hij zijn laptop-tas achter in zijn station gelegd en de afdekhoes dicht getrokken. In plaats van een laptop bevatte de tas alleen maar papier. Voordat hij naar huis reed is hij een 'letterlijk vier minuten bij een bouwmarkt binnen gewipt. Bij terugkomst bleek de auto opgengebroken en de tas verdwenen. Vervolgens heeft hij gelijk aangifte gedaan bij de politie en terwijl de koffie nog werd ingschonken kreeg hij een telefoontje. Tas gevonden bij een wegrestraurant 10 km verderop. De daders waren daar betrapt bij een volgende poging en gevlucht. De politie liet weten dat dit soort krakers gewoon posten bij bedrijven en daar al controleren of mensen een laptoptas in hun auto leggen. Zo ja, dan kan het zijn dat het slachtoffer gevolgd wordt en bij de eerste de beste gelegenheid wordt beroofd. Een ander veel voorkomende kraakmanier is het controleren van stations met een gesloten rolhoes. Voldoet de auto aan het predikaat typische leasebak, dan loopt de bestuurder kans op ongenodigd bezoek. Ergo, koop een oud brik en neem een plastic tas voor de laptop.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

[quote author=Edward link=board=3;threadid=7985;start=0#msg66243 Ergo, koop een oud brik en neem een plastic tas voor de laptop.

 

Inderdaad zo loop ik door Amsterdam. In mijn laptoptas heb ik een paar oude boeken zitten, in een boodschappentas mijn laptop. Laatst ben ik beroofd, dat is niet leuk. Maar heb wel mijn laptop nog :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Nu ik het zo lees denk ik dat de crux wel eens in draadloos netwerk zou kunnen zitten. Ik weet niet in hoeverre dat wordt uigeschakeld als je het ding gewoon 'dichtklapt', maar de kans dat netwerk wordt onderhouden lijkt me in standby mode redelijk groot.

 

Op het moment dat er een draadloze netwerkkaart aanwezig is die zo nu en dan een signaaltje uitzend is het localiseren een fuitje van een cent, daar zijn zelfs heel handzame metertjes voor in de handel. Het eenvoudige type meet alleen of er signaal is op de gebruikte frequenties, het doel van de apparatjes is om snel hotspots te vinden.

 

De kofferbak van een auto is verre van perfecte afscherming voor HF, zeker de hoge frequenties van netwerken gaan dwars door de achterbank en de autoruiten zo naar buiten.

 

Ik kan me voorstellen dat het boevenvolk dit wel uitbuit, zeker gezien de ervaring die ze al hebben met het jatten van gsm's uit auto's.

Link naar reactie
  • 0
Op het moment dat er een draadloze netwerkkaart aanwezig is die zo nu en dan een signaaltje uitzend is het localiseren een fuitje van een cent, daar zijn zelfs heel handzame metertjes voor in de handel. Het eenvoudige type meet alleen of er signaal is op de gebruikte frequenties, het doel van de apparatjes is om snel hotspots te vinden.

ik denk dat de gangbare Wi-Fi sniffers draadloze netwerkkaarten in client mode niet kunnen detecteren

Link naar reactie
  • 0

Enkele dagen geleden is mijn laptop uit mijn auto gestolen vandaar deze post.

 

Even uit nieuwsgierigheid, omdat het mij ontgaat: waarom laat je iets dat een dusdanige waarde heeft, niet alleen materieel maar ook praktisch, uberhaupt in je auto liggen?

 

Helaas is dat achteraf een vraag die ik mij vooraf had moeten realiseren. Echter je neemt een laptop domweg niet overal mee naartoe.

 

Even een extreem voorbeeld:

Stel je gaat dwars naar een grote stad (winkelen, ergens wat eten, terasje pakken) dan is het ten eerste onhandig, maar ten tweede heb je nog kans om met geweld van je laptop te worden ontdaan. Als ik dan aan zo'n situatie denk dan ben ik blij dat ze 'alleen' mijn autoruit hebben ingeslagen.

 

Maare ik kan me je vraag voorstellen. Ik heb hem namelijk ook aan mezelf gesteld. En in eerste instantie was het antwoord: "ik heb alles goed op backup staan". Helaas bleek dit niet helemaal waar te zijn.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat de gangbare Wi-Fi sniffers draadloze netwerkkaarten in client mode niet kunnen detecteren

 

Of de gangbare gadgets het kunnen weet ik niet zeker, maar met een aangepast of specifiek gebouwd apparaat kan het zeker wel. Uiteraard kun je dit voorkomen door het apparaat helemaal uit te schakelen.

 

Het zou me niet verbazen als er redelijk high-tech spul wordt gebruikt voor het vinden van laptops in auto's, die dingen zijn toch we dusdanig duur dat dat voor het dievengilde een aardige investering is.

 

@nico: Het zou me niet verbazen in die tas een ibook aan te treffen :D

Link naar reactie
  • 0

Het scenario waarin de dief je gewoon volgt klinkt mij acceptabel in de oren. Wat ik me ook nog afvroeg; lagen er geen 'laptopsporen' in je auto? Denk daarbij aan handleidingen, kabels, een muis, een aanstekerplug om je laptop mee op te laden, een verdwaalde WiFi-kaart...

 

Ik heb me niet verdiept in je achtergrond ;), maar is er een mogelijkheid dat je concurrentie heeft die buitengewone interesse heeft in vertrouwelijke bedrijfsinformatie?

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

@mediabattery.com

 

Het klinkt spannend waar je op doelt. Maar nee zulke gevoelige info heb ik niet dat iemand dat wil stelen.

En mijn auto bevat geen rondslingerende items die van mijn laptop kunnen zijn. Ik heb dat soort dingen allemaal in mijn tas zitten zodat ik ze overal direct bij de hand heb.

 

Het volgen gaat in mijn geval ook niet op. Ik ben weggereden in Leusden en heb geparkeerd in Utrecht. De rit was een vrij snelle en om bekeuringen te 'voorkomen' let ik dan altijd goed op. Ik reed echter op een bijna lege snelweg en het was dus vrij makkelijk om te zien dat ik niet werd gevolgt.

 

Dit opgeteld met de dingen die ik reeds noemde werd ik behoorlijk nieuwsgierig naar de gang van zaken.... Toeval of ware wetenschap?

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Het hoeft niet eens dat je deze keer bent gevolgd. Er is rond Utrecht minstens één bende actief die op onder andere de manier die jij beschrijft laptops steelt in georganiseerd verband. Mijn man heeft daarmee wel eens een verontrustende ervaring gehad. Hij kwam net uit de Albert Heijn met boodschappen en laptoptas (hij kwam net van kantoor) en daar stond een groepje Marokkanen (ik weet, je mag niet discrimineren, maar ik noem het beestje maar bij de naam). Roept één van die jongens: "Hé, meneer, mooie laptop, dat is ... merk en ... type, die had je collega ook!"

 

Het merk en type klopte, en inderdaad raakt het bedrijf waar mijn man werkt ondanks beveiligingsmaatregelen gemiddeld een laptop per dag kwijt aan diefstal...

 

Best kans dat je al eerder geobserveerd was, en dat jouw auto op 'de lijst' van zo'n bende terecht is gekomen als een auto waar waarschijnlijk een laptop in te vinden is. En daarna was het alleen nog wachten op een toevallige gelegenheid...

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ iGeek:

Simpele hotspot detectoren (bijvoorbeeld die goedkope sleutelhanger dingen) maken geen onderscheid tussen host of client. Deze detecteren enkel de sterkte van een radio signaal dat ze ontvangen.

 

@TechNico:

Het detecteren van een accu lijkt me sterk, tenzij daar een RFID chip in zit. De uitlezers daarvan zijn echter nog wel behoorlijk kostbaar (lees euro 2000,-). Kwestie van ROI voor de boeven???

 

Geïnspireerd door InSpé:

[crimi-mind]

Wellicht is het een combinatie geweest van een spion bij een bedrijf die foto's maakt van het inladen en een boeven-website met foto's en kentekens. Wellicht vind je info als je met Google zoekt op je kenteken? Ook voor boeven is internet handig, hoewel ik een sterk tegenstander ben van de domme en knullige ideetjes van onze minister Donner cs.

[/crimi-mind]

 

@ willemj:

Tip voor je artikel dat ik zeker zal lezen!

Koop eens een nieuwe harddisk en probeer daar de backup die van de oude harddisk is gemaakt op te zetten. Tien tegen één dat het niet lukt onder Windows!

 

Enne...backups moet je vaak maken en ook regelmatig controleren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.