• 0

Verkoop kunstprints aan particulieren

Goedenavond! 

 

Naast mijn zzp-werk als taaltrainer verkoop ik af en toe kunst (schilderijen). Nu heb ik onlangs een stapel kunstprints laten drukken van een tekening (zgn. glicees).

Een deel heb ik al verkocht aan vrienden, voor bedragen onder de €20. Ik heb deze verkocht inclusief een lijstje. En ik heb een paar vragen over hoe ik dit moet verwerken in mijn boekhouding.

 

Klopt het dat:

  1. er geen factuur met opvolgend factuurnummer gemaakt hoeft te worden omdat het verkoop aan particulieren betreft en bedrag onder €100 is?
  2. de aangeschafte lijstjes moeten worden ingevoerd als inkoop? (of zijn dit verkoopkosten?)
  3. idem voor de factuur van de drukkerij: inkoop of verkoopkosten?
  4. ik de lijst apart moet vermelden op het betaalbewijs en daar vervolgens btw over moet heffen? (het gaat om lijstjes van onder de €5)
  5. dat ik de kunstprints moet invoeren als voorraad? (ik heb nog nooit gewerkt met voorraden)

 

Alvast bedankt voor (eventuele) antwoorden. Ik ben echt heel blij dat dit forum bestaat, en dankbaar voor de vaak zo betrokken en behulpzame leden :-)

 

Fijne avond,

 

Cat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je tot nu toe zelf ontdekt,  bijvoorbeeld in het handboek ondernemen,  de site van de belastingdienst of d.m.v. een cursusje boekhouden o.i.d.? 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Hans,

 

Ik heb dit forum doorzocht maar niets kunnen vinden wat over mijn situatie gaat (wel iets over verkoop obv consignatie maar dat is nu nog niet aan de orde, al heb ik die thread wel alvast met belangstelling gelezen).  Verder heb ik de site vd belastingdienst gelezen over vereenvoudigde facturen en de site over kunstvoorwerpen en BTW percentage. Ook heb ik de ondernemershandleiding voor kunstenaars gelezen maar dat stipt deze kwestie ook niet specifiek aan. Tot slot heb ik uiteraard gegoogled maar geen duidelijke antwoorden kunnen vinden. Het ging dan bv wel over voorraad maar over de inhoud van een visagiekoffer of over de fietsbellen van een fietsenmaker. Het kan aan mij liggen maar ik zit niet zo gauw hoe ik dit naar kunstprints moet vertalen. Ik heb bv geen kassa zoals een fietsenmaker dus kan geen kassabonnen uitprinten.

 

Op basis van het bovenstaande ben ik tot mijn idee van hoe het moet gekomen wat ik in de genoemde 4 punten heb uiteengezet. En nu wil ik graag weten of dit inderdaad correct is, want ik heb deze informatie zelf bijeengeschraapt en er een to do plan van gemaakt. Dit omdat ik nergens een complete handleiding of uitleg kon vinden over hoe te handelen in een dergelijke situatie. Soms lees je wel eens over zaken die er mogelijk op lijken (verkoop bedrijfsauto aan particulier bv) maar ik vind het lastig om van zo'n situatie te generaliseren naar mijn eigen situatie. Bovendien vind ik het belangrijk om het zeker te weten en niet maar een beetje wat te doen.

 

Is dit voldoende voor je?

 

Groetjes Cat.

aangepast door Cattitude
Link naar reactie
  • 2
12 uur geleden, Cattitude zei:
  1. er geen factuur met opvolgend factuurnummer gemaakt hoeft te worden omdat het verkoop aan particulieren betreft en bedrag onder €100 is?
  2. de aangeschafte lijstjes moeten worden ingevoerd als inkoop? (of zijn dit verkoopkosten?)
  3. idem voor de factuur van de drukkerij: inkoop of verkoopkosten?
  4. ik de lijst apart moet vermelden op het betaalbewijs en daar vervolgens btw over moet heffen? (het gaat om lijstjes van onder de €5)
  5. dat ik de kunstprints moet invoeren als voorraad? (ik heb nog nooit gewerkt met voorraden)

 

(1)Het is inderdaad niet verplicht om voor particulieren een verkoopfactuur te maken, de honderd euro regel heeft daar dan weer niks mee te maken.

Dat is een regel die geldt vooral voor situaties dat je zaken inkoopt onder de 100 euro en dan dus niet om een BTW bon op naam hoeft vragen.

 

(2)Ook het onderscheid tussen inkoopkosten en verkoopkosten maakt niet zo heel veel uit. uiteindelijk zorgt het allebei dat je winst lager wordt waardoor je minder belasting betaald. De hoofdregel is dat kosten direct aan de verkoop gerelateerd als inkoopkosten worden geboekt, dus hier de lijstjes en de kosten van de prints.

En verkoopkosten zijn kosten die je maakt om mensen te overtuigen te kopen. Dus als je een kopje koffie erbij serveert of een ook bijv een (mini) catalogus die je laat maken met alle prints die je verkoopt en die je bij de bestelling doet in de hoop dat mensen nog meer gaan kopen. Feitelijk zijn verkoopkosten meestal marketing / reclamekosten of iets dat daar op lijkt.
(3+5)De factuur van de drukkerij zijn dus ook inkoopkosten want dat zullen de kosten zijn van de prints. Bij een kleine (vereenvoudige) administratie kun je dat doen door in eerste instantie de hele factuur als kosten te boeken en op het eind van het jaar de inkoopkosten te verlagen met het aantal prints dat je nog op voorraad hebt. De prijs bepaal je door de kosten ex btw te delen door totaal ontvangen aantal. Dus stel je het 100 glicees laten maken en betaal 550 euro dan is de prijs per stuk 5,50 en als je erop 31 dec nog 60 had zet je 330 euro op de balans als voorraad.

 

(4) Omdat er geen plicht bestaat om te factureren hoef je dus ook op géén betaalbewijs te specificeren. Wél moet je zelf terugrekenen hoeveel btw je moet afdragen en daarbij moet je rekening houden met eventueel andere tarieven voor de onderdelen. Ik durf zo niet te zeggen of glicees ook onder laag btw vallen omdat één van de belangrijke eisen van kunstvoorwerpen is dat het om originelen door de kunstenaar zijn gemaakt. ik zie bijv ook een uitzondering voor foto's waarbij een maximale oplage van 30 stuks met een uniek nummer onder kunst tarief valt maar anders niet. Ik zie glicees zo niet vermeld het zou dus kunnen dat daar ook 21% btw voor geld omdat het om (commerciele) afdrukken van een orgineel kunstwerk gaan. Maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, wel belangrijk om daar 100% zeker van te zijn dat je laag tarief (9%) mag toepassen

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, UwJurist zei:

Even een andersoortige reactie vanuit mijn achtergrond: ik hoop dat u geen inbreuk maakt op de auteursrechten van de maker. Zie bijvoorbeeld https://pictoright.nl/

Dan bent u namelijk het haasje zoals zovelen.

 

Dank je wel voor uw reactie! Ik ben zelf de maker van de originele tekening. Excuses dat ik dat niet duidelijk heb gemaakt.

Is het handig dat ik mijn post aanpas?

Link naar reactie
  • 1
30 minuten geleden, UwJurist zei:

Even een andersoortige reactie vanuit mijn achtergrond: ik hoop dat u geen inbreuk maakt op de auteursrechten van de maker. Zie bijvoorbeeld https://pictoright.nl/

Dan bent u namelijk het haasje zoals zovelen.

 

En daarnaast bedankt voor de (onbedoelde) herinnering om mij in te schrijven bij Pictoright. Stond namelijk nog op mijn to-do-lijst :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

 

(1)Het is inderdaad niet verplicht om voor particulieren een verkoopfactuur te maken, de honderd euro regel heeft daar dan weer niks mee te maken.

Dat is een regel die geldt vooral voor situaties dat je zaken inkoopt onder de 100 euro en dan dus niet om een BTW bon op naam hoeft vragen.

 

(2)Ook het onderscheid tussen inkoopkosten en verkoopkosten maakt niet zo heel veel uit. uiteindelijk zorgt het allebei dat je winst lager wordt waardoor je minder belasting betaald. De hoofdregel is dat kosten direct aan de verkoop gerelateerd als inkoopkosten worden geboekt, dus hier de lijstjes en de kosten van de prints.

En verkoopkosten zijn kosten die je maakt om mensen te overtuigen te kopen. Dus als je een kopje koffie erbij serveert of een ook bijv een (mini) catalogus die je laat maken met alle prints die je verkoopt en die je bij de bestelling doet in de hoop dat mensen nog meer gaan kopen. Feitelijk zijn verkoopkosten meestal marketing / reclamekosten of iets dat daar op lijkt.
(3+5)De factuur van de drukkerij zijn dus ook inkoopkosten want dat zullen de kosten zijn van de prints. Bij een kleine (vereenvoudige) administratie kun je dat doen door in eerste instantie de hele factuur als kosten te boeken en op het eind van het jaar de inkoopkosten te verlagen met het aantal prints dat je nog op voorraad hebt. De prijs bepaal je door de kosten ex btw te delen door totaal ontvangen aantal. Dus stel je het 100 glicees laten maken en betaal 550 euro dan is de prijs per stuk 5,50 en als je erop 31 dec nog 60 had zet je 330 euro op de balans als voorraad.

 

(4) Omdat er geen plicht bestaat om te factureren hoef je dus ook op géén betaalbewijs te specificeren. Wél moet je zelf terugrekenen hoeveel btw je moet afdragen en daarbij moet je rekening houden met eventueel andere tarieven voor de onderdelen. Ik durf zo niet te zeggen of glicees ook onder laag btw vallen omdat één van de belangrijke eisen van kunstvoorwerpen is dat het om originelen door de kunstenaar zijn gemaakt. ik zie bijv ook een uitzondering voor foto's waarbij een maximale oplage van 30 stuks met een uniek nummer onder kunst tarief valt maar anders niet. Ik zie glicees zo niet vermeld het zou dus kunnen dat daar ook 21% btw voor geld omdat het om (commerciele) afdrukken van een orgineel kunstwerk gaan. Maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, wel belangrijk om daar 100% zeker van te zijn dat je laag tarief (9%) mag toepassen

 

Heel erg bedankt Roel voor de zeer heldere uitleg. Vooral met punt 3+5 kan ik weer verder met het op orde houden van mijn (inderdaad kleine) boekhouding.

 

Voor jou ter info: glicees vallen sinds een aanpassing enige tijd terug onder het 21% tarief. Tenzij de kunstenaar daar weer unieke schildering overheen aanbrengt, waardoor het om mixed media kunst gaat.

Zeefdrukken (door de kunstenaar vervaardigd) vallen tot een beperkte oplage nog wél onder het lagere BTW tarief.

(LINK: Bron belastingdienst, zie kopje Zeefdrukken)

 

Groetjes Cat.

aangepast door Cattitude
spelfout, link toegevoegd, link werkend gemaakt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Onder het 21%-tarief vallen kunstvoorwerpen die derden maken in opdracht van een kunstenaar.

Zie deze pagina van de Belastingdienst.

 

Je schreef immers:

Quote

Nu heb ik onlangs een stapel kunstprints laten drukken van een tekening (zgn. glicees).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank Highio. Ik ben me bewust van het verschil. Daarom had ik achter "zeefdruk" geschreven: "(door de kunstenaar vervaardigd)".

Fijn dat je meeleest.

 

Overigens kreeg ik net van de Belastingdienst Ondernemers nog een antwoord:

Quote

Lever je in Nederland giclée art prints (gecertificeerd door de Stichting Giclée Printers Europe) van een kunstwerk dat door jou vervaardigd is? Dan geldt daar het 9% tarief voor, mits ze door jou handmatig zijn vervaardigd, genummerd en gesigneerd in een maximale oplage van 250 exemplaren. Is de oplage hoger dan 250 exemplaren? Dan geldt voor de hele oplage het 21% tarief.

Giclée art prints van kunstwerken die niet door jou zijn vervaardigd en/of je als wederverkoper verkoopt, zijn belast met 21%. ^ND

 

Bij die Stichting zijn overigens maar een paar Nederlandse drukkerijen aangesloten, die zeer kostbare prints maken. Zie op hun website onder het kopje ledenoverzicht: http://www.certifiedartgiclee.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=3

Als je een beetje op die website leest, kom je al gauw tot de conclusie dat het enorm veel investeringen vergt om dat keurmerk te mogen dragen. Hieruit (en uit antwoord Belastingdienst) lijkt mij dat je mag afleiden dat de kunstenaar niet zelf die giclees hoeft te maken.

aangepast door Cattitude
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Beste Cattitude,

 

ik lees niet alleen mee, maar lever ook een inhoudelijke bijdrage met een technische aanvulling of goedbedoelde correctie.

 

Het Handboek Ondernemen downloaden en lezen of een cursus boekhouden volgen zijn best wel goede tips als ik jouw berichten nogmaals lees.

 

Vraag daarbij is natuurlijk ook of je bedrijfsmatig/professioneel schildert en zeefdrukt (kunstprint) als je dit als ondernemingsactiviteit ziet of wilt zien bij verkoop aan vrienden. Wat doe je op dit moment met de inkoopfacturen of bonnetjes van het hobbymateriaal?

 

Doe je jouw boekhouding en aangiften helemaal zelf zonder begeleiding van een boekhouder?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Je hoeft je hier voor niets of niemand te bewijzen, want de insteek hier is dat ondernemers elkaar (vrijwillig en vrijblijvend) helpen. Het gaat mij daarom ook slechts om inhoudelijke aanscherping, terwijl administratie of boekhouding helemaal mijn vak niet zijn.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Beste Cattitude,

 

ik lees niet alleen mee, maar lever ook een inhoudelijke bijdrage met een technische aanvulling of goedbedoelde correctie.

 

Het Handboek Ondernemen downloaden en lezen of een cursus boekhouden volgen zijn best wel goede tips als ik jouw berichten nogmaals lees.

 

Vraag daarbij is natuurlijk ook of je bedrijfsmatig/professioneel schildert en zeefdrukt (kunstprint) als je dit als ondernemingsactiviteit ziet of wilt zien bij verkoop aan vrienden. Wat doe je op dit moment met de inkoopfacturen of bonnetjes van het hobbymateriaal?

 

Doe je jouw boekhouding en aangiften helemaal zelf zonder begeleiding van een boekhouder?

 

Groet,

 

Highio

 

Beste Highio, ik zie dat je er wat vragen bij hebt gezet, dus daar zal ik nog even antwoord op geven:

 

Ik heb al de online module boekhouden gevolgd van e-boekhouden, en maak vaak gebruik van de goede support/kennisbank die ze daar hebben. Verder heb ik veel filmpjes gekeken. In de loop der jaren (ben nu ruim 3 jaar zzp-er) ben ik veel te weten gekomen. Ik doe zelf mijn (in principe) eenvoudige boekhouding en ik ben een kleine ondernemer (ik ben deels AO). Ook heb ik een boekhouder die mij af en toe tegen betaling helpt. Maar het is voor mij een relatief grote kostenpost vandaar dat ik het liefst zoveel mogelijk zelf doe. Maar ik wil nu wel gaan uitbreiden met ook online taaltraining en prints verkopen op consignatiebasis, en wie weet ga ik dan toch meer uit handen geven. Ook omdat het dan weer extra ingewikkeld wordt.

 

Ik verkoop ook een paar keer per jaar een schilderij, dus ik voer inkoop van de benodigde verf en doeken in mijn boekhouding in. Net als de verkoopfactuur van de schilderijen uiteraard. 

 

Mijn btw-aangifte heb ik tot nu toe altijd zelf gedaan, en daarbij geen problemen gehad. De IB aangifte als ondernemer is iets lastiger, maar is tot nu toe uiteindelijk ook goed gekomen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.