• 0

Internationale zeevracht: pallets nodig?

Beste Higherleveler's,

 

Ik heb een zending die van Shenzhen naar mijn huisadres in Nederland moet gaan, via zee. Het gaat om 37 cartons van elke 60x60x60 cm. 5.10 CMB in totaal en 366 kg in totaal.

Is het erg noodzakelijk om ze op pallets te plaatsen? Een expediteur vertelde mij dat het vaak gestolen wordt in Rotterdam haven als het niet op pallets zou worden geplaatst. Een ander zei dat het verstandig is om de zending te beschermen.

Wat is jullie mening hierover? Is het nodig om ze op pallets te plaatsen? Het zou mij namelijk 150 USD extra kosten.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL

Worden die cartons los van elkaar op het schip gezet,  of toch gebundeld? Wat heb je verder aan verzekering geregeld?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL

Worden die cartons los van elkaar op het schip gezet,  of toch gebundeld? Wat heb je verder aan verzekering geregeld?

 

Bedankt voor je welkom Hans!

Ik twijfel of ik je vraag begrijp. Het is een batch die komt van 1 leverancier, dus dan zouden ze toch bij elkaar moeten worden gezet? Of moet ik expliciet aan de expediteur vragen dat ze het moeten bundelen? En wat wordt precies met bundelen bedoeld?

Eerlijk gezegd heb ik niet over verzekering nagedacht. Dit is pas mijn derde grote shipment. Het is dus verstanding om een verzekering af te sluiten neem ik aan. Momenteel heb ik een goede offerte ontvangen van een freight forwarder in China, die al 2x eerder succesvol zendingen via spoor voor mij heeft geregeld. Huidige zending gaat dus via zee. Verzekering kost bij hun ''invoicewaarde x1.1 x 0.1''. Dat zou bij deze zending al gauw 500 euro zijn. Dat is nogal duur. Is dat een normale prijs voor verzekering? Ik twijfel dan of de verzekering het waard is. 

Ik ga wat meer onderzoek doen over verzekering.


 

Link naar reactie
  • 0

Edit: Het is waar wat ze ons vertelden op de basisschool. Begrijpend lezen is erg belangrijk. Verzekering kost ''cargo value *1.1*0.1%''. Dus 0.1% in plaats van 0.1.  Ik vraag aan mijn forwarder even wat voor een verzekering het is en dan rapporteer ik het hier.

Link naar reactie
  • 1

Die reden voor pallets is volgens mij dat het dan makkelijker is om de goederen uit elkaar te halen tijdens het uitladen. Er zitten partijen van meerdere klanten in dezelfde container. Alle dozen bruin, en het enigste onderscheid wat text op de doos of een afwijkend formaat. Dat is vragen om problemen. Dus de handel in kratten of op pallets. Wel zorgen dat je hout neemt waar geen beestjes inzitten of kiezen voor kunststof pallets. 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Markilanosz zei:

Die reden voor pallets is volgens mij dat het dan makkelijker is om de goederen uit elkaar te halen tijdens het uitladen. Er zitten partijen van meerdere klanten in dezelfde container. Alle dozen bruin, en het enigste onderscheid wat text op de doos of een afwijkend formaat. Dat is vragen om problemen. Dus de handel in kratten of op pallets. Wel zorgen dat je hout neemt waar geen beestjes inzitten of kiezen voor kunststof pallets

Bedankt voor je input. Dus als ik het goed begrijp wordt pallets aangeraden omdat bij een LCL lading de kartonnen dozen door elkaar kunnen raken en er zo dozen wordt kwijtgeraakt?

Om de 150 USD kosten te besparen is wellicht een andere oplossing om een a4 met mijn logo op elk doos te plakken? Of zoals Hans van den Bergh de dozen op een andere manier te bundelen? Hoe moet het dan gebundeld worden is de vraag?

Mijn forwarder zal waarschijnlijk pas morgen antwoorden op de vraag wat de verzekering inhoudt.

Link naar reactie
  • 1

Ik deel het verhaal van Markilanosz, verder moet je zelf niet teveel willen hobbyen met dit soort transacties, maar je laten begeleiden door een specialist. Goederen worden nl. verscheept o.b.v. overeengekomen incoterms, waarin ook verzekering kan worden meegenomen, bijvoorbeeld CIF (cargo, insurance & freight), FOB (Free On Board) etc.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

De cartons isoleren van de container- of vrachtwagen- en magazijnvloer en deze als partijvracht beter handelbaar/herkenbaar maken is ongetwijfeld een 150 USD waard zonder dat we de exacte inhoud, stapeling en verdere sealing kennen.

 

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van experts, maar dan is vast ook aanvullende informatie vereist. Het formaat van deze cartons lijkt mij bijvoorbeeld nogal onpraktisch. misschien ontkom je zelfs niet aan losse behandeling.

 

Kun je niet tot een containervracht inkopen met een partner? Of (laten) herverpakken?

 

Hoe(lang) ga je dit zelf opslaan?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Een standaard pallet is 100x120, een europallet 80x120, dat lijkt me geen al te groot probleem voor dozen van 60x60x30.  De belangrijkste reden om op pallets te vervoeren is uiteraard de eenvoudigere handling bij het laden en lossen, dus met vorkheftrucks/palletwagens. Dat heeft niets te maken zoekraken van dozen, of goederen voor verschillende afnemers uit elkaar halen. Bij FCL containers worden net zo goed pallets gebruikt. Zelf een A4tje laten plakken is zinloos, die Chinezen weten heus wel hoe ze moeten labellen.  Als je geld wil besparen kun je beter onderhandelen met je expediteur, het bedrijf dat de container lost heeft er immers voordeel van want die hoeven niet iedere doos apart uit de container te halen en ze vervolgens op een pallet te stapelen. 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

4 minuten geleden, Bert. zei:

Bij FCL containers worden net zo goed pallets gebruikt.

Als je bij FCL zendingen pallets gebruikt in de afmetingen die hier standaard zijn, en waar vrachtvervoer op is uitgelegd, dan gaat er  veel minder handel in de container dan dat je de dozen los stapelt. De binnenafmetingen van een container zijn anders dan de binnenafmetingen van een vrachtwagen. Plus dat je de pallets nooit tot het dak van de container gestapeld krijgt, dan gaat ie nooit meer door de deur heen. 

 

Link naar reactie
  • 1

Die opmerking had betrekking op het zoekraken van dozen, Ik snap ook wel dat je ongepalletiseerd meer in een container kunt stoppen, heb er genoeg gelost.  Zonder pallets met minimaal twee man, een heftruckchauffeur en een losband.  Op pallets kon de heftruckchauffeur het vaak in zijn eentje af en een stuk sneller. Het is uiteindelijk gewoon een rekensommetje wat het goedkoopst is, ook voor xbcc. Als hij geld gaat uitgeven om  bij het laden/lossen werk&tijd te besparen mag hij er ook wel wat voor terugkrijgen, zelfs met maar een paar pallets.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties allemaal!
 

Hans van den Bergh    Ik heb het even nagevraagd en de verzekering is all-risk verzekering bij de ''China Pacific Insurance Company (CPIC)''.  Wellicht is het nu in ieder geval minder noodzakelijk? Ik neem aan dat een dergelijk groot Chinees verzekeringsinstantie wel betrouwbaar is, toch?

Bert. Als ik het dus goed begrijp is er niet een grote kans dat zonder pallets dozen worden kwijtgeraakt. Het is vooral handig voor de laders en lossers. Ik zou met de expediteur kunnen onderhandelen om voor een klein bedrag het op pallets te doen, aangezien het bedrijf dat de pallets lost er voordeel bij heeft. Mijn freight forwarder in China verzorgt het grootste deel en daarna dragen ze het over aan een consolidatie bedrijf in Nederland om de douane te klaren en transport te verzorgen. Moet ik dus het beste contact opnemen met het bedrijf in Nederland, of in China?

Link naar reactie
  • 1
22 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik deel het verhaal van Markilanosz, verder moet je zelf niet teveel willen hobbyen met dit soort transacties, maar je laten begeleiden door een specialist. 

Precies, vooral de eerste (paar) keer kun je het beste een Nederlandse expediteur benaderen.

 

22 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Goederen worden nl. verscheept o.b.v. overeengekomen incoterms, waarin ook verzekering kan worden meegenomen, bijvoorbeeld CIF (cargo, insurance & freight)

 

Bij CIF (de C staat overigens voor "Cost") verzorgt de verkoper inderdaad een verzekering ten behoeve van de koper. Deze zit dus al bij de CIF-prijs inbegrepen

Let er echter wel op dat dit alleen een Zeetransportverzekering is, en de verkoper alleen verplicht is een minimale dekking aan te bieden.

Wat wel eens wordt vergeten is dat bij CIF het risico al overgaat in de vertrekhaven. Eventuele schade die niet gedekt is door een kale verzekering (overboord zetten lading om een vastgelopen schip vlot te trekken bijvoorbeeld, de z.g.n. "Averij Grosse"), is voor rekening en risico van de koper want verkoper heeft aan alle verplichtingen voldaan. 

 

Een eigen aanvullende verzekering voor het verschil in condities tijdens het zeetransport  en voor transport en verblijf tijdens transport van haven NL naar uiteindelijke bestemming  blijft bij CIF daarom aanbevolen.  (Het is ook een reden om geen CIF te kiezen maar FCA of FOB)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, JacobSX zei:

Ik heb het even nagevraagd en de verzekering is all-risk verzekering bij de ''China Pacific Insurance Company (CPIC)''.  Wellicht is het nu in ieder geval minder noodzakelijk? 

Welke verzekering  van wie ten behoeve van wat? Welke incoterm is van toepassing?

En bedoelt de Chinese verzekeraar met "All Risks" de internationale G13 voorwaarden? In dat geval lijken de condities in ieder geval op orde, alleen bij CIF eindigt die verzekering in de haven van Rotterdam: het transport naar jouw huis is niet verzekerd. 

 

21 minuten geleden, JacobSX zei:

Ik neem aan dat een dergelijk groot Chinees verzekeringsinstantie wel betrouwbaar is, toch?

China Pacific Insurance Company is een solvabele en betrouwbare (top 3) verzekeraar in China, met goede kritieken en  ratings

 

Maar met goede voorwaarden en een betrouwbare verzekeraar alleen ben je er nog niet:  mocht je een conflict hebben met je verzekeraar, waar en hoe snel haal jij dan je recht?  Bij CPIC moet je procederen in China, in het Chinees en naar Chinees recht.   Een eigen Nederlandse verzekering is dan misschien een stuk praktischer 😎

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Welke verzekering  van wie ten behoeve van wat? Welke incoterm is van toepassing?

En bedoelt de Chinese verzekeraar met "All Risks" de internationale G13 voorwaarden? In dat geval lijken de condities in ieder geval op orde, alleen bij CIF eindigt die verzekering in de haven van Rotterdam: het transport naar jouw huis is niet verzekerd. 

 

China Pacific Insurance Company is een solvabele en betrouwbare (top 3) verzekeraar in China, met goede kritieken en  ratings

 

Maar met goede voorwaarden en een betrouwbare verzekeraar alleen ben je er nog niet:  mocht je een conflict hebben met je verzekeraar, waar en hoe snel haal jij dan je recht?  Bij CPIC moet je procederen in China, in het Chinees en naar Chinees recht.   Een eigen Nederlandse verzekering is dan misschien een stuk praktischer 😎

Ok dit gaat mijn pet te boven. Kijken of ik het allemaal ga snappen.

Ik vroeg naar de Policy voorwaardes aan mijn expediteur en als reactie stuurt ze een document van een eerdere Air shipping  van een andere klant. Mijn zending is via zee, maar ik denk dat dat ze bedoelt dat de voorwaarden hetzelfde zijn.

 

Quote

Welke verzekering  van wie ten behoeve van wat

op het document staat de naam van de klant/retailer die importeert, niet de expediteur. De verzekering voorwaarden heb ik in een pdf verwerkt die ik hier als bijlage heb toegevoegd. Zou je aub een kijkje kunnen nemen? Ik zou het enorm waarderen!

 

Quote

Welke incoterm is van toepassing?

Dat ligt eraan wat ik kies. Ik moet eerst even kijken of ik er voor kies of mijn leverancier FOB of EXW gaat leveren. 
De verzekering is bij EXW in ieder geval door to door.
De expediteur levert inclusief alle kosten, behalve douanekosten in Nederland en BTW in Nederland. Volgens mij heet DAP? Moet ik dus expliciet aan de expediteur melden dat het een DAP zending is?

 

Quote

En bedoelt de Chinese verzekeraar met "All Risks" de internationale G13 voorwaarden?

Ik zou het echt niet weten.  Zie nogmaals de verzekeringsvoorwaarden in de bijlage.

 

Quote

Maar met goede voorwaarden en een betrouwbare verzekeraar alleen ben je er nog niet:  mocht je een conflict hebben met je verzekeraar, waar en hoe snel haal jij dan je recht?  Bij CPIC moet je procederen in China, in het Chinees en naar Chinees recht.   Een eigen Nederlandse verzekering is dan misschien een stuk praktischer

Dat is helemaal waar. In het geval dat ik een beroep moet doen op de verzekering van CPIC, dan neem ik aan dat het in eerste instantie door mijn expediteur wordt gedaan?
Natuurlijk indien ik niet eens ben met de beslissing van CPIC, dan komt het procederen in het spel. Weet je toevallig of het vaak voorkomt dat een verzekering een onredelijke beslissing neemt?

Alvast erg bedankt!
 

pdfje.pdf

Link naar reactie
  • 1
22 minuten geleden, JacobSX zei:

Dat ligt eraan wat ik kies. Ik moet eerst even kijken of ik er voor kies of mijn leverancier FOB of EXW gaat leveren. 
De verzekering is bij EXW in ieder geval door to door.
De expediteur levert inclusief alle kosten, behalve douanekosten in Nederland en BTW in Nederland. Volgens mij heet DAP? Moet ik dus expliciet aan de expediteur melden dat het een DAP zending is?

 

pdfje.pdf 703 kB · 2 downloads

Incoterms verdelen de kosten, risico's en wie wat doet tussen de koper en verkoper, daar is een expediteur geen partij in. EXW vanuit China is vragen om moeilijkheden, dat betekent dat de Chinese leverancier alleen meldt dat de goederen bij hem klaarstaan, daarna mag je zelf bij hem gaan (laten) laden, naar de haven (laten) brengen, lang de Chinese douane en op de boot laten zetten. "Eerst even kijken wat is kies" is  uiteraard aan jou maar je weet blijkbaar niet waarvoor je kiest. 

Aan je expediteur melden dat het een DAP levering betreft is onzin, het is wat jij afspreekt met de verkoper. 

Bij een DAP levering hoef je zelf niets eens een expediteur in te schakelen want DAP houdt in dat de verkoper, exclusief invoeraangifte bij de douane, de goederen bij jouw bedrijf aanlevert. 

Ik ga maar weer eens schaamteloos reclame maken (toch niet voor mezelf...), koop het boek Havenlogistiek op www. avontade.nl en lees dat eerst maar eens door.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

Incoterms verdelen de kosten, risico's en wie wat doet tussen de koper en verkoper, daar is een expediteur geen partij in. EXW vanuit China is vragen om moeilijkheden, dat betekent dat de Chinese leverancier alleen meldt dat de goederen bij hem klaarstaan, daarna mag je zelf bij hem gaan (laten) laden, naar de haven (laten) brengen, lang de Chinese douane en op de boot laten zetten. "Eerst even kijken wat is kies" is  uiteraard aan jou maar je weet blijkbaar niet waarvoor je kiest. 

Aan je expediteur melden dat het een DAP levering betreft is onzin, het is wat jij afspreekt met de verkoper. 

Bij een DAP levering hoef je zelf niets eens een expediteur in te schakelen want DAP houdt in dat de verkoper, exclusief invoeraangifte bij de douane, de goederen bij jouw bedrijf aanlevert. 

Ik ga maar weer eens schaamteloos reclame maken (toch niet voor mezelf...), koop het boek Havenlogistiek op www. avontade.nl en lees dat eerst maar eens door.

Bedankt voor de inzichten Bert. Ik zal, eerlijik, hoogstwaarschijnlijk dat boek aanschaffen sinds ik zelf meer inzicht wil hebben in hoe het allemaal werkt.

Als mijn leverancier EXW levert, dan verzorgt mijn expediteur natuurlijk alle handelingen in China. Maar als ik het dus goed begrijp is het dus altijd verstandiger dat de leverancier FOB levert, zodat zij verantwoordelijk blijven voor alle problemen die men mogelijk kan ondervinden in China. Is dat correct?

En in je vorige bericht raadde je aan om contact op te nemen met het bedrijf die de pallets uitlaadt om tot een deal te komen voor goedkope palettisering. Moet ik dat dan aan mijn expediteur in China vragen of de consolidatie bedrijf in Nederland? Ik zit te denken en indien ze al in China het palletiseren, dan hoeft de Nederlandse bedrijf ook niet meer hier in Nederland te palletiseren voordat ze het uitlaten... dat scheelt ze nog meer werk.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

60x60x60 op pallets, ik zie graag de foto's...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, JacobSX zei:

Ik vroeg naar de Policy voorwaardes aan mijn expediteur en als reactie stuurt ze een document van een eerdere Air shipping  van een andere klant. Mijn zending is via zee, maar ik denk dat dat ze bedoelt dat de voorwaarden hetzelfde zijn.

 

Het is best mogelijk dat een verzekeraar één  set all risks voorwaarden voor transport heeft voor alle soorten vervoer, maar in dat geval noem je ze niet naar een specifieke soort vervoer of type vervoermiddel . Een goed voorbeeld  daarvan is de Nederlandse Beurs Goederenpolis

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Verzekeren is hartstikke mooi, maar mijn ervaring met verzekeren is dat je alleen datgene verzekert waarvan je de schade zelf niet weggepoetst krijgt. Je huis bijvoorbeeld. Als er een zending verdwijnt is dat vervelend, maar wel op te lossen. Meestal valt de financiële schade wel mee. En is het gedoe eromheen vervelender, maar dat gaat niet weg door een verzekering. En hoeveel containers raken er kwijt? Er komen er per jaar iets van 15.000.000 binnen in Rotterdam (gerekend in TUE, 20ft containers) En aansprakelijkheid voor vervolgschade voorkom je niet door een verzekering maar doe goede verkoopvoorwaarden.

Link naar reactie
  • 1
34 minuten geleden, Markilanosz zei:

Verzekeren is hartstikke mooi, maar mijn ervaring met verzekeren is dat je alleen datgene verzekert waarvan je de schade zelf niet weggepoetst krijgt. Je huis bijvoorbeeld. 

Verzekeren  moet je alleen doen voor schades die je niet zelf kunt of niet zelf wilt dragen; anders is het per definitie zonde

 

34 minuten geleden, Markilanosz zei:

En hoeveel containers raken er kwijt?

Kwijtraken is bij lange na niet het grootste risico bij containers. Beschadiging van de lading tijdens laden/lossen en zeetransport, diefstal lading en vocht zijn de grotere boosdoeners. 

Maar de kans doet er eigenlijk niet toe zodra deze niet nagenoeg nul is: het gaat om of je de gevolgen zelf kunt (en wilt) dragen. Als de kans op schade klein is, is de premie daardoor ook laag.  (Bij vervoerde omzetten van € 1.000.000,- per jaar betaal je bijvoorbeeld maar een paar honderd euro premie) 

 

Kapot gaan aan een schade die je niet zelf kon dragen en voor een laag bedrag verzekerbaar was maar je de gok nam om het niet te verzekeren is niet alleen zonde, maar ook slecht ondernemerschap. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
17 uur geleden, JacobSX zei:

Als mijn leverancier EXW levert, dan verzorgt mijn expediteur natuurlijk alle handelingen in China. Maar als ik het dus goed begrijp is het dus altijd verstandiger dat de leverancier FOB levert, zodat zij verantwoordelijk blijven voor alle problemen die men mogelijk kan ondervinden in China. Is dat correct?
 

 

Yep, EXW is sowieso af te raden voor internationale leveringen, mede omdat dan ook de uitvoeraangifte door de koper gedaan moet worden. Dat is al lastig genoeg en als er bijvoorbeeld ook nog sprake is van exportvergunningen kan het zelfs onmogelijk zijn om dat zelf te (laten) doen. Bij FOB heb je daar geen last van, ook niet van het voortransport. Het is trouwens geen correcte term voor goederen in containers, want de verkoper levert de goederen af op de terminal en niet aan boord van het schip.

 

17 uur geleden, JacobSX zei:


En in je vorige bericht raadde je aan om contact op te nemen met het bedrijf die de pallets uitlaadt om tot een deal te komen voor goedkope palettisering. Moet ik dat dan aan mijn expediteur in China vragen of de consolidatie bedrijf in Nederland? 

Ik heb geen zicht op wie wat doet en waarvoor betaald wordt, dus ook niet wie je minder zou kunnen betalen. De meest voor de hand liggende mogelijkheid zou zijn dat de verkoper al de dozen op de pallets zet, het transport en de handling beginnen immers op zijn bedrijf. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.