• 0

publicatie gegevens 'debiteuren'

Mag een bedrijf dat vorderingen van consumenten/leden uit handen neemt, om zo te late betalers tot de orde te roepen, de namen van deze 'wanbetalers' publiekelijk op haar site plaatsen met de mededeling "Websites met te laat betaalde rekeningen"?

 

Let wel: er wordt hier alleen uitgegaan van een medling van het lid/de consument en er is nog geen sprake van een aanmaning of andere vorm van aankondiging/opeisen van het openstaande bedrag.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij maak je daar geen vrienden mee. :(

hou ook in de gaten dat een factuur ook onbetaald kan zijn in verband met een dispuut over de factuur. het zal in ieder geval in de algemene leveringsvoorwaarden moeten worden vermeld en ik raad aan het ook op de factuur te vermelden.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Netjes is het zeker niet maar ik vraag me dus af of het wel wettelijk is toegestaan.

 

Wij zijn overigens 1 van de genoemde/vermelde bedrijven en er is dus geen contact met ons opgenomen tot op heden maar we zagen plots wel onze naam vermeld staan. Het is dus onduidelijk van wie de originele claim komt en of deze wel gegrond is.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Mag een bedrijf dat vorderingen van consumenten/leden uit handen neemt, om zo te late betalers tot de orde te roepen, de namen van deze 'wanbetalers' publiekelijk op haar site plaatsen met de mededeling "Websites met te laat betaalde rekeningen"?

 

Let wel: er wordt hier alleen uitgegaan van een medling van het lid/de consument en er is nog geen sprake van een aanmaning of andere vorm van aankondiging/opeisen van het openstaande bedrag.

 

Lijkte me dat dat niet mag!. Juiste juridische woorden weet ik niet. Hier breng je een ander in een verkeer daglicht waar helemaal geen reden voor hoeft te zijn. Onmiddelijk laten verwijderen zou ik zeggen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

welk principe schend je dan als je enkel het vaststaande feit publiceert dat iemand een openstaande rekening heeft. Het is niet anders een feit dan "dit bedrijf is klant bij mij". Zolang je bedrijven maar de kans geeft om er hun kant van het bedrijf bij te zetten, zie ik niet wat je juridisch gezien fout doet. Dat je er geen vrienden mee maakt is duidelijk, maar als iemand de behoefte voelt om de vuile was buiten te hangen is de fase van vriendelijk zijn sowieso al voorbij.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet anders een feit dan "dit bedrijf is klant bij mij". Zolang je bedrijven maar de kans geeft om er hun kant van het bedrijf bij te zetten

 

Grote verschil is in mijn ogen dat een klantenlijst normaliter positief bedoeld is. Een mogelijkheid tot het plaatsen van een reactie wordt overigens niet geboden.

 

Waarom zou dit wel mogen als het plaatsen van namen/foto's enz. van plegers van zedenmisdrijven, winkeldiefstal, tanken zonder te betalen enz. niet is toegestaan? (en dat dus ook nog eens nadat er bewijs is of bijv. een veroordeling heeft plaatsgevonden).

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

De lijst zal waarschijnlijk wel snel van het Internet af zijn. Ik neem tenminste niet aan dat er nog heel veel bedrijven zullen bestellen bij zo een firma waarbij je zo publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt.

Stel je voor dat je nota kwijt raakt door de TPG Post of wat voor onvoorziene omstandigheid dan ook. Dat sommige bedrijven notoire wanbetalers willen straffen is wellicht voorstelbaar, maar dit gaat wel wat ver.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk, eerlijkgezegd, dat het niet mag... al moet je voor een echt antwoord bij de jurist zijn natuurlijk.

 

Mijn redenatie: Iemand die klant wordt, staat zijn gegevens aan jou af zodat je die kunt gebruiken voor facturatie en dergelijke. Als je die gegevens vervolgens gewoon ergens publiceert (ongeacht of het zou zo'n schandpaal is, of iets heel anders) denk ik dat je al snel in strijd handelt met de wetgeving rond privacy en gegevensbestanden.

 

Het is niet anders een feit dan "dit bedrijf is klant bij mij".

 

Ik denk niet dat je klanten je het in dank afnemen als je een lijstje compleet met NAW gegevens online gooit. Zo zou ik ook nooit een klant tegen zijn wil opnemen in bijvoorbeeld een portfolio.

Link naar reactie
  • 0

De juiste juridische term is smaad. En het lijkt me duidelijk dat er hier sprake van is want:

 

* de omvang van de vordering wordt niet weergegeven, heeft het bedrijf

€ 50 of € 50.000 van jouw te vorderen.

 

* je schendt de privacy want via SIDN en KVK kun je de website namen herleiden tot echte personen.

 

bovendien zouden legale incassoburo's nooit op alleen een aankondiging te werk gaan, maar de rechtsgrond van de vordering eerst vaststellen.

 

Laat je niet intimideren en onderneem stappen!

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.