Al een poosje ben ik me aan het oriënteren op een youngtimer bestelauto met dubbele cabine voor 6 personen.
De verwachting is dat ik ca. 50/50 prive/zakelijk ermee ga rijden. Privegebruik zou zomaar 20% meer kunnen worden maar ik blijf ruim binnen de 10% zakelijk eis. De 6-persoons-eis komt dan ook voort uit de privesfeer.
Nu heb ik een btw-auto op het oog welke dit jaar 15 jaar wordt. Aangezien ik geen km-registratie bij wil gaan houden, krijg ik te maken met de 35% EV-waarde en voor de btw-correctie met de 2,7% cataloguswaarde.
Wie kan mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om niet in de actuele bijtellingsregeling te vallen voor de (korte) periode dat de auto nog geen 15 jaar is. Op de site van de fiscus vind ik niet specifiek wat ik in dit geval zoek. Persoonlijk denk ik dat ik 4 mogelijkheden heb:
de 500 km prive-kilometers die je normaliter mag rijden mits er een sluitende rittenadministratie is, corrigeren naar de periode dat ik hem rijd totdat ie 15 wordt. Stel dat ik hem 1 april koop en de auto wordt 1 juni 15 jaar, dat is 2 maanden. Laten we zeggen 1/6 deel van het jaar. Kan of mag ik dan 1/6 deel van die 500 km (83 km) prive rijden?
de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik indienen en de auto voor die korte periode niet prive rijden. Mij lijkt dat die verklaring per jaar geldt of zie ik dat verkeerd? In dat geval kan ik hem de rest van dit jaar niet prive rijden.
de auto nu kopen, direct schorsen totdat hij 15 jaar wordt en voor die periode thuis wegzetten. Dan zou ik hem op handelaarskenteken naar me toe moeten laten brengen denk ik. Is dit schorsen een geldige mogelijkheid om geen verplichtingen te hebben m.b.t. de reguliere bijtellingsregeling voor auto's jonger dan 15 jaar?
in overleg met de verkoper wachten met aankoop tot de 15e verjaardag. Dan is er sowieso niks aan de hand maar de vraag is of de verkoper dit wil.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
champion
champion
Al een poosje ben ik me aan het oriënteren op een youngtimer bestelauto met dubbele cabine voor 6 personen.
De verwachting is dat ik ca. 50/50 prive/zakelijk ermee ga rijden. Privegebruik zou zomaar 20% meer kunnen worden maar ik blijf ruim binnen de 10% zakelijk eis. De 6-persoons-eis komt dan ook voort uit de privesfeer.
Nu heb ik een btw-auto op het oog welke dit jaar 15 jaar wordt. Aangezien ik geen km-registratie bij wil gaan houden, krijg ik te maken met de 35% EV-waarde en voor de btw-correctie met de 2,7% cataloguswaarde.
Wie kan mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om niet in de actuele bijtellingsregeling te vallen voor de (korte) periode dat de auto nog geen 15 jaar is. Op de site van de fiscus vind ik niet specifiek wat ik in dit geval zoek. Persoonlijk denk ik dat ik 4 mogelijkheden heb:
Ik ben benieuwd naar de reacties
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64447-aankoop-bijna-youngtimer-bestelauto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag