• 0

Onduidelijkheid over omzet KOR 2020

Beste lezers,

 

Ik lees veel onduidelijkheid op internet over de omzet van de nieuwe kor regeling. Ik lees overal dat je maximaal 20.000 omzet mag maken. Aangezien omzet een breed begrip is zou ik willen weten wat hiermee wordt bedoeld (Bruto omzet, Netto omzet?). Hierover heb ik een tijdje terug met de Belastingdienst gebeld. Mevrouw van de Belastingdienst gaf expliciet aan dat in de nieuwe KOR regeling de omzet wordt beschreven als (Totale omzet - Inkoopkosten) = Netto omzet.

 

Hiervoor heb ik een rekensommetje besproken met de mevrouw van de Belastingdienst. Stel je maakt €50.000 omzet (Totale inkomsten uit particuliere klanten) en betaalt €40.000 inkoop kosten aan de leverancier om het product te leveren aan de klant. Volgens de vrouw van de Belastingdienst val je dan onder de KOR regeling omdat je €10.000 netto omzet hebt gemaakt. Dit is de informatie die ik heb meegekregen van de Belastingdienst.

 

Mijn vraag is, klopt dit ook? Want nu ik overal aan het lezen ben twijfel ik nu over de informatie die ze mij hebben meegegeven.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, Kevinbeek zei:

Mevrouw van de Belastingdienst gaf expliciet aan dat in de nieuwe KOR regeling de omzet wordt beschreven als (Totale omzet - Inkoopkosten) = Netto omzet.

Bijzonder...

 

Omzetgerelateerde vrijstelling van omzetbelasting (OVOB). Als je het hebt over omzet (zonder het woord bruto of netto) dan heb je het volgens mij om je omzet uit verkopen (dus bruto omzet). Dus de omzet waarover je normaal gesproken btw rekent.

 

Ik denk dus dat de Mevrouw van de Belastingdienst het verkeerd heeft.

 

Ik zou terugbellen en vragen om een verwijzing op papier of internet (of bevestiging op papier). Want nergens vermeldt de belastingdienst netto omzet.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling is anders behoorlijk duidelijk.

 

En omzet, dat is de omvang van wat je verkoopt (ex btw), je kostprijs / inkoop / burn rate / postzegelverzameling en de kleur van je haar zijn daarop niet van invloed.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat de verwarring ontstaat door de verkeerde interpretatie van bruto en netto omzet. Ik denk dat de oorspronkelijke vragensteller de formule verkeerd heeft onthouden.

 

Je moet wel degelijk uitgaan van de netto omzet en niet de bruto omzet. Dus niet de kale omzet (bruto), maar de omzet waar je alle kortingen en crediteringen vanaf hebt gehaald (netto).

 

Als je 2 tafels van 100 euro verkoopt en 20% korting op alles geeft, en er eentje retour krijgt, dan is je omzet voor de KOR geen 200, maar 80 euro.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.