Vorige maand heb ik dure software aangeschaft nadat de leverancier een scherpe promotie en gespreid betalen aanbood.
De software is zo'n 9K en word in een looptijd van 12 maanden van mijn creditcard afgeschreven.
Ik krijg maandelijks een factuur vanuit de US met 21% TAX erop.
Mijn vraag is hoe ik dit correct in de boekhouding verwerk.
Ik neem aan in de OB aangifte elk kwartaal 3x de TAX in "diensten aan u geleverd uit het buitenland"
Echter valt software onder bedrijfsmiddelen en moet ik de software over 5 jaar tijd gaan afschrijven bij de IB aangifte?
Of mag ik alle gespreid betaalde termijnen van 2020 straks in één keer opgeven als kosten bij de IB aangifte?
Van software licenties word gezegd dat je de software niet bezit maar in gebruik hebt, dus ik begon te twijfelen of het echt als bedrijfsmiddel gezien mag worden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
spruce
spruce
Geachte mede ondernemers,
Vorige maand heb ik dure software aangeschaft nadat de leverancier een scherpe promotie en gespreid betalen aanbood.
De software is zo'n 9K en word in een looptijd van 12 maanden van mijn creditcard afgeschreven.
Ik krijg maandelijks een factuur vanuit de US met 21% TAX erop.
Mijn vraag is hoe ik dit correct in de boekhouding verwerk.
Ik neem aan in de OB aangifte elk kwartaal 3x de TAX in "diensten aan u geleverd uit het buitenland"
Echter valt software onder bedrijfsmiddelen en moet ik de software over 5 jaar tijd gaan afschrijven bij de IB aangifte?
Of mag ik alle gespreid betaalde termijnen van 2020 straks in één keer opgeven als kosten bij de IB aangifte?
Van software licenties word gezegd dat je de software niet bezit maar in gebruik hebt, dus ik begon te twijfelen of het echt als bedrijfsmiddel gezien mag worden.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter
www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65902-aanschaf-software-boekhouden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag