• 0

Twijfel over cateringbedrijf

Hallo & goedenavond, 

 

Ik twijfel erover om mijn eigen catering tent te openen in een winkelstraat. Nu ben ik nog een beetje zoekende naar hoe of wat. Dus mijn vraag is eigenlijk hoeveel eigen geld (startkapitaal) heb je nodig om dit te realiseren & of hierbij een investeerder ook een goede zet is?

 

groetjes.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 3
(aangepast)

Lastige vraag zo. Als je een cateringbedrijf wilt starten moet je in beginsel rekening houden met de volgende kosten

 

- borg en de huur die vrijwel direct betaald moeten worden. Je kan onderhandelen. Twee maanden borg, welke zonder btw zou moeten zijn ben je snel kwijt. De huur is altijd iets waarover je kan onderhandelen, bijvoorbeeld dat die gestaag stijgt

- De inboedel/bedrijfsmiddelen die je moet aanschaffen om de catering te kunnen draaien

- inkoop eetwaren

- kosten vervoer locatie

- aanvraag vergunningen (al zal dat niet duurste zijn),

- verzekeringen beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid

- kosten fiscaal boekhoudkundig en misschien juridisch advies

- kosten personeel, ik neem aan dat je wel wat hulp nodig zal hebben

- kosten mogelijke bedrijfsverenigingen

- kosten van gas en elektra

- kosten afvalstoffenheffing gemeente

- andere gemeentelijke belastingen

- kosten winkeliersvereniging mogelijk

- kosten kleding etc personeel

- kosten website en of vastleggen merknaam (laatste minder belang hier)

- mogelijke kosten muziek draaien in zaak

- marketingkosten

- kosten betaalmogelijkheden en zakelijke bankrekening

 

Tsja wat zal dit kosten. bedrijsmiddelen denk ik snel aan EUR 20.000 ex. Eetwaren EUR 13.000 ex Vervoer locatie bijvoorbeeld busjes, gehuurd of gekocht 10k per jaar benzine ook 10k. Kosten huur verschillen enorm maar laten we uitgaan van minimaal EUR 1500 per maand, EUR 18.000 per jaar. eenmalige borg EUR 3000. Kosten adviseurs minimaal EUR 1000 per jaar. Verzekeringen minimaal EUR 1000 per jaar. 1 full time werknemer kosten 30k per jaar. GWL 4500 per jaar. Heffingen geen idee maar stel EUR 1000 per jaar. Kleding EUR 500 per jaar. Website EUR 1500 en daarna 250 per jaar. Betalingssysteem EUR 600 per jaar, muziek EUR 400 per jaar, marketing EUR 10000 per jaar

 

Totaal uit losse hand eerste jaar rond de EUR 100.000. kosten.

 

Wat verwacht je aan inkomsten, stel doel is 6 opdrachten per week initieel dat is wel nodig. gemiddeld EUR 450, dat is EUR 140.400 ex en na aftrek kosten 40k ongeveer best case scenario winst.

 

Het is te doen maar je moet handig met je kosten omgaan. Koop niet nieuw maar huren kan ook. Personeel via participatiewet. Kosten per kilometer aftrek stel 5000 km per jaar is EUR 950. Starters- en ondernemersaftrek bij eenmanszaak EUR 9500. Minus de mkb aftrekminimaal 14%.

 

40k - 950 - 2123 - 7030  =29897

mkb winstvrijstelling 6045,8 =35.942.8 bruto

 

Dan is dat voor de IB netto uit losse hand 28.000 netto

 

Grove berekening

aangepast door mfq123
Link naar reactie
  • 0

Exact... waarom in een winkelstraat? 

Voor een cateringbedrijf allesbehalve handige locatie... of bedoel je eerder een traiteurzaak waar mensen binnen kunnen komen om iets te kopen?

 

Hoeveel geld je nodig hebt om te starten is afhankelijk van veel factoren: locatie, concept, etc. Om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven is er meer informatie nodig.

Hoeveel EIGEN geld je nodig hebt? Tja, op dit moment vragen banken 100% dekking voor horeca(gerelateerd). M.a.w. je krijgt alleen geld als je voldoende onderpand hebt.

Er zijn alternatieven, maar als je enige kans van slagen wil hebben om een financiering te vinden dan zul je minimum 30-40% eigen inbreng moeten hebben én een heel goed plan.

 

Heb je ervaring met catering? Zo niet, dan zou ik eerst praktijkervaring opdoen, de beste leerschool.

Heb je ervaring als ondernemer? Zo niet, laat je dan bijstaan door iemand met ervaring (ervaren ondernemer in je omgeving of een coach, adviseur,...) want er komt erg veel bij kijken. En het vergroot je slagingskans aanzienlijk.

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom een tent?

 

Ondernemen heeft niets te maken met stoere praatjes. Stel gewoon vragen om iets van de antwoorden te leren. Dus niet of hierbij een investeerder een goeie zet is. Het is geen zet. Hoe ga jij je financiering regelen? Bij de bank, bij leveranciers, bij andere financiers? Maak reële plannen voor mooie dromen, en praat in reële termen.

 

Veel succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Merio96,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Mijn eerste vraag is: wat wil je gaan cateren of traiteren? En de tweede: hoe goed kun je dit persoonlijk en online verkopen? Hoe groot is de doelgroep en het verzorgingsgebied?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.