Jump to content

HabSandra

Junior
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

Company info

  • Location
    Zeeuws-Vlaanderen en Stichtse Vecht

Vision

  • I'm looking for people who
    begeleiding/ondersteuning kunnen gebruiken in hun horecabedrijf.
  1. Ik denk dat je iets te optimistisch bent in het schatten van de omzet (tenzij er cijfers van de vorige eigenaren bekend zijn?), zoals Hans ook al aangaf. Daarnaast is het inderdaad de vraag of je nog gezien zal worden als B&B met 7 kamers... dat zou ik even navragen bij je gemeente. En tegelijkertijd vragen of een vergunning verkrijgen een haalbare zaak is, zou zo maar kunnen dat de gemeente een beleid heeft voor max. aantal slaapplaatsen en dat ze in de gemeente al aan die max zitten. Dan je kosten: Schoonmaak kosten -> te laag ingeschat, tenzij je zelf ook schoonmaakt BTW reken je niet in je omzet, dus je spreekt altijd van omzet excl. btw Ontbijt kosten -> als je een beetje goed ontbijt wil geven dan ben je daar min. 10% van je kamerprijs aan kwijt. 7€/2 personen is al niet erg ruim En dan mis ik nog zoveel andere kosten: verzekeringen, bad- en bedlinnen (wasserij of zelf wassen, beide kosten geld), eigen website, advertentiekosten, kosten vervangen bij slijtage (matrassen, kussens, ...),... Kortom, er komt heel wat meer bij kijken. B&B klinkt leuk, maar is hard werken voor erg laag rendement. Vraag maar eens aan B&B eigenaren die het een paar jaar doen.
  2. Het begint bij een goed plan en dat kun je volgens mij pas maken als je het pand hebt bezichtigd. Maak een ondernemingsplan op basis van de huidige situatie: huurpand, verbouwing, broodjeszaak met/zonder cocktailbar. Ik denk dat beide scenario’s (met of zonder cocktailbar) uitgewerkt moet worden, want is het project haalbaar zonder de cocktailbar? Qua vergunningen en inrichting komt er bij de cocktailbar meer kijken dan bij de broodjeszaak. Aangezien het pand al even leeg staat zijn er misschien mogelijkheden: minder huur tijdens verbouwing, eigenaar die mee investeert in de verbouwing, ... Maar ongeacht, zorg dat je een contract hebt onder voorbehoud van het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Laat dit heel goed én duidelijk omschrijven, kan je een hoop ellende besparen. KvK inschrijving hoeft nog niet meteen, je bent eerst in de onderzoeksfase. Financiering: met 40k aan eigen middelen is 100k financieren meestal een haalbare kaart, mits een goede onderbouwing (als er geen bijzondereheden zijn zoals bkr-registratie e.d.). En tja ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’, maar het loont vaak als je je laat bijstaan door een goede adviseur in deze branche. Zo iemand weet de weg in het hele traject en kan je ook helpen om de financiering rond te krijgen. Succes!
  3. Ik heb net even je vorige topic ook gelezen en het beeld wat ik krijg is dat je een onderneming ziet als een ‘way out’ de bijstand, en ik denk persoonlijk dat dat niet de juiste motivatie is... of toch op z’n minst niet de juiste aanpak. Het komt over als dat je ondernemer wil worden, maar dat het je weinig uitmaakt hoe en wat. Ik heb het vaker gezien in het verleden en je kans op slagen is erg klein. Ondernemen is meer dan iets produceren en verkopen. Mijn advies is: kijk naar wat je kan en wat je leuk vind en ga dan kijken hoe en wat je daar iets mee zou kunnen doen. Maak vervolgens een (ondernemers) plan, zodat je over alle aspecten moet nadenken. Tijdens dit proces zullen er veel vragen naar boven komen, bundel die en ga kijken wie of wat jou kan helpen om hier antwoord op te vinden (accountant, advocaat, kvk,...). Zoek (liefst vanaf het begin) iemand die jou kan bijstaan, denk aan een coach of adviseur. Dit kan misschien iemand zijn vanuit de gemeente, je kan iemand inhuren of misschien ken je een succesvolle ondernemer (liefst met specifieke ervaring in de branche) die bereid is jou te begeleiden. Kortom, het is niet iets waar je binnen 2 weken klaar mee bent. Neem ondernemen serieus, hoe kleinschalig ook, want er zijn veel risico’s aan verbonden. En zeker gezien je huidige situatie zou ik me goed laten bijstaan. Laat je niet ontmoedigen door de kritiek die je hier eventueel krijgt, het is eerlijk en waardevol, leer ervan. Succes!
  4. Een kwalitatief goed businessplan is meer dan een lijst vragen invullen, het kost tijd en moeite en dat is in mijn ogen ook net de bedoeling ervan: je wordt gedwongen om na te denken. Als je dat proces (grotendeels) gaat vervangen door een website die het voor je doet dan vrees ik dat je plan weinig waarde zal hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening! Concept zoals Highio beschrijft (interactief/sparringpartners) lijkt me veel interessanter!
  5. Eerst je ideeën in kaart brengen: wat wil je, waar wil je het en wanneer wil je het? Dan kan je gaan kijken wat je nodig hebt voor wat je wil. Wat zijn je financiële mogelijkheden? Heb je eigen inbreng? Hoe wil je het financieren? Maak een plan, verbind hier stappen aan en ga aan de slag. Eerst en vooral: win informatie in. Denk aan: welke papieren heb je nodig om te mogen starten (bvb. sociale hygiëne), welke vergunningen zijn er nodig (bvb. exploitatievergunning). Maar zorg ook dat je branche informatie hebt, kijk naar je concurrenten, ... En ik val in herhaling, I know... maar laat je begeleiden door iemand die er verstand van heeft. Dan heb je zoveel meer kans op slagen. Ik zie vaak horecaondernemers onnodig falen omdat ze geen kennis hebben van bepaalde zaken en hier ook geen hulp in hebben gezocht. Goede begeleiding verdient zich terug en het helpt ook vaak om een financiering te krijgen. Een kredietverstrekker heeft meer vertrouwen in startende ondernemers die zich laten begeleiden, vooral in een risicobranche zoals de horeca.
  6. Zoals je al hebt gelezen adviseer ik je ook om eerst en vooral kritisch naar je websiteteksten en foto's te laten kijken, het is een belangrijk visitekaartje. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om eerst een plan te maken voordat je echt de markt opgaat, het zorgt ervoor dat je nu al over bepaalde zaken moet nadenken die nog (ver) in de toekomst liggen. En daar schuilt net het gevaar: vaak hebben mensen enkel een kortetermijnvisie waardoor ze op een later stadium in de problemen komen. Het plan zorgt er ook voor dat je je meer focust. Goed ondernemen doe je niet alleen vanuit een onderbuikgevoel, er komt meer bij kijken. En wees je ervan bewust dat je niet in elk aspect goed kan zijn, probeer niet alles zelf te doen om geld uit te sparen, want dat kost op termijn vaak veel meer geld. Huur kennis en expertise in waar dat nodig is en laat je goed begeleiden. Heel veel succes!
  7. Wellicht een combinatie van ruimtes die je kan verhuren per dag(deel) of indien gewenst, ook per maand? Ik denk dan aan: - fotostudio - workshopruimte - werkplek/kantoorruimte - vergaderruimte - ruimte wat gebruikt kan worden voor recepties, presentaties, etc. - ... Wellicht een deel vast per maand verhuren en de rest per dag(deel)? En de ruimtes zo inrichten dat ze snel om te wisselen zijn, afhankelijk van de vraag?
  8. Volgens mij heeft Hans gelijk. De mail is een schriftelijk bewijs. Aangezien verhuurder een nieuwe huurder had gevonden is het zijn eigen verantwoordelijkheid als die overeenkomst niet doorgaat want daar heb jij geen invloed op. Maar ik ben geen jurist, dus ik zou hun mening even afwachten!
  9. Voor degene die getroffen zijn door de financiële gevolgen van corona...
  10. Klinkt goed. Dan zou ik hen een voorstel laten doen en op basis daarvan verder gaan.
  11. Heb je al duidelijk in beeld hoe zij het zien? Zorgen zij voor de inrichting/inventaris of huur je casco? Kies je zelf hoe de inrichting zal zijn of heb je inspraak? Ben je volledig vrij om zelf je leveranciers te kiezen (koffie, kassa, food, ...etc)? Kortom, hoeveel invloed hebben ze op het totaalplaatje? Als je het fijner vind om dit via een privé bericht te delen, dan mag je me een bericht sturen.
  12. Ik kan de reactie van Roel J alleen maar bevestigen, het hangt allemaal af van de exacte situatie en de randvoorwaarden. Als je beperkt bent door regels van de brouwerij dan zal dat terug te vinden moeten zijn in het financiële plaatje, m.a.w. het moet voor BEIDE partijen lucratief zijn. 1 tip: Zorg dat je eerst extra informatie krijgt over wat ze willen en verwachten, zet dit op een rijtje en als het je dan nog steeds interessant lijkt, laat er dan naar kijken door iemand met kennis en ervaring. Laat je niet leiden door je eigen enthousiasme, het is zakelijk een grote stap, maak 'm dan ook doordacht om problemen te voorkomen!
  13. 10% op het offertebedrag vind ik ridicuul, eerlijk gezegd. Vooral omdat het wellicht helemaal geen kwalitatieve leads zijn... het zou zomaar kunnen dat er maar 1 offerte op 10 een daadwerkelijk opdracht wordt. Als je dan uitgaat van een gemiddelde van 5.000€ per offerte, dan heb jij 5.000€ omzet (geen winst!) en hebben zij 5.000€ winst! Daar zou ik persoonlijk voor passen. Hoeveel andere bedrijven zijn er in de omgeving die hetzelfde doen als jij?
  14. Dit is niet bijzonder veel, maar het hangt natuurlijk wel af van de marges in de branche.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept