Ga naar inhoud
Geplaatst:

Jeroen Bakker

Op dit moment ben ik aan het bekijken hoe en waar ik enkele veelgebruikte en te gebruiken merken kan registreren, om ze te beschermen tegen (concurrerend) gebruik door anderen. Onderstaand is een kleine samenvatting van wat ik wil doen. De prijzen die ik erbij heb gezet zijn van het Utrechts merkenbureau MerkWerk, die volgens mij marktconform zijn. Ik heb namelijk nog wat vraagjes over het registreren van merknamen, dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

 

Een merkgelijkenisonderzoek à euro 340 lijkt me wel de ondergrens qua onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België. Alle relevante domeinnamen zijn in ons bezit, en onze naam is geen generiek woord. Zoeken op internet via de zoekmachines op onze bedrijfsnaam levert wereldwijd niets op, behalve dat het van enkele mensen de achternaam is, en het een Joegoslavische werkwoordvervoeging is. De naam voeren we inmiddels al bijna drie jaar.

 

Het depot in drie klassen kost euro 650 voor een periode van tien jaa. Het eerste jaar merkbewaking (bekijken of er na ons geen gelijkende of identieke namen in de Benelux worden geregistreerd) is gratis, daarna wordt het euro 90 per jaar, eveneens voor drie klassen.

 

Een aanvullende vraag hierop: in de Algemene Voorwaarden van enkele merkenbureau's die ik heb gelezen staat dat men volledige aansprakelijkheid uitsluit. Is dat zomaar mogelijk? Als ik een merk via hen laat registreren en bewaken en zij maken fouten, zijn zij dan niet aansprakelijk voor de schade die ik daardoor lijdt?

Featured Replies

Geplaatst:

reafro

Je hebt volgens mij je huiswerk redelijk goed gedaan. Ik ben dan wel geen deskundige, maar wat je zo neerzet klinkt me aardig bekend in de oren.

 

Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België.

 

Als ik dit zo lees moet je volgens mij de search een ietsie uit laten breiden, of je moet de Duitse markt niet zo'n probleem vinden.... :-X

 

Wat betreft aansprakelijkheid: Dar kan ik niets zinnigs over zeggen. Wellicht dat Arnoud Engelfriet de aangewezen persoon is om je vragen 100% te beantwoorden?

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Geplaatst:

Jeroen Bakker

  • Auteur

Niemand aanvullingen? Sorry voor het ongeduldige schopje tegen dit topic, maar ik ben erg benieuwd naar wat gangbaar is, zodat ik er mee aan de slag kan. :)

Geplaatst:

zrski

Zoals ik het lees klinkt het gezond, maar ik weet niet genoeg van dit onderwerp om ook concreet advies te kunnen geven. Ik zal even aan Arnoud vragen of hij hier iets over kan zeggen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Geplaatst:

zrski

Arnoud is op vakantie, hij zal volgende week even een reactie geven.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Geplaatst:

Arnoud Engelfriet

Hoi Decorum,

 

Zo op het eerste gezicht lijkt het dat je je huiswerk goed hebt gedaan! Merken zijn hele belangrijke wapens (vaak de belangrijkste IPR van een bedrijf), dus het is goed om je merkregistratie en -bewaking goed te regelen.

Een merkgelijkenisonderzoek à euro 340 lijkt me wel de ondergrens qua onderzoeken. Hierbij wordt gekeken naar andere identieke gelijkende en overeenkomende merken in de Benelux. Dit is in drie klassen, waarvan er twee direct op onze activiteiten slaan. Is dit voldoende, of raden jullie nog andere onderzoeken aan? We zijn actief op de Nederlandse markt met mogelijke activiteiten in Duitsland en België.

Als je ook een merkdepot in Duitsland overweegt, lijkt me een onderzoek bij het Duitse merkregister ook zeer aan te raden. Anders loop je daar over een paar jaar tegenaan als je uit gaat breiden.

 

Overigens, het is misschien slimmer om het feitelijk depot in Duitsland uit te stellen. Merkrechten vervallen namelijk na vijf jaar niet-gebruik. Maar laat je hierover adviseren door je merkenbureau.

 

Een aanvullende vraag hierop: in de Algemene Voorwaarden van enkele merkenbureau's die ik heb gelezen staat dat men volledige aansprakelijkheid uitsluit. Is dat zomaar mogelijk? Als ik een merk via hen laat registreren en bewaken en zij maken fouten, zijn zij dan niet aansprakelijk voor de schade die ik daardoor lijdt?

 

Uitsluiting van schade is -vanuit het bureau gezien- erg verstandig. Zeker jouw vervolgschade kan erg groot worden, en als het bureau daarvoor moet opdraaien, waren ze snel failliet. Maar als zij nalatig zijn, helpt zo'n uitsluiting ze echt niet.

 

In AV kun je echter niet zomaar alle verplichtingen tot schadevergoeding uitsluiten. Artikel 6:237 BW (de "grijze lijst") zegt dat een beding dat de gebruiker van de voorwaarden (het bureau dus) bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding, vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn. Nou geldt dat wel alleen tegenover consumenten, maar ook bij B2B zal een rechter hier wel even bij fronsen.

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

  • 6 months later...
Geplaatst:

TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 1 month later...
Geplaatst:

Jeroen Bakker

  • Auteur

Zojuist bericht gekregen dat onze merknaam ingeschreven is bij het Benelux Merkenbureau. Vanaf nu is het dus Paragin® :)

 

Met ook mijn dank aan MerkWerk, ze hebben het keurig afgehandeld, tegen voor zover ik weet absoluut gangbare tarieven.

Geplaatst:

Hans S

:) proficiat

 

Ik dacht eigenlijk dat Paragin de naam van je bedrijf was, maar het is dus een merk?

Geplaatst:

Jeroen Bakker

  • Auteur

Het is de naam van het bedrijf, maar we willen optimale bescherming omdat we er uiteindelijk ook producten onder uit willen brengen.

Geplaatst:

Ronald Kleverlaan

Decorum®,

 

In ieder geval gefeliciteerd ermee! Het geeft in ieder geval aan dat je er professioneel mee bezig bent!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Geplaatst:

paulmatthijs

cool! ga je het ook doorvoeren in huisstijl en dergelijke of heb je het puur om op terug te vallen indien nodig?

 

Pa®agin ;)

Geplaatst:

Jeroen Bakker

  • Auteur

Pa®agin, LOL :)

 

Het is puur om achter de hand te hebben, en misschien klein op de site vermelden. Niet dat er nu een ® achter de naam komt.

Geplaatst:

zrski

gaaf hoor, congrats!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.