Drie jaar geleden hebben we onze VOF omgezet naar een BV. Na wat woellige jaren hebben we nu (eindelijk) een stabiel punt bereikt dat we structureel managementfees uitbetalen naar onze persoonlijke holdings en vanuit daar de verloning naar ons zelf doen.
Nu is de situatie als volgt:
Werkmaatschappij naar tussenholding: € 5.000 per aandeelhouder per maand (gaat naar 6k)
Managementfee van tussenholding naar persoonlijk holding: 4.250 euro per maand
Salaris op loonstrook: € 4.100 bruto + € 815 bijtelling
Jaarloon (inclusief bijtelling): +/- € 59.000
Ik hanteer dus een hoger loon dat DGA norm, simpelweg omdat ik dat netto maandelijks nodig heb voor mijn vaste lasten.
Wat is nu wijsheid? Dit zo laten? Of het bruto loon incl. bijtelling terugbrengen naar 46k per jaar en de rest in de vorm van dividend uitkeren aan het eind van het jaar? Het verschil in nettoloon zou ik tussentijds kunnen opvangen met spaargeld.
Mijn accountant wil het zo laten, maar ik vind hem af en toe iets teveel op de hand van de belastingdienst waardoor ik twijfel.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anoniem12
Anoniem12
Beste forumleden,
Drie jaar geleden hebben we onze VOF omgezet naar een BV. Na wat woellige jaren hebben we nu (eindelijk) een stabiel punt bereikt dat we structureel managementfees uitbetalen naar onze persoonlijke holdings en vanuit daar de verloning naar ons zelf doen.
Nu is de situatie als volgt:
Werkmaatschappij naar tussenholding: € 5.000 per aandeelhouder per maand (gaat naar 6k)
Managementfee van tussenholding naar persoonlijk holding: 4.250 euro per maand
Salaris op loonstrook: € 4.100 bruto + € 815 bijtelling
Jaarloon (inclusief bijtelling): +/- € 59.000
Ik hanteer dus een hoger loon dat DGA norm, simpelweg omdat ik dat netto maandelijks nodig heb voor mijn vaste lasten.
Wat is nu wijsheid? Dit zo laten? Of het bruto loon incl. bijtelling terugbrengen naar 46k per jaar en de rest in de vorm van dividend uitkeren aan het eind van het jaar? Het verschil in nettoloon zou ik tussentijds kunnen opvangen met spaargeld.
Mijn accountant wil het zo laten, maar ik vind hem af en toe iets teveel op de hand van de belastingdienst waardoor ik twijfel.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71300-salaris-of-dividend/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag