• 0

Camper zakelijk gebruik

Beste leden,

 

als ZZP-er werk ik voornamelijk online en eens per 3 maanden in Nederland (werk op locaties, met name ziekenhuizen). Omzet ong 100.000 euro per jaar. Nu zijn we al langer in Nederland, maar in principe leven we volgens paar maanden in Nederland werken, paar maanden online werken terwijl we onderweg zijn.

Op dit forum heb ik al gezocht naar mogelijkheden om een (expeditie)camper op de zaak te zetten. In ons specifieke geval vragen we ons nog een aantal dingen af, vooral of het wel zinnig is om het op deze manier aan te pakken.

 

Huidige situatie: de camper is nog niet door ons gekocht, maar zouden we overnemen van een bekende. De camper komt uit 1996 en is een jaar geleden gekocht voor 25.000 euro.  Het is een zware camper, 7.5 ton ledig gewicht. De camper nu leeggehaald van binnen en moet volledig gerestaureerd worden, zowel motorisch als volledig interieur vernieuwing. Aangezien dat behoorlijke kostenposten zullen worden (we verwachten 80.000 euro), zou de BTW daarop terugkrijgen natuurlijk erg interessant zijn, naast de aftrekbare kosten

 

Als we het goed begrepen hebben zouden we de camper wel als zakelijke auto kunnen kopen, omdat een camper als personenauto geregistreerd staat (auto als ondernemingsvermogen). De camper zullen we ook privé gebruiken.

Vraag 1. Klopt het dan dat als wij de camper voor 25.000 euro kopen, we een bijtelling krijgen van  35% (youngtimer), 8750 euro, * tarief inkomstenbelasting? (dit zou het aantrekkelijker maken om de camper tegen een lager bedrag te kopen, aangezien die nu o.a. geen interieur meer heeft?)

Vraag 2. Blijft de bijtelling op het initiële bedrag gebaseerd of wordt dat aangepast als wij de camper gaan upgraden?

Vraag 3. BTW zakelijk of privé: aangezien we geen BTW betalen over de aankoopprijs, lijkt het ons weinig verschil te maken of we 'm op BTW zakelijk of privé zetten. Echter: ik lees ook dat we alleen de kosten kunnen opvoeren voor zover de auto gebruikt is voor belaste omzet. Hoe wordt dat bepaald? Zou dat voor ons in praktijk betekenen dat zolang wij nog aan het upgraden/verbouwen zijn, de camper amper gebruikt kan worden voor belaste omzet en we de BTW dus niet kunnen terugvragen? Maar wel de kosten kunnen opvoeren voor IB aangezien de camper ondernemingsvermogen is?

Vraag 4. Uiteindelijk wil ik minder gaan werken. De omzet van 100.000 euro zal dus elk jaar minder worden.  Heeft dit nog consequenties, behalve dat mijn IB tarief zal dalen en de bijtelling dan lager wordt?

Vraag 5. En natuurlijk de hamvraag: kan je dit hele verhaal überhaupt "verkopen" aan de belastingdienst als investering?

 

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het ook om uit te zoeken wat de voorwaarde voor vrachtwagens versus camper zijn. Zowel qua belastingen als inrichtings eisen / mogelijkheden en beperkingen. Expeditie voertuigen zijn vaak vrachtwagen gebaseerd, en met C1 rijbewijs (soms camper rijbewijs genoemd) mag je ook tot 7500 kg  vrachtwagen rijden. Voor een vrachtwagen is er geen bijtelling, of die er voor zware campers is weet ik niet, ik vermoed van wel.  Tot 7500 kg kun je met een vrachtwagen ook gewoon ANWB sleutel hulp krijgen door gebruik te maken voor ANWB voor de zaak.  Let ook op dat je vaak door de afmetingen en gewicht niet overal gewenst bent. 

Af en toe zie je mobiele kantoren / werkplaatsen met daarin ook leefruimte, er zijn dus meer ondernemers die zo iets doen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, jessek zei:

Expeditie voertuigen zijn vaak vrachtwagen gebaseerd, en met C1 rijbewijs (soms camper rijbewijs genoemd) mag je ook tot 7500 kg  vrachtwagen rijden. Voor een vrachtwagen is er geen bijtelling, of die er voor zware campers is weet ik niet, ik vermoed van wel.  Tot 7500 kg kun je met een vrachtwagen ook gewoon ANWB sleutel hulp krijgen door gebruik te maken voor ANWB voor de zaak. 

 

Let wel op dat de TS het over 7500 kg ledig gewicht heeft.

Dat ga je met C1 (toegestane maximummassa 7500 kg) niet redden.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Maxn zei:

 

Let wel op dat de TS het over 7500 kg ledig gewicht heeft.

Dat ga je met C1 (toegestane maximummassa 7500 kg) niet redden.

 

4 uur geleden, jessek zei:

Misschien is het ook om uit te zoeken wat de voorwaarde voor vrachtwagens versus camper zijn. Zowel qua belastingen als inrichtings eisen / mogelijkheden en beperkingen. Expeditie voertuigen zijn vaak vrachtwagen gebaseerd, en met C1 rijbewijs (soms camper rijbewijs genoemd) mag je ook tot 7500 kg  vrachtwagen rijden. Voor een vrachtwagen is er geen bijtelling, of die er voor zware campers is weet ik niet, ik vermoed van wel.  Tot 7500 kg kun je met een vrachtwagen ook gewoon ANWB sleutel hulp krijgen door gebruik te maken voor ANWB voor de zaak.  Let ook op dat je vaak door de afmetingen en gewicht niet overal gewenst bent. 

Af en toe zie je mobiele kantoren / werkplaatsen met daarin ook leefruimte, er zijn dus meer ondernemers die zo iets doen.

Klopt, het voertuig is al als camper geregistreerd en zal inderdaad met C rijbewijs gereden moeten worden (tenzij we 'm zo licht kunnen maken dat we kunnen terugkeuren, maar dat is weer een ander vraagstuk). Helaas is het geen losse bak op een vrachtwagen, maar een integraal. Dat maakt, vermoeden wij, het erg lastig om 'm weer tot vrachtwagen te laten keuren..

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Maxn zei:

Let wel op dat de TS het over 7500 kg ledig gewicht heeft.

Dat ga je met C1 (toegestane maximummassa 7500 kg) niet redden.

Goed gezien, niet goed gelezen van mij. Dan moet je als vrachtwagen weer kijken of je niet over de volgende drempel van 12000 kg heen gaat, want dan wordt het dus weer wat lastiger. Boven de 7500 kg is het misschien ook verstandig om te kijken naar een verzekering als ergens strandt. Kan dan snel relatief duur worden. 

 

Ik ben wel benieuwd naar je verhaal als je er mee door gaat.  Je ziet het redelijk weinig,  maar het lijkt me toch handig als je regelmatig onderweg bent. Ook een paar keer gekeken bij Kermis ondernemers. Daar zit van alles meestal innovatief en goed doordacht in elkaar. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd wat je gaat kopen, maar 25 k voor een gestripte camper (vrachtwagen) uit 1996 lijkt mij bijzonder veel geld.

 

Hou er rekening mee dat je op steeds meer plaatsen niet mag komen en altijd de hoogste toll tarieven betaald vanwege de milieuonvriendelijke motor. (Geluid en uitstoot)

1

Nee, het gaat om de dagwaarde, maar zoals ik al zei 25 k is extreem veel voor een vrachtwagen uit 1996.

2

Ja, het gaat om de dagwaarde.

3

Voor prive doeleinden is geen aftrek mogelijk, voor zover eea een zakelijk doel heeft is de BTW uiteraard aftrekbaar, maar zie ook 5.

4 5

Lijkt me niet dat je dit zo kan verkopen aan de belastingdienst, een zakelijk doel ontbreekt.

 

5 uur geleden, Maxn zei:

Let wel op dat de TS het over 7500 kg ledig gewicht heeft.

Dat ga je met C1 (toegestane maximummassa 7500 kg) niet redden.

Dat kan je zo niet stellen, alles eruit en op nieuw erin zou weinig verschil moeten maken.

 

4 uur geleden, jessek zei:

Boven de 7500 kg is het misschien ook verstandig om te kijken naar een verzekering als ergens strandt.

De reparatiekosten zijn niet afhankelijk van het gewicht, maar als Nederlander stranden in het buitenland met een vrachtwagen is wel kostbaar. Reken op 300% en een dikke sleepwagen als je op een tolweg staat.

 

 

Ik ken er maar zat die het doen, maar of dat met instemming van de fiscus is betwijfel ik.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Ik ben benieuwd wat je gaat kopen, maar 25 k voor een gestripte camper (vrachtwagen) uit 1996 lijkt mij bijzonder veel geld.

 

Mijn idee: 25+80= 105k. lijkt me dat je daar toch een behoorlijk grote camper voor kan kopen. En idd milieueisen worden alleen maar zwaarder.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Mijn idee: 25+80= 105k. lijkt me dat je daar toch een behoorlijk grote camper voor kan kopen.

Mwah, niet in een grotere, luxere of zwaardere klasse en met wens voor maatwerk, maar het is inderdaad een aanzienlijk bedrag.

 

Uit algemene belangstelling: is er een werkende of ondernemende partner naast de 'ik' in dit 'we'-verhaal? Een camper is lastig en duur parkeren op een parkeerplaats van een gemiddeld Nederlands ziekenhuis en overnachten mag daar officieel al helemaal niet. Een camper kan in tegenstelling tot een (woon)schip ook geen vestigings- of woonadres zijn.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor alle overwegingen en reacties. We zijn inderdaad met 2, beide ZZP-er, maar de camper zou in theorie dan gekoppeld moeten worden aan degene met het hoogste inkomen . Al met al denken we dat het een behoorlijk moeilijk verhaal zal worden richting belastingdienst, plus de bijtelling die dan flink omhoog zal gaan en het beperkte deel dat aftrekbaar is. We gaan dit dus niet verder uitzoeken en pakken dit verder als privé project op. Nogmaals dank voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.