• 0

Middeling, MKB winstvrijstelling en startersaftrek

Goedenavond,

 

In een ander topic ben ik gewezen op de middeling. Dit klinkt in eerste instantie ideaal, ik ben namelijk zelf al eerder tot de conclusie gekomen dat als in in 2019 wat meer verdiend had, en in 2020 wat minder, ik een stuk minder IB had moeten afdragen. Er zijn echter een aantal zaken die ik niet helemaal begrijp in het voorbeeld van de belastingdienst, en mijn eigen berekeningen.

 

Zie voorbeeld belastingdienst hier

 

Er lijkt dat er in dit voorbeeld helemaal geen rekening gehouden wordt met de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling. Als ik een winst behaal van €20.000, dan betaal ik daar zeker geen €7000 IB over...

 

Berekening met de volgende cijfers:

 

2018:          €1.600
2019:          €26.000

2020:          €80.000

Totaal         €107.600

 

Hier heb ik grofweg €29.000 IB en ZVW over betaald, waarvan het grootste deel over 2020

 

Met middeling kom ik uit op  €35.866 per jaar

 

Als ik dit inkomen pak en doorvoer op Bereken het kom ik uit op € 3.137 IB en € 1.285 ZVW per jaar, over de laatste 3 jaar totaal dus € 13.266. Dan zou ik €15.734 terug moeten krijgen.

 

Klopt deze berekening? Zo niet, kan iemand mij uitleggen waarom er in het voorbeeld van de belastingdienst geen rekening gehouden wordt met de aftrekposten en winstvrijstelling? Ik snap het niet meer namelijk:grinning-face-with-sweat:

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De middeling houdt inderdaad in dat er alleen rekening wordt gehouden met het verschil in belastingtarief. Er wordt dus niet met terugwerkende kracht rekening gehouden met allerlei aftrekposten of heffingskortingen.

 

Maar er wordt natuurlijk wel indirect rekening gehouden met alle ondernemersaftrekposten, want die zitten al verwerkt in de belastinggrondslagen voor de desbetreffende jaren die je invult. Het is ook niet zo dat je met terugwerkende kracht alsnóg zelfstandigenaftrek kunt toepassen voor het jaar waarin je maar 1.600 euro inkomen had. Maar het is daarbij wel vaak zo dat je die zelfstandigenaftrek vooruit kunt schuiven, als je die niet volledig kon toepassen in voorgaande jaren. In dat opzicht zal in ieder geval een deel van de niet gebruikte ondernemersaftrek niet helemaal verloren gaan en toch in een volgend jaar kunnen worden gebruikt. En dat zit dan dus ook al verwerkt in de belastinggrondslag van dat jaar erop die je moet invullen. Het inkomen dat je invult voor ieder jaar is namelijk het belastbaar inkomen en daar zijn al die aftrekposten dus al vanaf. Je neemt hiervoor de getallen over uit je definitieve aanslag over, en dus niet je (bruto) winstcijfers.

 

Als je de website van Berekenhet.nl wilt gebruiken, dan moet je daarvoor Middeling inkomen box 1 gebruiken.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, AuthenticImport zei:

Hmm, het lijkt in de praktijk dus niets meer dan een over gecompliceerde regeling die het daadwerkelijke verschil niet goed maakt. Had ik de afgelopen 3 jaar écht per jaar het gemiddelde verdiend dan had ik nog steeds een stuk minder belasting betaald dan met deze regeling...

 

Tja, op zich mag de regeling van mij ook wel verdwijnen. Scheelt weer uitvoeringskosten.

 

Maar wel een tip. Neem ook eens 2017, 2016, etc mee in je vergelijking. Je mag namelijk meerdere periodes van 3 jaar middelen. Die periodes van drie jaar mogen elkaar dan alleen niet overlappen. Je kunt bijvoorbeeld 2011 t/m 2013, 2016 t/m 2018, 2019 t/m 2021 middelen. Maar je kunt ook even wachten, zodat je nog een extra jaar kunt middelen. Het loont soms ook álle mogelijke combinaties van 3 jaar te vergelijken en dan middeling aan te vragen voor de meest voordelige combinatie van niet overlappende periodes.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, prinsrachid zei:

Je kunt bijvoorbeeld 2011 t/m 2013, 2016 t/m 2018, 2019 t/m 2021 middelen.

Middelen kan tot 3 jaar plus een beetje na ontvangst van de definitieve aanslag van het laatste middelingsjaar.

 

Quote

Wacht niet te lang

Stuur uw ingevulde formulier binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag van de 3 middelingsjaren vaststaat. Een aanslag staat vast 6 weken nadat u de definitieve aanslag hebt gekregen en u geen bezwaar maakt.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Could  have been worse: er had ook geen middeling in de wet kunnen staan....

Dat dus … 

+1

 

Nog beter is het om de regeling helemaal te schrappen … tesamen met zoveel andere …

aangepast door Cosara
Toevoeging

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Middelen kan tot 3 jaar plus een beetje na ontvangst van de definitieve aanslag van het laatste middelingsjaar.

 

Or so they have you believe. Of het is een recente beperking. Ik heb ooit middelingsberzoeken over maar liefst 3 verschillende periodes gedaan, en allemaal gehonoreerd gekregen. Nu is het zo dat de doorlooptijden destijds voordat je een definitieve aanslag kreeg wel langer was (soms wel 2 jaar).

 

Die verzoeken zijn vormvrij. Je stuurt dus gewoon een briefje met een correcte berekening en een verzoek om teruggave. Worst case is dat ze het niet honoreren. Dan is er nog niets verloren. Niet geschoten is altijd mis. En zo veel is er toch niet (meer) te halen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zie ook het artikel:

Nederlanders laten miljoenen euro’s liggen door onbekendheid met middelingsregeling | Geld | AD.nl - 09-11-21

 

Quote

,,Het kan lonen om je erin te verdiepen”, reageert financieel expert Oskar Barendse. Het bedrag dat de fiscus per middeling terugstort, is de laatste jaren flink gestegen. Ging het in 2016 om nog gemiddeld 1600 euro per persoon, in 2020 bedroeg die teruggave 3100 euro per persoon.

 

Slechts 15 procent
Uit een evaluatie van het ministerie van Financiën in 2018 kwam al naar voren dat slechts 15 procent van de 350.000 mensen die recht had op middelingsteruggave, die had aangevraagd. Iets meer dan de helft was in loondienst, de rest was zelfstandig ondernemer.

 

 

Wat zal toch de reden zijn dat maar weinig ondernemers er gebruik van maken? Niet nodig? Té gecompliceerd of niet bewust van de mogelijkheid van Middeling? 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 3

Ik denk eerlijk gezegd dat Oskar een verkeerde voorstelling van zaken geeft met z'n 'gemiddelde'. Dat zegt namelijk niets.

 

Het feit dat het aantal aanvragen omlaag gaat en het gemiddelde teruggavebedrag omhoog gaat heeft m.i. alles te maken met het feit dat uitsluitend nog open staat voor inkomens boven de 70.000 euro. Dus én een beperktere groep én een groep met een steeds hoger inkomen.

 

Zoals ik hierboven al eens eerder heb uitgelegd is de middeling voor 90% laagste inkomens (nagenoeg iedereen dus) niet meer van toepassing, omdat de eerste drie schijven allemaal 37% zijn geworden. Daar valt dus niets te middelen, zeker niet met een drempel van 500 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.