• 0

Auto financial lease voor personeel

(aangepast)

Ik heb een BV met enkele oproepkrachten en ZZP´ers in dienst. Die zijn alleen werkzaam op de zaterdagen voor ongeveer 8 a 9 uurtjes.

1 werknemer heeft vast contract maar ook alleen maar werkzaam op de zaterdagen.

Kan ik voor de werknemer met een vast contract een auto financial leasen ? Gaat echt om financial leasen en niet operationeel leasen.

Ik hoor verschillende antwoorden. De een zegt , ja dat kan , de ander zegt, nee dat kan niet.

Dus ik dacht laat me het hier maar eens vragen. Misschien hebben jullie hier een antwoord op.

Alvast bedankt

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Mag het? Van wie bedoel je dan? Verzekeraar? De vakbond? De Rijksoverheid? De Belastingdienst?

 

Maar goed, je bent ondernemer. Dus als jij lekker een auto op naam van de zaak wil kopen staat jou dat vrij. En als je die auto niet uit eigen zak betaalt maar met geld van een financieringsmaatschappij. Ook goed. De zaak betaalt de rente.

 

Als je de auto vervolgens ter beschikking stelt aan de werknemer betaalt hij daar loonbelasting over.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een keer voor een dergelijke keus gestaan met een zaterdagkracht, en werd toen (toegegeven: bij de ondernemersborrel) gewaarschuwd dat er dan eigenlijk automatisch sprake zou zijn van excessief privégebruik, en de medewerker dus met meer dan de reguliere bijtelling rekening zou moeten houden. Spijkers op laag water, of zit daar inderdaad een mogelijk risico in?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het ging dus of dit kan voor de belastingdienst.

Mijn boekhouder zegt van niet. Die vind dat financial lease alleen kan als je  (mede) eigenaar bent van de onderneming.

De auto wordt gekocht op naam van de zaak maar het kenteken staat op naam van de werknemer. De auto wordt zowel prive (voornamelijk prive) en alleen zaterdagen zakelijk gebruikt. Ik weet dat je dan bijtelling zal krijgen. Mijn boekhouder zegt ook dat je hard moet kunnen maken dat een auto echt noodzakelijk is voor het werk en dat alleen zaterdagen werk te weinig uren zijn om een zakelijke auto aan te schaffen behalve dan als je (mede) eigenaar bent.

 

aangepast door emerald300
woord verbeteren
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, prinsrachid zei:

Mag het? Van wie bedoel je dan? Verzekeraar? De vakbond? De Rijksoverheid? De Belastingdienst?

 

Maar goed, je bent ondernemer. Dus als jij lekker een auto op naam van de zaak wil kopen staat jou dat vrij. En als je die auto niet uit eigen zak betaalt maar met geld van een financieringsmaatschappij. Ook goed. De zaak betaalt de rente.

 

Als je de auto vervolgens ter beschikking stelt aan de werknemer betaalt hij daar loonbelasting over.

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, prinsrachid zei:

Mag het? Van wie bedoel je dan? Verzekeraar? De vakbond? De Rijksoverheid? De Belastingdienst?

 

Maar goed, je bent ondernemer. Dus als jij lekker een auto op naam van de zaak wil kopen staat jou dat vrij. En als je die auto niet uit eigen zak betaalt maar met geld van een financieringsmaatschappij. Ook goed. De zaak betaalt de rente.

 

Als je de auto vervolgens ter beschikking stelt aan de werknemer betaalt hij daar loonbelasting over.

 

Gaat mij of dit mag van de Belastingdienst.

 

De werknemer moet dan loonbelasting betalen >> Zou je  ook loonbelasting moeten betalen als je mede eigenaar bent van de onderneming?

Is het financieel voordeliger (bijtelling, btw-aftrek, leasekosten)  om als (mede) eigenaar  of werknemer een auto via financial lease aan te schaffen of maakt dat niet uit?

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, emerald300 zei:

Mijn boekhouder zegt ook dat je hard moet kunnen maken dat een  echt noodzakelijk is voor het werk en dat alleen zaterdagen werk te weinig uren zij

n om een zakelijke auto aan te schaffen behalve dan als je (mede) eigenaar bent.

Dat is onzin.

 

Puntje van aandacht is wel dat je schrijft dat het kenteken op naam van de werknemer komt. Waarom zou je dat willen doen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, emerald300 zei:

Mijn boekhouder zegt ook dat je hard moet kunnen maken dat een auto echt noodzakelijk is voor het werk en dat alleen zaterdagen werk te weinig uren zijn om een zakelijke auto aan te schaffen behalve dan als je (mede) eigenaar bent.

 

De werkzaamheden van de belastingdienst  gaat niet zover dat zij bepaalt hoeveel en waaraan uw uw zuurverdiende zakelijke centjes - eveneens zakelijk - aan uitgeeft. Al wilt u voor elke dag van de week een andere kleur auto gebruiken, dan kan en mag dat. Dat hoeft u voor de belastingdienst niet te verantwoorden.


Wat betreft uw werknemer en de zakelijke financiering van de auto … dat is loon in natura. Voor u een kostenpost, voor hem extra loon.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is onzin.

 

Puntje van aandacht is wel dat je schrijft dat het kenteken op naam van de werknemer komt. Waarom zou je dat willen doen?

1. De BV staat op naam van mijn vriend. Hij heeft al voor zich zelf een auto die hij financial leased met kenteken op zijn naam.  Die auto gebruikt hij prive als zakelijk. Ik  (zijn vriendin) ben in loondienst maar wil dus ook een auto  via financial lease met kenteken op mijn naam. Is dat een probleem?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nog steeds niet waarom dan het kenteken op jouw privé naam komt te staan, maar goed, het kan gewoon.

 

Zolang jullie beiden rekening gehouden met de bijtelling als jullie beiden privé rijden met beide auto's, is er geen probleem.

 

De rechtspraak zit vol met zaken waarin meerdere auto's ter beschikking stonden aan 1 ondernemer of 1 werknemer. Daarin ging het nooit om het aantal auto's maar om het aantal keer de bijtelling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, emerald300 zei:

1. De BV staat op naam van mijn vriend. Hij heeft al voor zich zelf een auto die hij financial leased met kenteken op zijn naam.  Die auto gebruikt hij prive als zakelijk. Ik  (zijn vriendin) ben in loondienst maar wil dus ook een auto  via financial lease met kenteken op mijn naam. Is dat een probleem?

De wet minimumloon (WML) regelt een minimum beloning voor werk dat in Nederland in dienstbetrekking wordt verricht … geen maximumloon.

Als er genoeg geld binnenkomt, dan is dat geen probleem.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ik begrijp nog steeds niet waarom dan het kenteken op jouw privé naam komt te staan, maar goed, het kan gewoon.

 

Zolang jullie beiden rekening gehouden met de bijtelling als jullie beiden privé rijden met beide auto's, is er geen probleem.

 

De rechtspraak zit vol met zaken waarin meerdere auto's ter beschikking stonden aan 1 ondernemer of 1 werknemer. Daarin ging het nooit om het aantal auto's maar om het aantal keer de bijtelling.

ik dacht als ik de auto rijd dan moet de auto ook op mijn naam . Maar als ik jou zo hoor dan is dat niet gebruikelijk.. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, emerald300 zei:

1. De BV staat op naam van mijn vriend. Hij heeft al voor zich zelf een auto die hij financial leased met kenteken op zijn naam.  Die auto gebruikt hij prive als zakelijk. Ik  (zijn vriendin) ben in loondienst maar wil dus ook een auto  via financial lease met kenteken op mijn naam. Is dat een probleem?

 

Ik zie hier toch wel een fiscaal probleem eigenlijk. Zowel bij de geplande auto voor jou, maar ook bij de reeds aangeschafte auto. Het lijkt er een beetje op dat de boel hier wordt geadministreerd alsof het (nog) om een eenmanszaak gaat. Daar waar een eenmanszaak en een privépersoon één en dezelfde zijn, is een besloten vennootschap een volledig op zichzelf staande entiteit. Je moet zaken dan ook strict scheiden naar mijn mening.

 

Als zowel de auto als de lease op naam van een privépersoon staan, dan kan deze volgens mij niet op de balans van een besloten vennootschap staan. Als de factuur niet op naam van de bv staat, kun je sowieso de BTW niet terugvragen. Alles blijft dan volledig buiten de boeken en het lijkt me dat kosten van verzekering, brandstof, motorrijtuigenbelasting, etc ook niet voor rekening van de bv komen (de auto is immers geen zakelijk activum). Bijtelling lijkt me dan ook totaal niet aan de orde. De bv kan immers geen auto ter beschikking stellen die niet van de vennootschap is. Enige dat de bv kan doen is belastingvrij 19 cent per zakelijke - of woon-werkkilometer vergoeden.

 

Als je nu hetzelfde bij jezelf doet, dan geldt volgens mij hetzelfde. Zie ook: hier.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Ik zie hier toch wel een fiscaal probleem eigenlijk. Zowel bij de geplande auto voor jou, maar ook bij de reeds aangeschafte auto. Het lijkt er een beetje op dat de boel hier wordt geadministreerd alsof het (nog) om een eenmanszaak gaat. Daar waar een eenmanszaak en een privépersoon één en dezelfde zijn, is een besloten vennootschap een volledig op zichzelf staande entiteit. Je moet zaken dan ook strict scheiden naar mijn mening.

 

Als zowel de auto als de lease op naam van een privépersoon staan, dan kan deze volgens mij niet op de balans van een besloten vennootschap staan. Als de factuur niet op naam van de bv staat, kun je sowieso de BTW niet terugvragen. Alles blijft dan volledig buiten de boeken en het lijkt me dat kosten van verzekering, brandstof, motorrijtuigenbelasting, etc ook niet voor rekening van de bv komen (de auto is immers geen zakelijk activum). Bijtelling lijkt me dan ook totaal niet aan de orde. De bv kan immers geen auto ter beschikking stellen die niet van de vennootschap is. Enige dat de bv kan doen is belastingvrij 19 cent per zakelijke - of woon-werkkilometer vergoeden.

 

Als je nu hetzelfde bij jezelf doet, dan geldt volgens mij hetzelfde. Zie ook: hier.

 

ik denk dat de verwarring dan veroorzaakt is geworden door het lease bedrijf.

In April heeft mijn vriend  een  zakelijke auto aangeschaft via financial lease op naam van de zaak. Echter de verkoper vroeg ons toen op wiens naam het kenteken moest.  Wij zeiden mijn vriend gaat erin rijden dus dan moet het op zijn naam . (overigens is die auto er nog niet , wordt pas in november geleverd)

Nu schaf ik dus ook zakelijk een auto via financial lease een auto aan bij hetzelfde bedrijf. En weer vroeg de verkoper ons op wiens naam het kenteken moest. Wij zeiden dus  deze moet  op mijn naam want ik ga in deze auto rijden. Maar als ik zo die link lees die je hebt gestuurd dan moet de auto helemaal niet op een prive naam??

Mijn vriend had eerder ook een eenmanszaak waar hij een auto zakelijk reed en die stond prive op zijn naam. Vandaar dat wij dachten dat het zo hoorde maar blijkbaar is het niet zo.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.