• 0

Stacaravan als kantoor

Hallo, ik ben leefstijlcoach en heb mijn huis met daarin een aparte kantoorruimte verkocht.

Deze kantoorruimte stond als bedrijfspand op de balans.

Nu wil ik een nieuwe kantoorruimte gebruiken in een stacaravan/chalet en deze ook als bedrijfspand op de balans zetten.

Mijn vraag is weet iemand of dat mogelijk is en zo ja kan ik dan ook investeringsaftrek krijgen en de BTW verrekenen?

En in hoeveel jaar moet zoiets dan afschrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, atlas1302 zei:

Dat zijn aanname`s,

 

De meeste aannames komen van jouzelf.  TS stelt een fiscale/boekhoudkundige vraag. Ik ben zelf fiscaal redelijk onderlegd maar dit gaat mijn pet te boven dus laat ik de beantwoording graag aan de fiscalisten en boekhouders op het forum over.

 

Vraag me alleen af of het financieel aantrekkelijk is zo'n constructie, zakelijk op de balans gaat waarschijnlijk ooit weer naar privé Dus met Johan Cruijff: aan ieder voordeel zit soms ook een nadeel. :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, atlas1302 zei:

Of dat spannend is weet ik niet, of het fiscaal mogelijk is weet ik ook niet...maar als dat wel mogelijk is zouden er geen caravans meer te vinden zijn op de campings alleen al hierom.

Het enigste spannende hieraan is, of de camping-exploitant en de desbetreffende Gemeente hier regels voor hebben opgesteld.

Als u in het bezit bent van Een grote tuin of woonerf, dan mag u die stacaravan ook best als kantoor gebruiken … voor wat de Belastingdienst betreft. Ook hier is van belang … mag het van de Gemeente waar het woonerf is gelegen.

 

10 uur geleden, atlas1302 zei:

De belasting is niet gek hoor,

Voor de Belastingdienst als organisatie of voor menig individuele Belastingambtenaar is gek misschien niet het juiste woord … al komt het soms aardig in de buurt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • -1
Op 14-7-2021 om 08:11, Cosara zei:

Het enigste spannende hieraan is, of de camping-exploitant en de desbetreffende Gemeente hier regels voor hebben opgesteld.

En die regels zijn er, zelf meegemaakt in een gemeente van Zuid Holland. Ik had zelfs 1000 M2 eigen grond met een loods erop  met bestemmingsplan, agrarische doeleinden. Ik dacht toen al 30 jaar geleden, ik zet er even een porto cabine  en ga daar kntr. ruimte maken.

 

Ik kan je vertellen dat heeft niet lang geduurd, de brieven van de gemeente kwamen rap in de brievenbus terecht, ook die had ik daar.

 

Goede vrienden van mij hebben een flinke camping in Brabant , ik heb toen des tijds ook al eens gevraagd of zo iets mogelijk was. Het antwoord zal u niet verbazen maar hij zij, goed idee maar het is recreatie terrein en geen bedrijfsterrein je kan hier niet ingeschreven staan.

 

Met die wetenschap hoefde ik dus ook niet meer naar mijn boekhouder, want het plan was van tafel. Velen campings zijn conform dit punt, dus het zal mij verbazen om een camping te vinden waar het wel mag. De belasting zou de volgende stap zijn, maar de eerste stap is er nog niet eens.

 

Dus naar mijn mening is het niet mogelijk, getoetst aan de praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 10:52, atlas1302 zei:

,goed idee maar het is recreatie terrein en geen bedrijfsterrein je kan hier niet ingeschreven staan.

 

Ik denk dat hier verwarring over is ontstaan. Het lijkt me inderdaad niet toegestaan om jezelf persoonlijk in te schrijven op een recreatieadres, als je daar ook zou wonen.

 

Ik begreep de vraag van TS alleen zo dat deze gewoon op een regulier adres blijft wonen en daar ook ingeschreven blijft staan. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 14:18, prinsrachid zei:

Ik denk dat hier verwarring over is ontstaan. Het lijkt me inderdaad niet toegestaan om jezelf persoonlijk in te schrijven op een recreatieadres, als je daar ook zou wonen.

 

Maar ik kan mijn eenmanszaak/vennootschap wel inschrijven op het adres van mijn bungalowtent, BnB of jeugdherberg?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 14:27, TwaBla zei:

Maar ik kan mijn eenmanszaak/vennootschap wel inschrijven op het adres van mijn bungalowtent, BnB of jeugdherberg?

 

Ja, als dat niet in strijd is met het bestemmingsplan van de gemeente. Vragensteller moet dat zelf controleren voor diens situatie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

TS heeft geschreven

Quote

Hallo, ik ben leefstijlcoach en heb mijn huis met daarin een aparte kantoorruimte verkocht.

Hij heeft nergens geschreven dat het anders zou zijn, het is dus een feit dat ie geen huis heeft en ook geen kantoorruimte. De rest is ook duidelijk, hij heeft goed gescoord en zit nu even met een pak geld, de huizenmarkt is krap en ''sky high'' dus een bungalow tent, caravan, bootje en we hebben weer nieuwe kantoor ruimte gecreëerd voor investering aftrek.

 

Voor de belasting misschien, maar een gemeente naar aangrenzende zekerheid niet.

aangepast door atlas1302
correctie
Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 14:35, atlas1302 zei:

Voor de belasting misschien, maar een gemeente naar aangrenzende zekerheid niet.

Voor de Belastingdienst met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ... en daarmee is de vraag van TS beantwoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 14:35, atlas1302 zei:

Hij heeft nergens geschreven dat het anders zou zijn, het is dus een feit dat ie geen huis heeft en ook geen kantoorruimte.

 

Je draaft een beetje door Atlas. :nerd-face: We weten het niet. Hij heeft zijn huis verkocht en zoekt naar belastingmogelijkheden van een stacaravan. Dat kan binnen de belastingbubbel behandeld worden of vanuit een bredere ondernemersbubbel bekeken worden. Je kan een stacaravan ook bij een boer plaatsen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 14:34, prinsrachid zei:

 

Ja, als dat niet in strijd is met het bestemmingsplan van de gemeente. Vragensteller moet dat zelf controleren voor diens situatie.

 

Maar wat als de campinghouder, BNB of Jeugdherberg dat niet wil? Tellen die niet mee? 

 

En zegt de KvK niet: "Wacht-es effe. Er zit een jeugdherberg op dat adres."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 16:33, TwaBla zei:

En zegt de KvK niet: "Wacht-es effe. Er zit een jeugdherberg op dat adres."

 

Kijken we naar de vestigingseisen van de KvK...

 

Quote

De Handelsregisterwet definieert een vestiging als ‘een gebouw of complex van gebouwen waar duurzame uitoefening van de activiteiten van een onderneming of rechtspersoon plaatsvindt’. Er is dus sprake van een vestiging indien:

• er een gebouw of complex van gebouwen is;

• er in het gebouw of complex van gebouwen duurzame uitoefening van de activiteiten plaatsvindt van een onderneming of rechtspersoon.

<>

Het Handelsregister ontleent de adresgegevens van (een) gebouw(en) aan de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Deze wet bepaalt wat een verblijfsobject is. Een verblijfsobject kent een BAG-adres.

 

Maar daar wordt de laatste jaren wel aan gepeuterd. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.