Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kees A.
Kees A.
Zoals half Nederland zijn ook wij op zoek naar een ander huis.
Nu kunnen we een huis kopen van rond de € 750.000 dat deels (± 1/3) een bedrijfsbestemming heeft. De rest is 'wonen'.
Nu ben ik ZZP'er en zou daar dus mogen wonen van de gemeente, mits ik daar ook zakelijke activiteiten ontplooi.
Ik voer mijn echte werkzaamheden weliswaar grotendeels bij klanten uit, maar moet thuis ook veel achter de laptop kruipen hiervoor.
Zou dit voldoende zijn voor de gemeente om te voldoen aan de eisen?
Waar moet ik op letten als ik dit huis ga kopen?
Ik dacht begrepen te hebben dat ik bij aankoop over het bedrijfsbestemmings-gedeelte 8% overdrachtsbelasting moet betalen.
Over het woongedeelte 2%.
Heb ik het goed begrepen?
Het huis is in 2012 gebouwd, dus volgens mij heb ik dan met BTW niets meer te maken.
Is dit correct?
Mijn bedrijf heeft de laatste 3 jaar door ziekte en Corona weinig omzet gedraaid en dat zal ook nog wel blijven in 2022 en 2023.
Hoe moet ik dit 1/3 deel bedrijfswoning in mijn boekhouding verwerken?
Zijn er aftrekposten of moet ik juist extra belasting betalen?
Alle andere tips en aan- en opmerkingen meer dan welkom!
We betalen dit huis uit eigen middelen, dus geen financiering nodig.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72352-huis-met-bedrijfsruimte-kopen-waar-op-te-letten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag