• 0

Oprichten met € 1 per aandeel of is € 18000 beter?

Al enige tijd is het niet meer nodig om € 18000 aandelenkapitaal in een nieuwe BV te storten (als ik dat zo goed formuleer). In principe kan men volgens mij al een BV oprichten met 1 cent per aandeel.

 

Na wat Google-werk ben ik er niet veel wijzer uit geworden.

Wat zijn de voordelen van € 18000 in een nieuwe BV te storten en zijn er ook nadelen ?

In mijn optiek komt een BV waar wel meer vermogen in is gestort betrouwbaarder over bij anderen dan een 1-cent firma.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 9-11-2021 om 17:33, cargoplanner zei:

Wat zijn de voordelen van € 18000 in een nieuwe BV te storten en zijn er ook nadelen ?

Het grootste nadeel is ...

 

Een BV zonder kapitaal heeft bij de start geen genoeg geld in kas om zijn schulden te betalen. Direct na de oprichting gaat de BV meestal diverse verbintenissen aan, zoals bijvoorbeeld een huurcontract,  en contracten voor telefoon, internet, gas, water, elektra of een leasecontract voor een auto. Als er direct geld binnenkomt is dat meestal geen probleem.  Het probleem ontstaat als de zaken niet zo vlot lopen als je had verwacht en er niet direct voldoende geld binnenkomt om de schulden te betalen. Er is dan sprake van onbehoorlijk bestuur, want de bestuurder van de BV  - meestal jij als DGA - heeft een financiële keuze gemaakt, waarvan je had kunnen weten dat de BV deze niet kon dragen. De bestuurder kan dan hoofdelijk voor de schulden aansprakelijk worden gesteld.

 

Een bijkomend aspect is ook of een verhuurder of leasemaatschappij wel een verbintenis met jouw BV aan wilt gaan zonder achterliggend kapitaal.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Meer kapitaal storten:

Plus:

- lager box 3 vermogen

- je laat zien dat je gelooft in je eigen BV

- BV heeft geen rentelasten en aflossingsverplichtingen

 

Min:

- privé moeilijker toegang tot dat bedrag (haal je niet zomaar eventjes terug zoals bij een lening, in dit geval is een notaris nodig)

- privé geen opbrengsten voor het geïnvesteerde bedrag

- lagere fiscale compensatie als de BV de inleg niet terug kan betalen

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.