• 0

Klant in Duitsland heeft alleen een Steuernummer en geen VAT ID?

(aangepast)

Hallo allemaal, 

 

Ik ben recentelijk begonnen als ZZPer en heb nu een aantal klanten, daarvan twee in Duitsland. 

 

Ik heb de regels voor intracommunautaire diensten tot nu toe zo begrepen: Ik bereken geen BTW op mijn factuur naar een Duitse klant, ik schrijf er 'BTW verlegd' (VAT reversed charge) er op, ik vermeld de VAT ID van mij en die van de klant op de factuur! Klaar. 

 

Nu heb ik een nieuwe klant aan die ik een factuur moet sturen. Hij is freelancer in Duitsland, een "Freiberufler'. Daardoor heeft hij geen Steuernummer-ID, maar alleen een Steuernummer. De verschil van de twee heb ik hier op deze pagina gevonden: 

 

Quote

The tax number (Steuernummer)

The Steuernummer is for freelancers and businesses. It's a 10 or 11 digit number, and has the format "12/345/67890". It's sometimes written as "3012034567890" (the first two digits are the number of your Bundesland1, 2). It's also called Steuer-Identnummer or St-Nr.

How to get a Steuernummer

You get a Steuernummer when you register your business with the Finanzamt. You get the tax number by mail, 2 to 4 weeks later1. If it takes longer, ask your local Finanzamt on the phone or in person.

The Steuernummer is unique, but not permanent. If your business moves to a different Finanzamt's area, it will get a new Steuernummer1.

Where to find a business' tax number

You can usually find a business' Steuernummer on their website (in their Impressum), and on their invoices1.

 

The VAT number (Umsatzsteuer-Id)

The Umsatzsteuer-ID is the German VAT number. It's a 9 digit number with the format "DE123456789". It's also called Umsatzsteuer-Identifikationsnummer, USt-Identifikationsnummer or USt-IdNr.

How to get a German VAT number

You get a VAT number when you register your business with the Finanzamt. You only get a VAT number if your business charges VAT. Usually, small businesses (Kleinunternehmer) don't have a VAT number, because they don't need to charge VAT1.

When you get your VAT number, you must put it in your Impressum. It's the law.

Where to find a business' VAT number

You can usually find a business' VAT number on their website (in their Impressum), and on their invoices1.

Kan ik dus gewoon de factuur aanmaken, en ipv. de VAT nummer de Steuernummer er op schrijven (dus iets als '12/345/67890' ipv. 'DE123456789')? Het enige wat ik een beetje ongemakkelijk vind is dat op deze pagina van de belastingsdienst staat dat men de VAT nummer via een online tool moet controleren. Maar je kunt dus de Steuerenummer in dit formaat niet controleren. 

 

Wat moet ik nu doen? 

 

Bedankt!

aangepast door woooof
spelling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 13-12-2021 om 13:59, woooof zei:

Wat moet ik nu doen? 

 

gewoon met BTW factureren. Je klant zal eerst dat ID moeten aanvragen, zolang het nummer niet voorkomt in de tool mag je niet zelf bedenken wat het zou kunnen zijn.

Tenzij je graag zelf opdraait voor de naheffingsaanslag van 21% btw.

 

Jij bent verantwoordelijk voor de juiste btw facturatie en als jij niet controleert in de online tool of toch btw verlegd terwijl je geen geldig ID kunt vinden. Dan moet jij de btw alsnog afdragen. Het is aan de koper om te zorgen dat zijn zaakjes qua btw op orde heeft en deze moet dus een VAT ID aanvragen voordat jij btw mag verleggen.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2021 om 14:17, woooof zei:

Dus, een Duitse freelancer die geen VAT ID heeft moet ik dus eigenlijk als particulier beschouwen en gewoon btw berekenen als bij een Nederlandse klant, en dan die btw bij mijn btw-aangifte betalen. Mag dit zo van de belastingsdienst?

Hier is sprake van de Duitse KleineOndernemertsRegeling (Kleinunternehmerregelung).

De 'Kleinunternehmer' mag geen BTW in rekening brengen en kan geen betaalde BTW terugvorderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2021 om 14:17, woooof zei:

Mag dit zo van de belastingsdienst?

 

Het moet zo van de belastingdienst, jij legt de regel precies verkeerd om uit.. Je mag alleen BTW verleggen als er een VAT ID is én als je via VIES hebt vastgesteld dat het een geldig ID is.
Dat iemand zegt dat hij ondernemer is onvoldoende om de BTW te verleggen.

 

Dus vanaf nu onthouden: alleen btw verleggen als je het VAT terugvind in de online tool en anders niet.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2021 om 13:59, woooof zei:

Ik heb de regels voor intracommunautaire diensten tot nu toe zo begrepen: Ik bereken geen BTW op mijn factuur naar een Duitse klant, ik schrijf er 'BTW verlegd' (VAT reversed charge) er op, ik vermeld de VAT ID van mij en die van de klant op de factuur! Klaar. 


Vergeet niet dat je eens per kwartaal (of maand) ook intracommunautaire aangifte moet doen. Pas dan ben je echt klaar. 

Link naar reactie
  • 0

Je blijft bij het probleem dat het Steuernummer van je klant niet hetzelfde is als een UStIdnummer. Alleen met laatste kun je gebruik maken van het reversed charge systeem. Het Steuernummer vermelden (een nummer zonder DE) is niet correct. Je klant moet gewoon een UStIDnummer aanvragen. 

 

https://www.fuer-gruender.de/wissen/unternehmen-fuehren/buchhaltung/umsatzsteuer-identifikationsnummer/

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 16:56, Bert. zei:

Hij mag uiteraard wel BTW betalen aan zijn leveranciers.

Dat is de essentie van de kleineondernenersregeling … geen btw in rekening brengen, geen betaalde btw terugvorderen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.