• 0

Hardloopschoenen op bedrijf gekocht

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hendrik

 

Schoeisel dat zakelijk aftrekbaar is, valt onder de werkkleding. Daarbij geldt de eis dat die kleding specifiek bedoeld is voor de zakelijke taak/functie en het kledingstuk daarnaast ook niet in andere omstandigheden (je voelt hem al wel aankomen...) wordt gebruikt. Dus een harde helm die je op de bouwplaats draagt: werkkleding. Fluffige pantoffels die je thuis graag draagt terwijl je achter je PC werkt als ZZP-er: niet aftrekbaar. Je persoonlijke comfort is geen argument tot zakelijke aftrekbaarheid, want anders vindt iedereen het ook wel erg prettig om een super duur horloge zakelijk aan te schaffen omdat een rolex zo lekker losjes om je pols zit terwijl ik je daarvan de tijd afleest om op tijd te komen op je volgende zakelijke afspraak :upside-down-face:

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

  

Op 11-1-2022 om 11:58, Hendrik de Witte zei:

Nu zei iemand dat dat niet mag.....is dat echt zo?

Kosten zijn niet zomaar aftrekbaar van winst uit onderneming. Kleding is zelfs specifiek genoemd in de wet als niet aftrekbaar, tenzij het werkkleding is (a. uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om in het kader van de onderneming te worden gedragen of b. is voorzien van zodanige uiterlijke kenmerken dat daaruit blijkt dat deze uitsluitend is bestemd om bij het behalen van de winst te worden gedragen.) Zie  artikel 3.16 van de Wet IB. Hardloopschoenen omdat ze fijn zijn, zijn dus niet aftrekbaar. Net als dat ik mijn nette pak, overhemden en stropdassen gewoon privé moet betalen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik loop zelf ook graag op luchtige schoenen, omdat ik lange werkdagen maak, maar of dat arbotechnisch-verantwoord is?

 

Ik zie geen bezwaar om een paar hardloopschoenen zakelijk aan te schaffen, zolang je deze (exclusief) zakelijk gebruikt. Een zelfstandig zorgprofessional trekt ook witte muiltjes of Crocs aan. Voor veiligheidsschoenen is dit toch ook gebruikelijk? Is er enige jurisprudentie over dit specifieke onderwerp?

 

(privegebruik en woonwerkverkeer even buiten beschouwing gelaten):upside-down-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 11-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Ik zie geen bezwaar om een paar hardloopschoenen zakelijk aan te schaffen, zolang je deze (exclusief) zakelijk gebruikt.

Jij misschien niet, maar de Belastingdienst en de rechter wel. 

  

Op 11-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Is er enige jurisprudentie over dit specifieke onderwerp?

Ja hoor, bijvoorbeeld hier, toevallig ook over hardloopschoenen en hardloopsokken.  Zie aldaar 10.1 t/m 10.4. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ron,

 

dat wil ik best eens op een rustig moment gaan doornemen, maar op voorhand ben ik nog niet overtuigd!:winking-face-with-tongue:

 

Zie nogmaals de condities die ik noem.


Mvg,

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
Op 11-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Ik zie geen bezwaar om een paar hardloopschoenen zakelijk aan te schaffen, zolang je deze (exclusief) zakelijk gebruikt. Een zelfstandig zorgprofessional trekt ook witte muiltjes of Crocs aan. Voor veiligheidsschoenen is dit toch ook gebruikelijk? Is er enige jurisprudentie over dit specifieke onderwerp?

Veiligheidsschoenen draag je doorgaans niet voor je lol en vallen dus veelal onder de werkkleding die inderdaad aftrekbaar is. 

Zelfs een fitnessleraar kan in beginsel zijn kleding niet kwijt als kosten omdat het ook gewoon buiten zijn werk gedragen wordt.

 

Jurisprudentie zeg je: voila

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zaalschoenen voor een zelfstandige fitnessleraar?

Hij of zij zet natuurlijk ook een voldoende groot logo op zijn of haar (kleding) outfit.

 

Ooit van boks- of koksschoenen gehoord? Dat zijn beide professionele hulpmiddelen voor beroepen.

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1
Op 11-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Ik zie geen bezwaar om een paar hardloopschoenen zakelijk aan te schaffen, zolang je deze (exclusief) zakelijk gebruikt.

Helaas … gaat ‘m niet worden.

 

Wat dacht je van de werkkleding van prostituees … ook niet aftrekbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 21:48, Gast zei:

Hij of zij zet natuurlijk ook een voldoende groot logo op zijn of haar (kleding) outfit.

Dat is een aanname, maar vooruit, als dat logo extern zichtbaar is en minstens 70 cm2 dan wordt het inderdaad werkkleding.

Dat iets een professioneel hulpmiddel is, nogmaals, is niet per se relevant. Het gaat erom of het kledingstuk ook gebruikt wordt buiten de professie om. 

Dus een advocatentoga is werkkleding, maar het pak dat hij eronder draagt niet. 

Voor een boksleraar is een tok werkkleding, maar zijn trainingspak niet.

 

herman van der helmAls die noodzakelijk zijn omdat je die op je werk op overheidsvoorschrift moet dragen, dan zijn die kosten aftrekbaar. Ik zou dit overigens ook geen kleding noemen, nu het geen functie heeft die door andere kledingstukken gewoonlijk vervangen wordt

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.