• 0

Inkoop en verkoopfactuur met elkaar verrekenen ongelijk saldo

Hallo allemaal,

Ik wil een inkoop- en verkoopfactuur met elkaar verreken echter is het saldo niet gelijk aan elkaar. Het saldo verschil is ongeveer 20 euro. 

De facturen zijn nu met elkaar verrekend maar er blijft een te betalen bedrag open staan bij de open posten. Kan ik deze ook verrekenen of is hiervoor een bankbetaling nodig? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost, 

 

Ja, wij hebben een factuur verstuurd aan hetzelfde bedrijf van wie wij een factuur hebben ontvangen en hebben afgesproken om deze twee facturen met elkaar te verrekenen. Echter komt het saldo van de twee facturen niet overeen waardoor ik ze niet één op één met elkaar kan verrekenen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 13:41, insparcom zei:

Afhankelijk van hoe belangrijk die 20 euro voor je zijn en afhankelijk van de exacte afspraak kun je vragen om betaling. Ik zou ze op betalingsverschillen boeken. 

We hadden eigenlijk besproken om de facturen tegen elkaar weg te boeken zonder extra betaling.

 

Ik dacht dat €20 misschien een te hoog bedrag was om af te boeken als betalingsverschil. Dit gebruik ik eigenlijk alleen maar voor correcties van €0,01 of €-0,01 die af en toe naar voren tussen het factuur bedrag en de betaling van de klant, maar als dit wel kan is dat ook een oplossing. 

Ik had de facturen eerst ook  verrekend met de verschillende factuurbedragen maar dan komt het verschil tussen de twee bedragen van €20 op de rekening 9999 verrekeningen te staan. 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 12:56, Sannetjh zei:

Ik wil een inkoop- en verkoopfactuur met elkaar verreken echter is het saldo niet gelijk aan elkaar. Het saldo verschil is ongeveer 20 euro. 

Normaal gesproken moet één van jullie nog 20 euro betalen.

 

Op 11-1-2022 om 14:04, Sannetjh zei:

We hadden eigenlijk besproken om de facturen tegen elkaar weg te boeken zonder extra betaling.

Niet slim … als jij de benadeelde partij bent. 

 

Op 11-1-2022 om 14:04, Sannetjh zei:

Ik dacht dat €20 misschien een te hoog bedrag was om af te boeken als betalingsverschil. Dit gebruik ik eigenlijk alleen maar voor correcties van €0,01 of €-0,01 die af en toe naar voren tussen het factuur bedrag en de betaling van de klant, maar als dit wel kan is dat ook een oplossing.

Binnen een een administratie krijg je zo af en toe te maken met afrondingsverschillen, boekingsverschillen en betalingsverschillen. 
Die 20 euro boek je als betalingsverschil … de Belastingdienst zal daarvoor echt niet met een bijltje gaan hakken.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 19:59, Cosara zei:

Normaal gesproken moet één van jullie nog 20 euro betalen.

 

Niet slim … als jij de benadeelde partij bent. 

 

Binnen een een administratie krijg je zo af en toe te maken met afrondingsverschillen, boekingsverschillen en betalingsverschillen. 
Die 20 euro boek je als betalingsverschil … de Belastingdienst zal daarvoor echt niet met een bijltje gaan hakken.

 

Dank je. Dan boek ik hem af. Ik zelf ben niet de benadeelde partij. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik vind het gewoon verbazingwekkend. Openingsbericht en vervolgreactie die weer wat anders stelt.

 

Quote

Ik wil een inkoop- en verkoopfactuur met elkaar verreken (edit: -en) echter is het saldo niet gelijk aan elkaar. 

 

Quote

We hadden eigenlijk besproken om de facturen tegen elkaar weg te boeken zonder extra betaling.

Waarom maken jullie (de andere partij) dan geen kleine kredietfactuur? Dan is het gewoon sluitend.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 20:29, Gast zei:

Serieus?

Serieus !
Dit is een gangbare en geaccepteerde oplossing.

De rekening Betalingsverschillen is een kostenrekening.Het bedrag aan betalingsverschillen wordt dus getoond in de Winst- en Verliesrekening.
Afwijkingen  in de omzet en omzetbelasting kun je hiermee verantwoorden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 09:29, Gast zei:

Waarom maken jullie (de andere partij) dan geen kleine kredietfactuur? Dan is het gewoon sluitend.

Mag ook, maar dan moet de bevoordeelde het teveel ontvangen bedrag ook daadwerkelijk terugbetalen.

Veel gedoe voor weinig …

Beide  methoden zijn sluitend.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 12-1-2022 om 09:48, Cosara zei:

Mag ook, maar dan moet de bevoordeelde het teveel ontvangen bedrag ook daadwerkelijk terugbetalen.

Juist niet, want er hebben onderling nog geen betalingen plaatsgevonden zegt TS (en de twee facturen zijn ongelijk). Met een credit trek je dat dan glad.

 

Ik vindt het bedrag best veel om op betalingverschillen te boeken (ook omdat iemand er geen btw e.d. over heeft afgedragen) maar dat is misschien persoonlijk.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 10:02, Rik · zei:

Juist niet, want er hebben onderling nog geen betalingen plaatsgevonden zegt TS

Het zijn verrekeningen … fysieke heen-en-weer betalingen zijn niet verplicht.

 

Op 12-1-2022 om 10:02, Rik · zei:

Ik vindt het bedrag best veel om op betalingverschillen te boeken (ook omdat iemand er geen btw e.d. over heeft afgedragen) maar dat is misschien persoonlijk.

Inderdaad … persoonlijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.