• 0

Benelux merkenbureau weigert naam!

Hallo allemaal,

ik heb mijn handelsnaam ingediend als merknaam bij het Benelux Merkenbureau maar deze is geweigerd aangezien: het ieder onderscheidend vermogen mist! :-[

Heb een lijst ingezien van alle namen die er geweigerd worden en dat zijn er een hoop!

Zijn er hier deskundigen op dit gebied of mensen die hier ervaring mee hebben?

Nu ga ik artikelen importeren vanuit het buitenland met mijn eigen label erop, dit is dus mijn bedrijfsnaam.

Ik ga zeker bezwaar indienen, aangezien ik echt niet van naam wil veranderen.

De naam geeft precies aan wat voor artikelen ik verkoop en ik vind het een passende naam voor mijn bedrijf, geen twijfel over mogelijk.

Is al vastgelegd als domeinnaam en ook ingeschreven bij de KVK.

Wat is het risico met betrekking tot kapers op de kust als ik toch ga invoeren onder mijn eigen naam, als het BMB mijn inschrijving blijft weigeren.

Er is wel sprake van enige bescherming via de handelsnamenwet, maar is dit voldoende?

Hoop dat jullie me enig advies kunnen geven!

Groetjes Cindy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cindy,

 

Erg vervelend voor je, maar het BMB is nu eenmaal erg streng.

De eis dat een naam onderscheidend genoeg moet zijn is terecht.

Anders zou het mogelijk zijn om bv het woord fietsenmaker te regsitreren en vervolgens alle fietsenmakers in Nederland het leven zuur te gaan maken. Dit even als voorbeeld.

 

Het is natuurlijk achteraf, maar heb je van te voren voldoende onderzoek gedaan naar het merkrecht ?

Op zich is de indiendingsprocedure niet extreem lang, dus ik krijg de indruk dat dit allemaal wat overhaast is gebeurt.

Verder is men na enig aandringen bij het BMB vaak wel geniegd om je een indicatie te geven of een aanvraag zinvol is, natuurlijk onder voorbehoud van van alles en nog wat.

 

DE handelsnaamwet bied beperkte bescherming, je hebt echter ook de domeinnaam, wat alweer iets meer houvast geeft.

 

Als je per se een merk wil ter bescherming (wat ik mij heel goed kan voorstellen), ga dan voor een meer onderscheidende naam dan je nu gebruikt, onderscheidend zijn doe je niet met iets wat veel lijkt op iets anders.

 

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

 

Even vraagje tussendoor hoor... je betaald ongeveer 300 euro voor deponering, maar als het geweigerd wordt krijg je dan niks terug?

 

[/off topic]

 

€ 240 euro voor registratie en bescherming van de naam voor 10 jaar.

 

Het bureau doet natiurlijk iets meer dan even naar de naam kijken en er wel of niet een stempel op zetten.

Ik neem aan dat er nagedacht is over een strategie aangaande de prijzen van het BMB.

Ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld bijna het volledige bedrag terug zou krijgen, mensen gewoon lukraak zelf namen in gaan dienen.

Dit is nu ook de reden waarom men mensen met weinig kennis op dit gebied aanraad om zich bij een merkengerechtigde te melden.

Die worden verondersteld genoeg inzicht te hebben in de handelswijze van het BMB, alsmede jou een goed advies te kunnen geven over de merknaam. Kost iets meer maar levert tijdwinst op, die afweging laten ze aan de ondernemer over.

 

Link naar reactie
  • 0

De naam geeft precies aan wat voor artikelen ik verkoop en ik vind het een passende naam voor mijn bedrijf, geen twijfel over mogelijk.

 

De deskundigen hier roepen steeds dat een naam onderscheidend moet zijn. Een beschrijvende naam is moeilijk te beschermen.

 

Zijn die artikelen al onderweg of kun je het label nog aanpassen? Je kan immers ook met een visueel logo werken dat wel te beschermen is. En misschien is die bescherming wel zo belangrijk niet. Namaken kan sowieso wel, met of zonder merk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn die artikelen al onderweg of kun je het label nog aanpassen? Je kan immers ook met een visueel logo werken dat wel te beschermen is. En misschien is die bescherming wel zo belangrijk niet. Namaken kan sowieso wel, met of zonder merk.

 

Net wat ik wilde suggereren. Je kunt ook een beeldmerk registreren. Als je handelsnaam op een bepaalde wijze verwerkt is in een logo, kan je daar wél bescherming voor aanvragen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties!

De artikelen zijn nog niet onderweg, dus zou kunnen overwegen nog een andere naam op de labels te laten drukken, maar wil dit eerlijk gezegd niet aangezien ik blij ben met mijn bedachte handelsnaam.

Ik heb goed over de naam nagedacht en was in de veronderstelling dat het geaccepteerd zou worden...

Heb ook overwogen om advies in te winnen bij een adviseur op dit gebied, voordat ik me zou aanmelden bij het BMB, maar die kosten zijn echt belachelijk hoog.

Ja, nu ben ik de kosten voor onderzoek naar de naam kwijt, weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

Ik moet nu gaan beslissen of ik de artikelen gewoon importeer met de naam die niet vastgelegd is (ben daar ook echt niet de enige in, maar speel liever op safe), of de naam verander.

Denk dat het ook niet zo'n vaart zal lopen dat andere bedrijven hetzelfde produkt onder dezelfde naam op de markt gaan brengen, maar ja....

Vr.groet Cindy

Link naar reactie
  • 0

By the way, óók na enig aandringen heb ik totaal geen advies gekregen van het BMB.

Ook niet toen ik mijn situatie heb uitgelegd na weigering en enige voorbeelden heb aangegeven om mijn naam mogelijk te veranderen.

Nee hoor, ga maar naar een instantie die je daar advies over kan geven $$

Ik ben een startende ondernemer en probeer alles zo goed mogelijk te regelen, maar soms....van enige hulp geen sprake!

 

Link naar reactie
  • 0

NJB heeft een bericht over merkweigering op zijn site staan.

 

Wat het Europese Hof betreft kan een beschrijvend merk 'slechts worden geweigerd op voorwaarde dat het geen andere tekens of aanduidingen bevat en dat bovendien de zuiver beschrijvende tekens en aanduidingen waaruit het bestaat, niet worden gepresenteerd of geschikt op een wijze die het geheel onderscheidt van de gebruikelijke wijzen van aanduiding van de betrokken waren of diensten of van de essentiële eigenschappen daarvan. Met betrekking tot merken die uit woorden bestaan, zoals het merk dat in casu voorwerp is van het geschil [baby Dry], moet een eventueel beschrijvend karakter niet alleen worden vastgesteld ten aanzien van elk van de woorden afzonderlijk, doch ook ten aanzien van het geheel dat zij vormen. Elk merkbaar verschil tussen de formulering van de woordcombinatie waarvoor inschrijving wordt aangevraagd, en de terminologie die in het normale taalgebruik van de betrokken categorie consumenten wordt gebezigd om de waar of de dienst of de essentiële eigenschappen daarvan aan te duiden, is geschikt om deze woordcombinatie onderscheidend vermogen te verlenen, zodat zij als merk kan worden ingeschreven.'

 

Er is ook jurisprudentie over beschrijvende merken en domeinnamen zoals postkantoor, telefoongids en Het Net. Kijk maar eens bij Domjur!

 

Met een beschermd beeldmerk is het woord zelf uiteraard niet beschermd. Alleen het beeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties!

De artikelen zijn nog niet onderweg, dus zou kunnen overwegen nog een andere naam op de labels te laten drukken, maar wil dit eerlijk gezegd niet aangezien ik blij ben met mijn bedachte handelsnaam.

Ik heb goed over de naam nagedacht en was in de veronderstelling dat het geaccepteerd zou worden...

Heb ook overwogen om advies in te winnen bij een adviseur op dit gebied, voordat ik me zou aanmelden bij het BMB, maar die kosten zijn echt belachelijk hoog.

Ja, nu ben ik de kosten voor onderzoek naar de naam kwijt, weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

Ik moet nu gaan beslissen of ik de artikelen gewoon importeer met de naam die niet vastgelegd is (ben daar ook echt niet de enige in, maar speel liever op safe), of de naam verander.

Denk dat het ook niet zo'n vaart zal lopen dat andere bedrijven hetzelfde produkt onder dezelfde naam op de markt gaan brengen, maar ja....

Vr.groet Cindy

 

Je kan ook overwegen zelf eerst een oriënterend merkonderzoek te doen in de merkendatabanken die via internet beschikbaar zijn (of dit te laten doen door iemand die daar handig in is). zie heervoor bijv. op de site van het BMB http://www.bmb-bbm.org/nl/pages/index.htm onder het register.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg meteen na mijn merkdeponering meerdere brieven van bedrijven die voor je aan de slag gaan als je die naam niet krijgt. Er zijn nl wel mogelijkheden om dat grondig uit te laten zoeken.

 

Helaas heb ik geen naam voor je maar je moet even googlen.

 

Voor een bedrag van ong 80,- euro gaan zij alles voor je regelen, het scheelt veel tijd en moeite. Succes

Link naar reactie
  • 0

 

Net wat ik wilde suggereren. Je kunt ook een beeldmerk registreren. Als je handelsnaam op een bepaalde wijze verwerkt is in een logo, kan je daar wél bescherming voor aanvragen.

 

Nils haalt een goed punt aan. Verder is een kleine aanpassing van een naam met onvoldoende onderscheidend vermogen voldoende om onderscheidend te zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal, super die hulp en tips!

Ik moet er eens goed over na gaan denken wat te doen nu...

Ik wil mijn vastgelegde handelsnaam (+domeinnaam) gebruiken voor mijn bedrijf en moet dan eventueel voor mijn produkt label een andere passende naam verzinnen.

Of starten en de handelsnaam laten drukken op het label (zonder merkbescherming) en als het goed gaat lopen de naam op de labels veranderen.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Zou het ongunstig zijn als mijn produkten goed lopen een andere naam op het label te zetten?

Zodat er dan óók produkten in de handel zijn met een andere naam, overigens is dat dan wel mijn handelsnaam waar mijn website weer naar verwijst.....

 

Link naar reactie
  • 0

By the way, óók na enig aandringen heb ik totaal geen advies gekregen van het BMB.

Ook niet toen ik mijn situatie heb uitgelegd na weigering en enige voorbeelden heb aangegeven om mijn naam mogelijk te veranderen.

Nee hoor, ga maar naar een instantie die je daar advies over kan geven $$

Ik ben een startende ondernemer en probeer alles zo goed mogelijk te regelen, maar soms....van enige hulp geen sprake!

 

Het BMB mag ook niet adviseren hierin. Het is een ambtelijke instantie die het register beheert. Advies inwinnen voor de registreerbaarheid van een merk is best verstandig. Niet alle merkenbureaus draaien je een poot uit!

 

Joep

 

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie
  • 0

ik denk ook dat je het beste nog even kan kijken naar de mogelijkheid qua beelden. volgens mij zijn er maar heel weinig namen die je echt als merknaam mag registreren, vaak is het te algemeen. een kennis had een vrij precieze naam, mocht ook niet, maar logo wel, dan heb je iig wat bescherming.

Link naar reactie
  • 0

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Zou het ongunstig zijn als mijn produkten goed lopen een andere naam op het label te zetten?

Zodat er dan óók produkten in de handel zijn met een andere naam, overigens is dat dan wel mijn handelsnaam waar mijn website weer naar verwijst.....

 

 

Hallo Cindy,

 

Ik zou op korte termijn met een stel vrienden/kennissen/collega's de kroeg induiken (kan geloof ik morgen in Amsterdam) en een aantal nieuwe (liefst half fictieve) namen bedenken die wel te beschermen zijn.

Nu aan de slag met een naam en deze later veranderen lijkt mij niet verstandig. Jij wilt betrouwbaar overkomen, want vertrouwen verkoopt. Het komt bij velen juist onbetrouwbaar over als iets vrij snel na introductie van naam verandert. Niet doen dus...

Je kunt je huidige naam best houden voor je bedrijf en website, maar ik zou voor de producten nu een merknaam bedenken waar je langere tijd mee toe kunt.

 

Maar ja, da's mijn bescheiden mening waarvan ik hoop dat je er wat mee kunt.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

mee eens.... daarnaast is het zeer onverstandig omdat je met een naam veel goodwill kweekt, als je het steeds verandert, zal je naam nooit blijven hangen. Marketingtechnisch dus niet verstandig.

 

inderdaad zou ik goed nadenken en een naam bedenken die langere tijd mee gaat. Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.