Ga naar inhoud

Bewaarperiode administratie na failliet werkmaatschappij

Geplaatst:

rsnl75

Mijn zoons BV is onlangs helaas failliet verklaard. Echter wij hebben in onze opslagruimte zijn oude administratie nog liggen. Nu krijg ik tegenstrijdige adviezen om deze administratie wel/niet te bewaren. Maar wat is wijsheid. Op de keper beschouwd bestaat de BV niet meer mijns inziens, dus wat voor nut heeft het om de administratie dan te bewaren? De fiscus kan immers ook niet bij een failliet verklaarde BV aankloppen.
Kan iemand met kennis van zaken mij helpen, zodat ik al die mappen kan weggooien of helaas nog moet bewaren.
Met dank alvast voor het sharen van de kennis.

Featured Replies

Geplaatst:

Rik ·

Bij opheffing van een BV is het verplicht op te geven wie verantwoordelijk is voor het bewaren van de administratie. Ik neem aan dat dat bij faillissement niet anders zal zijn.

 

Quote

Stopt u met uw bedrijf binnen de bewaartermijn? Dan blijft u verplicht om uw administratie volgens de termijn te bewaren.

https://ondernemersplein.kvk.nl/administratie-bijhouden-en-bewaren/

 

Waarom bewaard uw zoon de administratie niet zelf? Je kunt overigens wel alles uit de mappen hallen (e.v. in special binders) en in dozen doen. Dan is zo'n administratie in een keer een stuk kleiner. Gewoon bewaren dus.

 

 

aangepast door Rik ·

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
1 uur terug, rsnl75 zei:

De fiscus kan immers ook niet bij een failliet verklaarde BV aankloppen.

Niet bij de failliete BV zelf, maar weldegelijk bij de bestuurders van die BV 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

rsnl75

  • Auteur

Joost maw zeg je: de fiscus vereist dat een bestuurder de bewuste administratie zelf moet bewaren. Voor een max periode van 7 jaren.  Klopt deze stelling?

 

aangepast door rsnl75

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

De wet vereist de zeven jaar bewaartermijn. De BV bestaat niet meer, dus er is een bewaarder van de boeken en bescheiden aangewezen. In de regel is dat de oud-bestuurder.

 

De reden om het te bewaren, ligt erin dat de fiscus ook de administratie van failliete BV's nog moet kunnen controleren. Gooi je als bewaarder alles voortijdig weg, dan kun je aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Welkom op Higherlevel.

 

1 uur geleden, rsnl75 zei:

wat voor nut heeft het om de administratie dan te bewaren?

Omdat het moet! De bewaarplicht eindigt niet bij een faillissement. Als er door de rechter geen andere bewaarder is aangewezen, dan is de bestuurder na het faillissement van rechtswege de aangewezen bewaarder (bron). De bewaartermijn is 7 tot 10 jaar (bron). 

 

aangepast door Ron van der Kolk
welkom toegevoegd

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

rsnl75

  • Auteur

Ok bedankt allen voor de info. Het is me duidelijk geworden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.