• 0

Wat is een goede nieuwsbrief sign-up rate

Wij zijn een nieuwe maaltijdbezorgdienst (zelf opgezette en ontwikkelde co-operative van (binnenkort) oud-Deliveroo bezorgers). Na een lange tijd van ontwikkelen zijn we nu sinds een paar weken bezig met een live test, om in september de soft launch te doen.

 

Tijdens de live test komen er al flink wat bestellingen binnen, en tijdens de checkout vragen we klanten nu ook (expliciet) of ze onze nieuwsbrief willen ontvangen. De aanmeldingen registreren we netjes en gaan we op de mailing list zetten.

 

Maar hoewel we nu nog in die fase zitten dat je enthousiast wordt van iedere aanmelding, realiseerden we ons dat we eigenlijk geen idee hebben of de conversion rate van klanten naar nieuwsbrief-abonnees goed, slecht of normaal is. Wat is een goede nieuwsbrief sign-up rate tijdens het check-out proces? We hebben nu een conversion rate van 8% van klanten die tijdens de check-out het vakje aanvinkt dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Mijn razendsnelle, persoonlijke mening is dat je té technisch en één-dimensionaal denkt. Dring bij alle betrokkenen aan dat dit gaat om een lokaal initiatief en persoonlijke betrokkenheid van (vaste) partners en bezorgers. Hoeveel (ongedwongen) kanalen heb je om dit te benadrukken?

 

Met vriendelijke groet,

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De nieuwsbrief is slechts één van onze geplande kanalen. Dit was even een specifiek iets wat we ons afvroegen.

 

Onze eerste planning voor wat promotie is vanaf september flyers en kaartjes bij de restaurants. Vanaf volgende week beginnen we al met een (semi-persoonlijke) ansichtkaart (zie onder, maar daar komt dan nog branding bij) bij de bestellingen die we al krijgen om mensen bewust te maken van wat ons uniek en persoonlijk maakt.

 

spacer.png

 

Het bedrijf is al lang in ontwikkeling, maar nu Deliveroo ineens z'n plan heeft getrokken wordt het heel relevant ook bij de bestaande klanten van Deliveroo en breder in het nieuws, dus we zorgen ook dat we promotie-materiaal bij ons hebben als we een praatje maken en dat soort dingen. Daarnaast willen we straks bij alle restaurants even zorgen dat de online presence gestreamlined wordt: zorgen dat we op hun website en social media vermeld staan, zorgen dat ze bij Google Business ons kiezen als bezorgdienst, dat soort dingen.

aangepast door Rijder42
Link naar reactie
  • 0

Erg lastig om te zeggen of het of het goed slecht of normaal is. Dit hangt ook nog al af of je een 'incentive' geeft zoals een kortingsbon of de volgende bestelling. Als het abboneervakje nog niet is aangevinkt, dan klinkt 8% helemaal niet slecht. Nog belangrijker is of de abbonees wel abbonee blijven of niet. 

Beautinow.nl: online parfumwinkel voor Niche parfummerken.

Link naar reactie
  • 1
Op 11-8-2022 om 21:35, Rijder42 zei:

De nieuwsbrief is slechts één van onze geplande kanalen.

 

Het zou wel goed zijn als jullie iemand inhuren die fatsoenlijk Nederlands kan schrijven, want de huidige site staat vol fouten en onzin. Dat is - neem ik aan - niet de bestelsite waar mensen orders kunnen doorgeven. :confounded-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dit hangt van zoveel factoren af, zoals de website indeling, gebruiksvriendelijkheid, call-to-action, relevantie van verkeer en vast nog tal van andere waar ik op dit moment niet aan denk. Uiteraard is het doel gewoon om het huidige percentage te verbeteren. Dit zal een proces zijn van één stap terug en twee vooruit.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, TwaBla zei:

 

Het zou wel goed zijn als jullie iemand inhuren die fatsoenlijk Nederlands kan schrijven, want de huidige site staat vol fouten en onzin. Dat is - neem ik aan - niet de bestelsite waar mensen orders kunnen doorgeven. :confounded-face:

Haha, nee de website gelinkt in mijn profiel (moet ik nog aanpassen) is de set-up voor de zakelijke site. Met geplande soft launch van 1 september moeten we die nog afmaken.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

En toch blijft het een goede algemene tip zonder als Statler en Waldorf over te willen komen. Het kost je anders broodnodige conversie en als risico investeerders/financiers en partners.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Hi Rijder42! 

 

Conversie hangt af van veel verschillende factoren. Van de markt die je bedient tot aan de titel van je inschrijfpagina. Kortom, vergelijken is lastig. 

 

Benchmark jezelf met deze 8% en probeer het vanaf nu te verbeteren.

 

Focus ook op de 8% die zie nu inschrijft.

En bedenk (en test) hoe je een zo'n groot mogelijk deel kan terug laten komen om nogmaals te bestellen. 


Waarom is dit zo belangrijk? 

Met deze nieuwsbrief laat je klanten terugkeren zonder extra promotiekosten.

Een email is immers zo goed als gratis.

 

Dit resulteert in herhaal aankopen. En dit resulteert in een verhoogde klantwaarde. 

 

Hoe hoger de klantwaarde hoe beter. Want dit geeft jullie, bijvoorbeeld, de mogelijkheid om meer uit te geven aan promotie om nieuwe klanten te vinden. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

8% is een mooie start om dit vervolgens uit te breiden. Staat er een tekst bij waarom mensen zich zouden moeten inschrijven voor de nieuwsbrief? Hier kan je mee testen om te bekijken of een tekst die actiegerichter is beter werkt. 

Of geef een incentive mee. Dus wanneer mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief krijgen ze de 1e bestelling er wat bij (wat drinken etc). Dat kan goed werken.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, insparcom zei:

Hoe vaak vergeet ik niet het vinkje "aanmelden voor nieuwsbrief" te ontvinken. Ik hoef geen nieuwsbrief, mijn spambox zit al vol. Dat er 8 % wel iest van jullie wil, zou ik als succes vieren.

 

Het kan soms best interessant zijn om nieuwsbrieven van concurrenten en branchegenoten te ontvangen. 

 

Het automatisch aangevinkt staan is volgens mij niet helemaal volgens de wet. 

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Derek-Jan zei:

Het automatisch aangevinkt staan is volgens mij niet helemaal volgens de wet. 

Soms mag dat wel, soms mag dat niet. In het voorbeeld van TS ging het om een checkout bij een bestelling, en dan gaat het dus om een klant. Bij niet-klanten moet je expliciet toestemming hebben (opt-in), en mag het vinkje niet vooraf aangevinkt zijn. Bij klanten mag je mail verzenden zonder die toestemming, zolang je het maar aankondigt en een optie geeft tot verzet (opt-out), en mag het vinkje dus vooraf aangevinkt zijn; het uit kunnen vinken geldt dan als mogelijkheid tot verzet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.