Een geliefd onderwerp is auto's / kosten en waar je nooit over uitgesproken raakt.
Kan één van de specialisten of ervaringsdeskundigen hier mij het volgende uitleggen, aangezien ik niet snap waarom er niet meer gebruik van gemaakt wordt.
Tweedehands bedrijfsauto aanschaffen is voor een ondernemer aantrekkelijker als het een btw auto is maar er wordt gesteld: Eens een marge auto altijd een marge auto, dus het is blijkbaar slimmer om op zoek te gaan naar een btw auto. Betaalde Btw is dan uiteraard aftrekbaar en bij toekomstige verkoop is de dan te betalen btw ook afgedekt. Tot zover alles duidelijk.
Helaas is de keuze in marge auto's groter, maar volgens de belastingdienst is er één uitzondering waarmee je van een marge auto een btw auto kan maken:
--------------------------------
Belastingdienst stelt voor de handelaar:
U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.
Alle autohandelaren waar ik een mooie bolide zie staan, willen hier echter niet in mee gaan en blijven bij de stelregel: Eens marge, altijd marge!
Nu geloof ik niet dat ik nou de ultieme mogelijkheid heb uitgevonden en blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want dit zou toch een hele interessante verkoop mogelijkheid voor de tweedehands markt moeten zijn. Marge auto naar BTW auto?
Ook de Bovag heeft hierin dezelfde mening, compleet met rekenvoorbeeld.
Van marge-auto naar btw-auto
Een marge-auto kan in principe niet veranderen in een btw-auto, maar er is één uitzondering. Als een autobedrijf een marge-auto aan een ondernemer wil verkopen, dan kan het autobedrijf afzien van de toepassing van de margeregeling en het margeverkoopbedrag omrekenen naar een btw-verkoopbedrag. De zakelijke klant kan dan toch de btw verrekenen.
Rekenvoorbeeld
Stel, een handelaar heeft een auto ingekocht voor € 15.000,-. Als hij de auto als marge-auto verkoopt voor € 18.000,- is € 520,- btw verschuldigd over de winstmarge. De handelaar heeft dan een winst behaalt van € 3.000,- minus € 520,- btw, ofwel € 2.480,-. De koper kan deze btw echter niet verrekenen, dus de auto kost hem € 18.000. Afzien van toepassing van de margeregeling kan dan voor beide partijen voordelig uitpakken.
Stel dat koper en verkoper bij het afzien van de margeregeling een prijs overeenkomen van € 17.500,- exclusief btw, dan pakt de verkoper een winstmarge van € 2.500,-, terwijl de koper € 500,- bespaart. Zowel verkoper als koper zijn nu beter af.
------------------------------
Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik mis in dit verhaal en waarom dit niet op grote schaal wordt toegepast, tenslotte worden koper én verkoper er beter van.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
PaulKr
PaulKr
Goedemorgen,
Een geliefd onderwerp is auto's / kosten en waar je nooit over uitgesproken raakt.
Kan één van de specialisten of ervaringsdeskundigen hier mij het volgende uitleggen, aangezien ik niet snap waarom er niet meer gebruik van gemaakt wordt.
Tweedehands bedrijfsauto aanschaffen is voor een ondernemer aantrekkelijker als het een btw auto is maar er wordt gesteld: Eens een marge auto altijd een marge auto, dus het is blijkbaar slimmer om op zoek te gaan naar een btw auto. Betaalde Btw is dan uiteraard aftrekbaar en bij toekomstige verkoop is de dan te betalen btw ook afgedekt. Tot zover alles duidelijk.
Helaas is de keuze in marge auto's groter, maar volgens de belastingdienst is er één uitzondering waarmee je van een marge auto een btw auto kan maken:
--------------------------------
Belastingdienst stelt voor de handelaar:
U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen
------------------------------
Alle autohandelaren waar ik een mooie bolide zie staan, willen hier echter niet in mee gaan en blijven bij de stelregel: Eens marge, altijd marge!
Nu geloof ik niet dat ik nou de ultieme mogelijkheid heb uitgevonden en blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want dit zou toch een hele interessante verkoop mogelijkheid voor de tweedehands markt moeten zijn. Marge auto naar BTW auto?
Ook de Bovag heeft hierin dezelfde mening, compleet met rekenvoorbeeld.
Van marge-auto naar btw-auto
Een marge-auto kan in principe niet veranderen in een btw-auto, maar er is één uitzondering. Als een autobedrijf een marge-auto aan een ondernemer wil verkopen, dan kan het autobedrijf afzien van de toepassing van de margeregeling en het margeverkoopbedrag omrekenen naar een btw-verkoopbedrag. De zakelijke klant kan dan toch de btw verrekenen.
Rekenvoorbeeld
Stel, een handelaar heeft een auto ingekocht voor € 15.000,-. Als hij de auto als marge-auto verkoopt voor € 18.000,- is € 520,- btw verschuldigd over de winstmarge. De handelaar heeft dan een winst behaalt van € 3.000,- minus € 520,- btw, ofwel € 2.480,-. De koper kan deze btw echter niet verrekenen, dus de auto kost hem € 18.000. Afzien van toepassing van de margeregeling kan dan voor beide partijen voordelig uitpakken.
Stel dat koper en verkoper bij het afzien van de margeregeling een prijs overeenkomen van € 17.500,- exclusief btw, dan pakt de verkoper een winstmarge van € 2.500,-, terwijl de koper € 500,- bespaart. Zowel verkoper als koper zijn nu beter af.
------------------------------
Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik mis in dit verhaal en waarom dit niet op grote schaal wordt toegepast, tenslotte worden koper én verkoper er beter van.
Alvast bedankt voor een (duidelijk) antwoord.
Mvrgr, Paul.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73637-bedrijfsauto-marge-btw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag