• 0

Energieleverancier betaalt geen BTW over terugleververgoeding zonnepanelen

Mijn vraag gaat specifiek over BTW over de terugleververgoeding voor de energie die ik aan mijn energieleverancier lever na salderen. Ook prive gebruik valt hier buiten. Ik ben ondernemer met een bestaande eenmanszaak en maak geen gebruik van de KOR.

 

De belastingdienst geeft aan dat ik BTW moet afdragen over deze terugleververgoeding. Logisch, want het is een dienst die ik lever aan een klant. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-aangeven-voor-zonnepanelen-als-ondernemer-voorbeeldaangiften

 

Echter betaalt mijn energieleverancier (in deze dus mijn klant) deze BTW niet aan mij. Ik heb dit bij ze nagevraagd en zij geven aan, de terugleververgoeding is exclusief BTW.

 

Normaal als ik een dienst aan een klant lever dan staat de BTW op de factuur vermeld en betaalt mijn klant de prijs van mijn dienst plus deze BTW.

 

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn energieleverancier in dit geval geen BTW aan mij betaalt? (en dit vervolgens zelf onder het kopje voorbelasting terugvordert van de belastingdienst)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, CharliePlex zei:

Ik heb de BTW specificatie exclusief BTW hieronder bijgevoegd, je ziet dat de totaal bedragen één op één overgenomen zijn in het overzicht "inclusief" BTW.

Kan natuurlijk ook zijn dat door die simplificatie de "Specificatie leveringskosten" (blad 4) eigenlijk ook "(incl btw)" had moeten zijn :dry:

Een van de twee is een foutje... maar welke?

 

De vraag is dus... heb je de echte tarieven van hun incl. en excl. btw ergens (anders) staan?

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Wellicht een interessant stukje tekst in deze kwestie:

 

Quote

 

De vergoeding die MAIN Energie betaalt voor niet gesaldeerde teruglevering is geen onderdeel van de diensten die MAIN Energie levert. Er is hierbij sprake van elektriciteit die MAIN Energie afneemt van de klant, waarbij de klant ondernemer is voor de btw en in die hoedanigheid btw in rekening moet brengen bij MAIN Energie en deze btw ook moet afdragen aan de Belastingdienst. Dit geldt echter niet als de elektriciteit wordt geleverd aan een btw-entrepot, waarvoor een vergunning nodig is van de koper.

 

MAIN Energie heeft een vergunning voor een niet-plaatsgebonden btw-entrepot (Wet op de omzetbelasting 1968, Tabel II, onderdeel a, post 8, onder a). Bij levering aan een koper met een niet-plaatsgebonden btw-entrepot wordt het 0% btw-tarief toegepast. Daarom betaalt MAIN Energie geen btw over de ingekochte elektriciteit. Op de nota wordt geen btw berekend over de terugleververgoeding, maar wordt het vergunning nummer vermeldt. De vergunning van MAIN Energie heeft als nummer 2020/857315183.

 

https://www.mainenergie.nl/energielevering-zakelijke-tarieven/

 

En

NULTARIEF VOOR TUSSENHANDEL GAS EN ELEKTRICITEIT VANWEGE BTW-FRAUDE

 

Ik heb geen idee of de andere leveranciers ook zo'n vergunning hebben en dat de klant daarvoor geen BTW in rekening hoeft te brengen bij de terug geleverde energie (want in principe is klant hier verkoper van energie aan de energie-leverancier).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Inmiddels contact gehad met de belastingdienst, maar zij geven helaas niet thuis. Ze weten het ook niet of willen geen antwoord geven.

 

Ondertussen ontstaat de situatie dat de belastingdienst twee keer BTW ontvangt over elke kWh die ik teruglever:

 

Stel, de terugleververgoeding bedraagt 50 cent per kWh, ik draag hierover 11 cent BTW af aan de belastingdienst.

Vervolgens verkoopt het energiebedrijf dezelfde kWh door aan een klant van hen voor 60 cent per kWh, die moet hier 13 cent BTW over betalen aan het energiebedrijf. Het energiebedrijf draagt vervolgens deze 13 cent af aan de belastingdienst.

 

Onder de streep heeft de belastingdienst nu 11+13 = 24 cent BTW ontvangen over een kWh die uiteindelijk 60 cent per kWh waard blijkt. Dat is 40% BTW.

 

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Laat me vooral weten als ik iets over het hoofd zie.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie! Volgens mij blijkt dit inderdaad uit de factuur.

spacer.pngspacer.png

 

Als je de bedragen van Elektriciteit normaal tarief, Elektriciteit dal tarief, Terugleververgoeding normaal en Terugleververgoeding dal van de specificatie leveringskosten bij elkaar optelt kom je op de EUR -379,32 die bij Onbelaste leveringskosten staat in de BTW specificatie.

 

De belaste leveringskosten zijn de vermindering energiebelasting, vaste leveringskosten en netbeheerkosten (hier is deels 21% en deels 9% BTW bij opgeteld).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat heb ik gezien inderdaad, maar dat lijkt een simplificatie door BudgetEnergie. Ze hebben natuurlijk voornamelijk met consumenten zonder onderneming te maken. Als ik namelijk kijk naar de specificatie van de leveringskosten exclusief BTW, dan is het tarief waar jij nu naar verwijst gelijk aan het exclusief BTW tarief in de specificatie. En daarnaast mist de berekende BTW dan alsnog in de "BTW specificatie voor ondernemers". Ik heb de BTW specificatie exclusief BTW hieronder bijgevoegd, je ziet dat de totaal bedragen één op één overgenomen zijn in het overzicht "inclusief" BTW.

 

spacer.png

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat ook zo'n specificatie inclusief BTW. Waar overigens dezelfde tarieven in staan voor de geleverde kWh's, maar wel tarieven +21% (vergeleken met de exclusief BTW specificatie) in staan voor zaken als netbeheer en vaste leveringskosten.

 

Ik krijg elke maand een email met de variabele tarieven voor volgende maand. Een voorbeeld, hieronder de tarieven per 1 mei.

 

spacer.png

 

De terugleververgoeding bestaat uit het kaal leveringstarief exclusief alle overheidsheffingen, dus ook de BTW. Dus m.i. zou de terugleververgoeding zijn: EUR 0,42288 minus de BTW, dus EUR 0,34949.

 

Als ik het tarief uit de specificatie exclusief BTW pak voor de periode 01-05 tot 01-06 "terugleververgoeding normaal", dan staat daar EUR 0,34949. Met 21% BTW (EUR 0,07339) erbij kom ik dan uit op EUR 0,42288, wat dus overeenkomt met de op voorhand gecommuniceerde tarieven.

 

Mijn voorzichtige conclusie over de "inclusief BTW" bedragen is dan dat dit een simplificatie is, in de zin van inclusief 0 BTW.

 

Het vaststellen van de terugleververgoeding lijkt goed te gaan. Voor zonnepanelen eigenaren die gebruik maken van de KOR gaat de uitbetaling dan ook goed. Alleen bij eigenaren die geen gebruik maken van de KOR gaat dit m.i. mis.

 

Maar misschien moet ik de vraag anders stellen. Zou een energiebedrijf mij, als ondernemer die geen gebruik maakt van de KOR en dus BTW moet afdragen, BTW moeten betalen over de terugleververgoeding?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

er staat weliswaar ex BTW boven, maar volgens mij is juist DAT verkeerd.

Kijk maar naar de eerste categorie Normaal Tarief. Totaal 24,00 Kwh = 9,65 euro.

 

Exact hetzelfde als de 24,00 Kwh = 9,65 euro op je eerste plaatje bovenaan, waar wel incl. BTW bij staat.

 

 

Ik ben het met je eens dat dit laat zien dat één van beiden verkeerd is. M.i. zegt het nog niets over welke van de twee verkeerd is.

aangepast door CharliePlex
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

jazeker, maar op basis van plaatjes 1 en 3 lijken ze dat ook te doen

 

Als we er vanuit gaan dat de gegevens correct zijn...

 

Ik ben het met je eens dat plaatje 1 laat zien dat het inclusief btw is.

 

Plaatje 3 (specificatie leveringskosten excl btw) geeft juist aan geeft juist aan dat het exclusief btw is.

 

Net als plaatje 2 aangeeft dat er geen btw betaald wordt over de kWh's.

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, CharliePlex zei:

Ik ben het met je eens dat dit laat zien dat één van beiden verkeerd is. M.i. zegt het nog niets over welke van de twee verkeerd is.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij Riks scherpe opmerking hierboven. En laten we wel wezen: met wat we nu geconstateerd hebben, kunnen wij op het forum verder ook niets meer doen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, CharliePlex zei:

Zij geven aan dat zij de terugleververgoeding exclusief BTW betalen

Da's natuurlijk een kwestie van interpretatie. Als een ondernemers aan mij vraagt wat het kost, dan zeg ik ook X euro exclusief BTW. Maar op de factuur komt die BTW er wel bij. Wellicht is dat exact wat die medewerker ook zegt, alleen interpreteer jij het anders.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan hebben ze die terugleververgoeding ook lekker naar beneden gehaald.

Maar ja, daar zijn ze allemaal mee bezig.

Essent zit al jaren op slechts €0,055 per kWh teruglevering (ook zonder btw geloof ik).

 

Quote

Levert u meer terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van Essent 5,50 cent per kWh* (over de teruglevering boven verbruik wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw vergoed). *Het tarief voor teruglevering boven verbruik is geldig vanaf 1 januari 2021.

https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/teruglevering/index.html

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Je ziet duidelijk in je 2e plaatje (waar "excl. BTW" op staat) dat de tarieven op 01-07-2022 naar beneden kukelen.

Dat is de overgang van 21% naar 9% BTW. Dus dat doet vermoeden dat dat plaatje wel degelijk incl. BTW is (ondanks dat er excl. boven staat).

 

Dat is het moment waarop BudgetEnergie overstapt van een terugleververgoeding van 100% kaal leveringstarief naar 50% kaal leveringstarief.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Over de terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie en energiebelasting vergoed.' 

https://www.gaslicht.com/nieuws/wijziging-terugleververgoeding-eneco

 

Quote

Levert u meer terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van Essent 5,50 cent per kWh* (over de teruglevering boven verbruik wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw vergoed)

https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/teruglevering/index.html

 

Lijkt me duidelijk.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Rik · zei:

Als ik even zoek berekenen ze allemaal(?) geen btw over de terugleververgoeding.

Eneco niet, Oxxio niet, Essent niet (en dus Budget Energie niet).

 

 

Tja, als het meerendeel van je particuliere klanten geen BTW hoeft af te dragen, lijkt me dat ook niet zo'n vreemde werkwijze.


Is verder wel absurd dat ondernemers nog steeds BTW moeten afdragen over de teruglevering van zonnepanelen op een huis dat niet van de onderneming is.
Terwijl particulieren zonder onderneming dadelijk geen belasting meer hoeven te betalen.
(Nu moet er nog eenmalig een forfaitair bedrag afgetikt worden, maar met de nieuwe regels vanaf 1 januari zal dat ook niet meer gebeuren.)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Ik heb precies hetzelfde aan de hand, maar dan bij UnitedConsumers. Zij specificeren op de factuur 0% BTW over de (terug)geleverde energie en geven aan de 'salderingsmethode' toe te passen. Er wordt eerst gesaldeerd, waarna over het restant aan teruggeleverde energie 0% BTW wordt geheven.

 

Echter, op de nota vind ik geen vergunningnummer van een vergunning voor een niet-plaatsgebonden btw-entrepot...

 

Maargoed, als er duidelijk op de nota 0% BTW staat gespecificeerd, dan hoef ik die dus ook op mijn beurt niet af te dragen lijkt me.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.