Geplaatst: 10 oktober 20222 j John_T 0 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Hello, I would like to understand what is required to distribute products from The Netherlands without having a legal entity. We produce printers in South Korea and would like to store and distribute in Europe from the Netherlands. I hope somebody can give me some direction. Thanks John
Geplaatst: 10 oktober 20222 j Joost Rietveld 23.2k berichten 95 Solutions 14 Trofeeën 2.5k Reputatie Moderator Hi John, welcome to the forum. All the info you need is here. The specific term is "permanent establishment". best and good luck Joost Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies
Geplaatst: 10 oktober 20222 j Derek-Jan 744 berichten 2 Solutions 13 Trofeeën 111 Reputatie I think you only need a NL Vat registration to handle your VAT when importing and selling in the EU. If storage and handling is done by a shipping company, i do not see the need of establishing a branch in the EU ?
Geplaatst: 10 oktober 20222 j John_T 0 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Op 10-10-2022 om 13:40, Derek-Jan zei: I think you only need a NL Vat registration to handle your VAT when importing and selling in the EU. If storage and handling is done by a shipping company, i do not see the need of establishing a branch in the EU ?
Geplaatst: 10 oktober 20222 j John_T 0 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Op 10-10-2022 om 15:13, John_T zei: I believe that we need a Fiscal representative, Authorised representative and Importer of Records this is what someone told me. I am Dutch but live in the UK not the best place to start distribution these days with BREXIT. So I just want to have warehouse function for distribution in Europe. No office and no people. Ik hoop dat ik duidelijk ben :-)
Geplaatst: 10 oktober 20222 j TwaBla 22.7k berichten 6 Solutions 9 Trofeeën 1.4k Reputatie Op 10-10-2022 om 12:37, John_T zei: We produce printers in South Korea and would like to store and distribute in Europe from the Netherlands. Bij wie kopen jouw kopers? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Geplaatst: 11 oktober 20222 j Bert. 1.9k berichten 8 Solutions 11 Trofeeën 247 Reputatie Op 10-10-2022 om 15:37, TwaBla zei: Bij wie kopen jouw kopers? Bij TS mag ik aannemen? Wie zijn de kopers is mss een interessantere vraag (B2B, B2C??)
Geplaatst: 11 oktober 20222 j TwaBla 22.7k berichten 6 Solutions 9 Trofeeën 1.4k Reputatie Op 11-10-2022 om 09:50, Bert. zei: Bij TS mag ik aannemen? Wie zijn de kopers is mss een interessantere vraag (B2B, B2C??) TS is een in Engeland gevestigde Nederlander (die een vraag in het Engels stelt) die in Korea geproduceerde printers vanuit de EC wil distribueren. Hij praat over store and distribute without having a legal enitity dus dat gaat om de fysieke activiteit. Voor een overeenkomst heb je wel een rechtspersoon nodig (of een natuurlijk persoon) vandaar de vraag waar de verkoper gevestigd is. Simpel is uitbesteden. Als je desondanks de fysieke distributie zelf wil doen, zul je toch mensen moeten inhuren. Ook daar heb je een rechtspersoon (of een natuurlijk persoon) voor nodig. Op 10-10-2022 om 13:18, Joost Rietveld zei: All the info you need is here. The specific term is "permanent establishment". En daarmee vestig je dus wel een legal entity... Maar misschien was dat altijd al de bedoeling. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Geplaatst: 11 oktober 20222 j herman van der helm 2.4k berichten 3 Solutions 13 Trofeeën 359 Reputatie Printers importeren valt onder de CE richtlijnen voor machineveiligheid. Hiervoor heb je een fysieke vestiging in een EU land nodig. Een brievenbusadres is hiervoor niet voldoende. Engeland valt daar door brexit buiten. Dus lijkt me het vinden van een partner of eigen vestiging noodzakelijk. Wij moeten ditzelfde voor UK zien te regelen. www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller® www.gezondbelast.nl - Gezond Belast www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Geplaatst: 11 oktober 20222 j Joost Rietveld 23.2k berichten 95 Solutions 14 Trofeeën 2.5k Reputatie Moderator Op 11-10-2022 om 10:32, TwaBla zei: En daarmee vestig je dus wel een legal entity... Maar misschien was dat altijd al de bedoeling Nope, a permanent establishment is so much as a fiscal entity, not a legal one ;) Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies
Geplaatst: 11 oktober 20222 j TwaBla 22.7k berichten 6 Solutions 9 Trofeeën 1.4k Reputatie Op 11-10-2022 om 10:45, Joost Rietveld zei: Nope, a permanent establishment is so much as a fiscal entity, not a legal one ;) Dan worden we door de KvK op het verkeerde been gezet. Maar de vraag van John is wel beantwoord. Kan een fiscal entity overigens ook werknemers inhuren en overeenkomsten aangaan, of moet dat vanuit de UK? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Geplaatst: 11 oktober 20222 j Joost Rietveld 23.2k berichten 95 Solutions 14 Trofeeën 2.5k Reputatie Moderator Op 11-10-2022 om 10:56, TwaBla zei: Dan worden we door de KvK op het verkeerde been gezet. Maar de vraag van John is wel beantwoord. niet per se toch, ze geven zelf netjes de optie om een non-resident legal entity in te schrijven, met dus een branche office in NL Op 11-10-2022 om 10:56, TwaBla zei: Kan een fiscal entity overigens ook werknemers inhuren en overeenkomsten aangaan, of moet dat vanuit de UK? De overeenkomsten en het juridische volgen het UK recht. Fiscaal, als het werknemers zijn die werkzaam zijn vanuit/in de branche office, wordt het in NL belast als loon Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies
Geplaatst: 12 oktober 20222 j Bert. 1.9k berichten 8 Solutions 11 Trofeeën 247 Reputatie Op 11-10-2022 om 10:32, TwaBla zei: Simpel is uitbesteden. Ik meen uit de vraag op te maken of dit kan en wat daarvoor nodig is. Uitbesteden is in beginsel mogelijk, dan moet TS daar een geschikte logistieke dienstverlener inhuren. Daarnaast nog een douane-agent indien TS wil importeren (zeer waarschijnlijk wel) en een BTW registratienummer. Een fiscaal vertegenwoordiger voor de BTW is niet perse nodig, tenzij TS gebruik wil maken van verlegging bij invoer, of levert aan particulieren (=verplicht Algemeen Fiscaal Vertegenwoordiger).
John_T
Hello, I would like to understand what is required to distribute products from The Netherlands without having a legal entity.
We produce printers in South Korea and would like to store and distribute in Europe from the Netherlands.
I hope somebody can give me some direction.
Thanks John