• 0

Parkeervak voor eigen zaak Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

(aangepast)

Beste Higherlevel,

Ik wil voor mijn onderneming een parkeervak kopen in de parkeergarage onder mijn woning. (Ingang gelegen aan een andere straat)

Deze woning behoort niet tot een bedrijfruimte (Mijn werk word wel hoofdzalijk vanuit hier gedaan)

Het parkeervak zal uitsluitend zakelijk gebruik worden. (Voor de aanhanger waarmee ik naar de markt ga)

En de waarde is 25.000 Euro van dit vak.

Het betreft niet de grond eronder want hiervoor word aan de gemeente erfpacht betaald.

Mag ik Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toepassen op deze aankoop.

En afschrijven tot de helft van de onroerendzaak belasting waarde en hoeveel jaar moet ik hierbij rekenen?

(Ik zie verschillende websites welke vermelden dat dit wel mogelijk is ( Garageboxen te koop)

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je koopt in feite een gebruiksrecht, net zoals je een appartementsrecht koopt. Als de parkeerplaats alleen zakelijk wordt gebruikt, dan zie ik het probleem niet voor activeren en afschrijven tot 50% Woz. Doorgaans in 40 tot 50 jaar.

 

Investeringsaftrek voor die 25k moet m.i. ook kunnen.

 

Erfpacht is aftrekbaar van de winst.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 14-12-2022 om 06:51, Joost Rietveld zei:

Je koopt in feite een gebruiksrecht, net zoals je een appartementsrecht koopt. Als de parkeerplaats alleen zakelijk wordt gebruikt, dan zie ik het probleem niet voor activeren en afschrijven tot 50% Woz. Doorgaans in 40 tot 50 jaar.

 

Ik ben niet helemaal thuis in de precieze werking van de aftrekbeperking van bedrijfspanden, maar zou deze parkeerplaats zelf dan onderdeel zijn van het gedeelte "grond" dat niet mag worden meegenomen in de afschrijving? Want, als dat zo is, zou er weinig overblijven om over af te schrijven. Of wordt de parkeerplaats gezien als een zelfstandige "onroerende zaak" met een eigen WOZ? Maar ook dan lijkt me dat die parkeerplaats voor 100% uit "grond" bestaat.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/afschrijving_bedrijfspand

  • Bepaal de aanschafwaarde van (het ondernemingsgedeelte van) het pand (= A)

  • Bepaal (het evenredige deel van) de waarde van de grond die bij het pand hoort (= G)

  • Bepaal de restwaarde van het pand (= R)

  • Bepaal gebruiksduur (= D).

  • De jaarlijkse afschrijving is: (A - G - R) : D.

Als de aanschafwaarde van het ondernemingsgedeelte van het pand (namelijk de parkeerplaats) zo'n 25.000 euro is, maakt die dan niet ook meteen 100% van de waarde van de grond van het ondernemersgedeelte uit? Of maak ik nu een denkfout en mag de waarde of omvang (van de grond) van het (privé) appartement ook op één of andere manier worden meegenomen in deze berekening?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn accountant zegt dat de investeringsaftrek geen doorgang kan vinden door dit:

 

Wat betreft de investeringsaftrek op de parkeerplaats nog het volgende. In jurisprudentie is herhaaldelijk beslist dat investeringen in een gebruiksrecht van grond, zoals een pachtrecht, met investeringen in grond moeten worden gelijkgesteld en derhalve van investeringsaftrek zijn uitgesloten. Zie onderstaand arrest. In jouw koopakte staat op pag 1 bij a vermeld dat het gaat om de afkoop van erfpacht. Daarom lijkt deze investering mij te zijn uitgesloten van investeringsaftrek.

 

Hof Arnhem 4 december 1991, nr. 2591/1989, FED 1992/333. Het staat vast dat belanghebbende voor het gebruik van de ondergrond voor zijn in aanbouw zijnd bedrijfspand een bedrag van ƒ 150 000 heeft betaald en dat dit is betaald vooruitlopend op de voorgenomen vestiging van een recht van erfpacht op de grond. Dit bedrag behoort tot de kostprijs van het bedrijfsmiddel bestaande uit het bedrijfspand met ondergrond. Daar echter voor de toepassing van de WIR het regime volgt van het deel van het bedrijfsmiddel waarop dit gebruiksrecht betrekking heeft, in casu de grond, is het investeringsbedrag uitgesloten voor de toekenning van een investeringsbijdrage.

 

 

Ps Deze erfpacht is afgekocht tot 2054

 

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, MarkoAmsterdam zei:

jouw koopakte staat op pag 1 bij a vermeld dat het gaat om de afkoop van erfpacht. Daarom lijkt deze investering mij te zijn uitgesloten van investeringsaftrek

Dat is inderdaad anders dan jouw eerste bericht. Als het gaat om de afkoop van erfpacht dan geef ik je accountant meteen gelijk

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kan (mag) het parkeervak voor deze vorm (van opslag) gebruikt worden? Dat lijkt me ook nog een punt van aandacht.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Gast zei:

Kan (mag) het parkeervak voor deze vorm (van opslag) gebruikt worden? Dat lijkt me ook nog een punt van aandacht.

Goede vraag … Het verbod op het plaatsen van aanhangwagens, of andere zaken anders dan auto’s,  kan opgenomen zijn in het Huishoudelijk reglement. Het kan zelfs al voorkomen in de Splitsingsakte, waarin de bestemming van een parkeerplaats wordt omschreven.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het overdekte vak welke in een kelder gesitueerd is mag volgens de spitsingsakte alleen als parkeervak gebruikt worden.

Mij is niet helemaal duidelijk wat dit inhoud.

En aan welke vereisten voldaan moet worden om deze als zakelijk op te voeren.

En of welke aftrekposten er nu wel of niet mogen gebruikt worden.

 

Als er meer info nodig is dan voeg ik deze zsm toe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MarkoAmsterdam zei:

Mij is niet helemaal duidelijk wat dit inhoud.

 

Ik ben geen jurist, maar toevallig zit ik in een VvE bestuur waar een heleboel verschillende belangen van eigenaren samenkomen (recreatiecomplex: dus pure beleggers, exploitanten, gewone vakantiegenieters, lokale ondernemers... noem het maar op).

 

Als bij "ons" het gebruik van een eigenaar niet conform de reglementen zou zijn, dan zouden wij (uiteraard!) als bestuur moeten optreden. In het belang van alle eigenaren, de VvE dus.

 

Ik neem aan dat jij met dezelfde situatie geconfronteerd wordt wanneer je tegen de regels van de VvE het gebruik anders dan bedoeld is gaat invullen.

Dat lijkt mij veel belangrijker dan wat de fiscus eventueel kan vinden van aftrekbaarheid e.d.

 

In principe (misschien afhankelijk van de splitsingsakte) ben je namelijk verantwoordelijk voor de schade die je veroorzaakt aan de VvE. En ook hier gaat het niet (in potentie) over "kattenpis". 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
53 minutes ago, shoptillyoudrop said:

 

Ik ben geen jurist, maar toevallig zit ik in een VvE bestuur waar een heleboel verschillende belangen van eigenaren samenkomen (recreatiecomplex: dus pure beleggers, exploitanten, gewone vakantiegenieters, lokale ondernemers... noem het maar op).

 

Als bij "ons" het gebruik van een eigenaar niet conform de reglementen zou zijn, dan zouden wij (uiteraard!) als bestuur moeten optreden. In het belang van alle eigenaren, de VvE dus.

 

Ik neem aan dat jij met dezelfde situatie geconfronteerd wordt wanneer je tegen de regels van de VvE het gebruik anders dan bedoeld is gaat invullen.

Dat lijkt mij veel belangrijker dan wat de fiscus eventueel kan vinden van aftrekbaarheid e.d.

 

In principe (misschien afhankelijk van de splitsingsakte) ben je namelijk verantwoordelijk voor de schade die je veroorzaakt aan de VvE. En ook hier gaat het niet (in potentie) over "kattenpis". 

ik doelde daarmee ook op wel of niet zakelijk gebruik en waar zo een uitgave aan moet voldoen. Want als je er alleen er een auto mag neerzetten dan moet deze ook zakelijk zijn. En is een zakelijke auto voldoende reden om een parkeervak als zakelijke uitgave te zien.

Waarschijnlijk wel. Maar dan blijven de volgende punten nog over.

(Er is geen huisregelement van de VVE voorhanden, alleen dat wat er in de splitsingsakte staat)

 

On 20/12/2022 at 17:03, Joost Rietveld said:

Dat is inderdaad anders dan jouw eerste bericht. Als het gaat om de afkoop van erfpacht dan geef ik je accountant meteen gelijk

Zou je dan die erfpacht van de aankoopsom moeten aftrekken en zou dan de rest wel in de investeringsaftrek vallen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 47 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.