• 0

Winst berekenen/verwerken in de boekhouding?

(aangepast)

Ik ben een beginnende ondernemer.
Ik heb een webshop met producten.

Hoe moet ik in de boekhouding mijn winst verwerken?
Als ik een product heb verkocht dan word dit overgemaakt via Mollie.
De uitbetalingen worden naar mijn zakelijke rekening overgemaakt.
Deze verwerk ik netjes in de boekhouding.

Hoe weet ik nu mijn winst over de maand?
Als ik inkomstenbelasting moet betalen dan moet ik wel weten hoeveel winst ik heb.

Als ik in de boekhouding bij winst/verlies kijk dan heb ik daar verlies 8122 staan.

Dit komt omdat ik uiteraard ook producten inkoop.

Mijn vraag is dus hoe ik weet wat mijn winst is geweest over de laatste maand/kwartaal.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

En wanneer boek je die 3001 dan weg? Want anders blijven ze eeuwig op de balans staan en alleen maar groeien.

 

Je zult dus bij verkoop een juist gedeelte terug naar 7000 moeten boeken. Maar hoeveel? Daarvoor zul je een juiste kostprijs (incl vracht) bij moeten houden die dus niet gelijk is aan de inkoopprijs. Dat gaat helemaal 'leuk' worden als je dat in Excel doet. Bij elke inkoop van die 'verrekenprijs' veranderen.

 

Maar ik begrijp, de meningen lopen uiteen (en ik dacht dat de andere methodes ook toegestaan zijn).

 

 

 

Die kan je wegboeken naar eigen voorkeur.
Stel je verkoopt in 1 maand voor 500 euro aan producten.
Op je voorraad staat 3000 en op je 3001 staat 250.
Dan mag je de 500 euro die je in 1 maand heb verkocht gedeeltelijk wegboeken.
Ze vallen beide in voorraad, dus het maakt niet uit hoe je dit verrekend.

Je kan in 1x de verzendkosten wegboeken waarbij je nog 250 euro overhoud die je van je voorraad mag afhalen.

Dit komt exact op hetzelfde neer als dat je verzendkosten en inkoopprijzen in de 3000 voorraad heb staan.

Link naar reactie
  • 0

Als je het dan toch bij moet gaan houden dan kun je het net zo goed volgens de bestaande methodes doen. Omdat de voorraad in Excel bijgehouden wordt denk ik dat er sowieso door TS nagedacht moet worden wat er gebeurd als de inkoopprijs van een artikel met 10% stijgt. Dan moet je dus ook je kostprijs/inkoopprijs etc aanpassen in die Excel. Anders gaat het straks bij het terugboeken helemaal mis.

 

Leer- en zoektermen daarvoor:

fifo, lifo, vvp en gip :biggrin:

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Amanda299 zei:

Die kan je wegboeken naar eigen voorkeur.
Stel je verkoopt in 1 maand voor 500 euro aan producten.
Op je voorraad staat 3000 en op je 3001 staat 250.
Dan mag je de 500 euro die je in 1 maand heb verkocht gedeeltelijk wegboeken.
Ze vallen beide in voorraad, dus het maakt niet uit hoe je dit verrekend.

Je kan in 1x de verzendkosten wegboeken waarbij je nog 250 euro overhoud die je van je voorraad mag afhalen.

Dit komt exact op hetzelfde neer als dat je verzendkosten en inkoopprijzen in de 3000 voorraad heb staan.

Als dit zo mag dan zou dat wel fijn zijn, voordat ik alles weer terug moet zetten naar de 3000 mag ik dus 3001 voor verzendkosten aanhouden en bij verkoop van bijvoorbeeld 500 euro de verzendkosten eerst wegboeken?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Als je het dan toch bij moet gaan houden dan kun je het net zo goed volgens de bestaande methodes doen. Omdat de voorraad in Excel bijgehouden wordt denk ik dat er sowieso door TS nagedacht moet worden wat er gebeurd als de inkoopprijs van een artikel met 10% stijgt. Dan moet je dus ook je kostprijs/inkoopprijs etc aanpassen in die Excel. Anders gaat het straks bij het terugboeken helemaal mis.

 

Leer- en zoektermen daarvoor:

fifo, lifo, vvp en gip :biggrin:

 


In Excel heb ik het nu zo gedaan.
Tabje met leverancier met factuurnummer.
Daarnaast de productnaam, dan aantal op voorraad, daarnaast de inkoopprijs.
Stel: 

Afgelopen maand een product gekocht voor 50 euro.

Deze maand hetzelfde product gekocht voor 55 euro.

Ik zet dan niet in Excel bij het eerste product 'voorraad' 2, maar verwerk ik de nieuwe inkooporder apart.

In Excel word dit nu niet verrekend maar elke inkoop bij de leverancier word apart in Excel gezet.

Fifo lijkt mij wel een goede.
Al heb ik afgelopen jaar alleen maar prijsverschillen gehad van 10 tot 40 cent.

Zal vanmiddag even een screenshot sturen van mijn Excel hoe ik het heb staan.
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
45 minuten geleden, Rik · zei:

En wanneer boek je die 3001 dan weg? Want anders blijven ze eeuwig op de balans staan en alleen maar groeien.

Op dezelfde manier en op hetzelfde moment als je 3000 wegboekt ... maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je per 1 product verkoopt en een beperkt aantal artikelen hebt dan is het misschien nog wel te overzien. Maar als je 100 x 0,40 hebt en dan nog eens 100 x 0,50 en dan 125 verkoopt dan zul je dus een gedeelte uit de 0,40 voorraad pakken en een gedeelte uit de 0,50. Als je op die manier 150 verschillende artikelen hebt dan raak je het overzicht al gauw kwijt. Dat heb je bij lifo en fifo (overigens lijkt mij fifo altijd beter dan lifo, first in, first out)

 

Maar als het dus om echt veel artikelen en inkooporders gaat, dan wordt vvp (vaste verrekenprijs) of gip (gemiddelde inkoopprijs) al snel makkelijker.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Maar als het dus om echt veel artikelen en inkooporders gaat, dan wordt vvp (vaste verrekenprijs) of gip (gemiddelde inkoopprijs) al snel makkelijker.

Daarom moet je het ook niet (meer) in een excel-bestandje bijhouden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Cosara zei:

Daarom moet je het ook niet (meer) in een excel-bestandje bijhouden.


Excel is prima te doen, veel collega's van ons gebruiken het ook.

In Excel staat je voorraad met producten waarbij in de boekhouding alleen de bedragen staan.
Meeste boekhoudpakketten kunnen ook voorraadbeheer hebben waarbij je je producten kunt invoeren.
Vermoed dat het in dit geval niet van toepassing is.

Oke, als je honderden/duizenden inkoopfacturen heb dan word automatisering sneller en makkelijker.

Als het slechts om tientallen gaat kan dat prima in Excel.

Waar moet je rekening mee houden als je je voorraad bijhoud in Excel:

 

Elke inkoopfactuur apart invoeren in Excel.

Inkoopprijs ook apart houden voor iedere inkoopfactuur, is logisch als je de inkoopfactuur al apart invoert.

Is overzichtelijker en makkelijker omdat het zo ook word ingeboekt in je boekhouding.

Verschilt de prijs van hetzelfde product van inkoopfactuur 1 en inkoopfactuur 25?
Geen probleem, je heb de facturen apart ingeboekt, dus Fifo is dan de beste optie.
Verkoop je dat product dan verwerk je die in de boekhouding met de inkoopprijs van inkoopfactuur 1.

Hetzelfde product met inkoopfactuur 25 die misschien wat duurder/goedkoper is maakt niet uit voor je boekhoudpakket, deze staat keurig apart ingeboekt met de juiste inkoopprijs van inkoopfactuur 25.

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Amanda299 zei:

Verkoop je dat product dan verwerk je die in de boekhouding met de inkoopprijs van inkoopfactuur 1.

Hetzelfde product met inkoopfactuur 25 die misschien wat duurder/goedkoper is maakt niet uit voor je boekhoudpakket, deze staat keurig apart ingeboekt met de juiste inkoopprijs van inkoopfactuur 25.

Dat gaat goed als je 1 artikel verkoopt. Als je een aantal van 1 artikel verkoopt op 1 order (20 stuks bv) dan moet je dus soms eerst de eerste 12 (bv goedkope) partij boeken en de vokgende 8 uit de nieuwe partij. Dat zijn dan meerdere handelingen. In die gevallen wordt er vaker met vvp of gip gewerkt.

 

Overigens begrijp ik dat e-boekhouding wel voorraadbeheer kan doen (maar dat moet waarschijnlijk afgeschaft worden). Dat is dus nog een afweging als het te omslachtig wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Overigens begrijp ik dat e-boekhouding wel voorraadbeheer kan doen (maar dat moet waarschijnlijk afgeschaft worden). Dat is dus nog een afweging als het te omslachtig wordt.

Voorraadbeheer wordt door menigeen als onbelangrijk of niet noodzakelijk weggezet.

Voorraadbeheer - of beter gezegd het ontbreken daaraan - is de ultieme manier om de winst in een boekjaar drastisch te verlagen. Bij de Belastingdienst weten ze dat ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rik · zei:

Dat gaat goed als je 1 artikel verkoopt. Als je een aantal van 1 artikel verkoopt op 1 order (20 stuks bv) dan moet je dus soms eerst de eerste 12 (bv goedkope) partij boeken en de vokgende 8 uit de nieuwe partij. Dat zijn dan meerdere handelingen. In die gevallen wordt er vaker met vvp of gip gewerkt.

 

Overigens begrijp ik dat e-boekhouding wel voorraadbeheer kan doen (maar dat moet waarschijnlijk afgeschaft worden). Dat is dus nog een afweging als het te omslachtig wordt.

 

Ik ben maar heel klein en heb ook alleen maar voorraden van 1 stuk op voorraad. 

Als er een product is verkocht koop ik weer een nieuwe etc. 

Soms heb ik er 2 op voorraad van hetzelfde product, maar komen dan wel uit dezelfde order. 

 

Als ik het goed begrijp mag je Fifo toepassen als je 2 verschillende inkooporders heb van hetzelfde product waarbij de ene goedkoper of duurder is als hetzelfde product in de andere order. 

Als ik 1 van dat product verkoop mag ik de eerste die ingeboekt was uit de voorraad halen. 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, 0108daniel zei:

Ik ben maar heel klein en heb ook alleen maar voorraden van 1 stuk op voorraad. 

Als er een product is verkocht koop ik weer een nieuwe etc. 

Soms heb ik er 2 op voorraad van hetzelfde product, maar komen dan wel uit dezelfde order. 

 

Als ik het goed begrijp mag je Fifo toepassen als je 2 verschillende inkooporders heb van hetzelfde product waarbij de ene goedkoper of duurder is als hetzelfde product in de andere order. 

Als ik 1 van dat product verkoop mag ik de eerste die ingeboekt was uit de voorraad halen. 


Goed begrepen!
Als je het snapt of weet dan is het allemaal niet zo moeilijk.
Op het internet kom je dit soort dingen maar weinig tot niet tegen met een goede uitleg.
Daarom zijn wij er op dit forum om het uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Dankje! :)
Hierbij nog een screenshot van de laatste order van 2022

HE-1800 is mijn leverancier daarnaast voorraad, inkoopprijs per stuk en inkoopprijs voor meerdere.
In het witte vlak staan mijn producten (heb ik even afgeschermd)
Daarnaast hoeveel ik ervan op voorraad heb met daarnaast de inkoopprijs per stuk.
Van sommige producten heb ik er meerdere, dus dan doe ik de inkoopprijs x3 als ik er 3 op voorraad heb.

Helemaal onderaan staat het totaalbedrag wat ik nog op voorraad heb .
Inkoop over 2022 was ruim 26 duizend euro.

Omdat ik nog geen voorraadbeheer in de boekhouding had gedaan heb ik alle inkopen van 2022 opgeteld - de inkoop wat ik nog op voorraad heb.
Het verschil is ruim 17000 euro wat ik in 2022 heb verkocht.
Dit bedrag is afgeboekt van mijn voorraad in boekhouden en opgeboekt in de 7000 reeks.

Mocht er nog iemand suggesties hebben dan hoor ik het wel.

 

 

Excel voorraad 2.jpg

Link naar reactie
  • 0

Is prima zo, maak het ook niet te moeilijk.
Voorraadbeheer, de naam zegt het al, beheert je voorraad.

Alles wat je in voorraad heb staan en direct voor de verkoop moet daarin staan.
Als je een product heb verkocht en de voorraad 0 is mag je deze verwijderen uit je voorraadbeheer in Excel.

Het product heb je tenslotte niet meer.

Als je de voorraad 1x per jaar doe dan moet je uiteraard wel de verkochte producten behouden omdat je de inkoopprijs moet weten en een validatie doet eind van het jaar.

Alle verkochte producten over een periode van 1 dag/week/maand/jaar tel je op en je heb je inkoopprijs.
Als ik het goed zie en lees dan was dus je inkoopprijs van de VERKOCHTE producten ruim 17000 euro in 1 jaar.
Deze boek je in op 31 December van het afgelopen jaar.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.