• 0

Winst berekenen/verwerken in de boekhouding?

(aangepast)

Ik ben een beginnende ondernemer.
Ik heb een webshop met producten.

Hoe moet ik in de boekhouding mijn winst verwerken?
Als ik een product heb verkocht dan word dit overgemaakt via Mollie.
De uitbetalingen worden naar mijn zakelijke rekening overgemaakt.
Deze verwerk ik netjes in de boekhouding.

Hoe weet ik nu mijn winst over de maand?
Als ik inkomstenbelasting moet betalen dan moet ik wel weten hoeveel winst ik heb.

Als ik in de boekhouding bij winst/verlies kijk dan heb ik daar verlies 8122 staan.

Dit komt omdat ik uiteraard ook producten inkoop.

Mijn vraag is dus hoe ik weet wat mijn winst is geweest over de laatste maand/kwartaal.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 13-1-2023 om 01:01, DeWit83 zei:

Je koopt 1 product in voor € 100

 

7000 inkoop € 100

Aan crediteuren

 

 

Uit uw bericht van gisteren maakte ik op dat inkoopfacturen naar de 7000 reeks moesten.
Dit omdat het om gekochte producten gaat.

Ik zal de inkoopfacturen aanpassen naar de 3000 voorraad.
Boek ik dan mijn producten die ik nu nog heb ook in de 3000 of moet dat in de 7000?

Ik zal een nieuwe rekening aanmaken in de 7000 reeks.
Die noem ik dan 'verkocht' zodat duidelijk is dat de memoriaalboeking van de 3000 naar de 7000 verkocht reeks gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik haak hier even op in hoor, er worden nu verschillende dingen gezegd...

Heel simpel.

7000 is inkoopfacturen, bestel je bij je leverancier dan boek je hier je facturen in.

3000 is voorraad. Je had nog geen voorraadbeheer in je boekhoudpakket begreep ik.

Dus als eerst doe je dit:

Je telt alle inkoopkosten van de producten die je nu nog op voorraad heb bij elkaar op en zet je in 3000

3000 is dus voorraad wat je nog in bezig heb.

Voorbeeld bij verkocht product.

3000 voorraad reeks staat op 5000 euro

Je voorraad heeft dus een inkoopwaarde van 5000 euro.

Maand December heb je voor 2000 euro INKOOP verkocht.

Je omzet was hoger omdat je hopelijk winst maakt, die uitbetaling gaat naar je Mollie rekening.

Open een memoriaal.

Kies je 7000 rekening, dus de rekening waar je je inkoopfacturen heb staan.

Bedrag 2000

Tegenrekening is 3000

KLAAR.

Wat je nu in je memoriaal gedaan heb is de inkoop, dus de voorraadwaarde van de producten aangepast zodat de voorraadwaarde weer klopt met de producten die je in bezig heb.

Waarom op 7000? daar staan je inkoopfacturen zodat dat weer in balans is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tot dusver lijkt het er niet op dat onze antwoorden ook daadwerkelijk begrepen worden.. het gaat er ook om dat je het principe begrijpt en niet per se op welke code de inkoopfacturen geboekt worden, dat snap je wel als je het principe ook snapt.

 

Het kan allebei. Ik heb al eerder gezegd: je hebt zelf aangegeven dat je boekhoudpakket het niet kon boeken op 3000.. ja, dan moet je het via 7000 doen.. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DeWit83 zei:

je hebt zelf aangegeven dat je boekhoudpakket het niet kon boeken op 3000.. ja, dan moet je het via 7000 doen.. 

Elk boekhoudprogramma kan nieuwe grootboekrekeningen toevoegen of niet gebruikte verwijderen … zo ook e-boekhouden.

 

2 uur geleden, DeWit83 zei:

Tot dusver lijkt het er niet op dat onze antwoorden ook daadwerkelijk begrepen worden.. het gaat er ook om dat je het principe begrijpt en niet per se op welke code de inkoopfacturen geboekt worden, dat snap je wel als je het principe ook snapt.

Wij kunnen blijven roepen in de woestijn maar onze antwoorden worden niet gehoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Amanda299 zei:

Ik haak hier even op in hoor, er worden nu verschillende dingen gezegd...

Heel simpel.

7000 is inkoopfacturen, bestel je bij je leverancier dan boek je hier je facturen in.

3000 is voorraad. Je had nog geen voorraadbeheer in je boekhoudpakket begreep ik.

Dus als eerst doe je dit:

Je telt alle inkoopkosten van de producten die je nu nog op voorraad heb bij elkaar op en zet je in 3000

3000 is dus voorraad wat je nog in bezig heb.

Voorbeeld bij verkocht product.

3000 voorraad reeks staat op 5000 euro

Je voorraad heeft dus een inkoopwaarde van 5000 euro.

Maand December heb je voor 2000 euro INKOOP verkocht.

Je omzet was hoger omdat je hopelijk winst maakt, die uitbetaling gaat naar je Mollie rekening.

Open een memoriaal.

Kies je 7000 rekening, dus de rekening waar je je inkoopfacturen heb staan.

Bedrag 2000

Tegenrekening is 3000

KLAAR.

Wat je nu in je memoriaal gedaan heb is de inkoop, dus de voorraadwaarde van de producten aangepast zodat de voorraadwaarde weer klopt met de producten die je in bezig heb.

Waarom op 7000? daar staan je inkoopfacturen zodat dat weer in balans is.

 

 

Helemaal duidelijk!
Begrijp van andere dat het dus ook andersom mag.
Inkoopfacturen direct naar de 3000.
Dan bij een verkocht product het inkoopbedrag van de 3000 afboeken en opboeken in de 7000 reeks.

Ik zal dan een nieuwe reeks in de 7000 groep aanmaken met 'verkochte producten' oid.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, 0108daniel zei:

Helemaal duidelijk!
Begrijp van andere dat het dus ook andersom mag.
Inkoopfacturen direct naar de 3000.
Dan bij een verkocht product het inkoopbedrag van de 3000 afboeken en opboeken in de 7000 reeks.

Ik zal dan een nieuwe reeks in de 7000 groep aanmaken met 'verkochte producten' oid.


Klopt, het is maar wat je fijner vind.

Sneller zou zijn om de inkoopfacturen direct naar de voorraad te doen.

Voordeel is dat je dan geen memoriaal hoeft te maken van de 7000 naar de 3000.

Je inkoopkosten moeten namelijk op de 3000 staan, dat zijn de 'kosten' van je voorraad.

 

Je zult overigens zien dat als je alle inkoopfacturen naar de 3000 zet je geen verlies meer heb maar zeer waarschijnlijk een dikke winst over houd.

Dat komt omdat op de 3000 een balans rekening is en geen winst/verlies.

Daarom is het belangrijk om bij verkochte producten deze UIT de 3000 te halen en IN de 7000 winst/verlies.

Je ziet dan dat je verkochte product een verlies zal zijn.

 

aangepast door Amanda299
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankje voor de duidelijke uitleg.

1 ding begrijp ik nog niet.

Als ik mijn inkoopfacturen inboek in de 3000, hoe zit het dan met de BTW en verzendkosten die ook meegerekend zijn in de inkoopfactuur?
Deze bedragen worden namelijk ook meegeteld in de voorraad.

aangepast door 0108daniel
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, 0108daniel zei:

Dankje voor de duidelijke uitleg.

1 ding begrijp ik nog niet.

Als ik mijn inkoopfacturen inboek in de 3000, hoe zit het dan met de BTW en verzendkosten die ook meegerekend zijn in de inkoopfactuur?
Deze bedragen worden namelijk ook meegeteld in de voorraad.

Die mag je gewoon laten staan, dus de gehele inkoopfactuur in 3000 zetten.
BTW krijg je overigens ook weer terug van de Belastingdienst.

Ook dit kan andersom.
Als je eerst alle inkopen inboekt in 3000 en vervolgens over het afgelopen jaar je voorraad bijwerkt.

Stap voor stap
Inkoopfacturen in 3000

Voorraad die je nu nog heb bij elkaar optellen.

 

Stel inkoop is in 2022 10.000 euro

Alle producten die je nu nog in voorraad zijn hebben een waarde van 7000 euro.

Er is voor 3000 euro aan inkoop verkocht in 2022

Memoriaal: rekening 7000 daar vul je een bedrag van 3000 in met als tegenrekening 3000

Klaar is kees!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, Amanda299 zei:

Die mag je gewoon laten staan, dus de gehele inkoopfactuur in 3000 zetten.
BTW krijg je overigens ook weer terug van de Belastingdienst.

Nee. Uiteraard moet je die BTW niet op 3000 boeken want dan weet je niet hoeveel je terug te vragen BTW is. De BTW boek je op een "terug te vragen BTW" rekening. Verzendkosten kun je naar een 4000 boeken of wel gewoon in de 3000. Dat is een keuze. Maar ik zou de voorraad 3000 alleen tegen inkoopprijs excl. verzendkosten waarderen anders moet je met een wanneer waardesysteem werken in je Excel voorraad. Dus verzendkosten gewoon naar de W&V.

 

Inkoopfactuur:

Crediteur

Aan 3000 voorraad

Aan verzendkosten

Aan terug te vragen BTW

 

2 uur geleden, 0108daniel zei:

Als ik mijn inkoopfacturen inboek in de 3000, hoe zit het dan met de BTW en verzendkosten die ook meegerekend zijn in de inkoopfactuur?
Deze bedragen worden namelijk ook meegeteld in de voorraad.

Wat die je jet die BTW als je wel naar 7000 zou boeken? Die zit daar dan toch ook niet in? Dus gewoon ipv 7000 3000 gebruiken. Rest blijft hetzelfde.

 

(Bovenstaand alleen als zo'n boeking mogelijk is in je programma. Want dat weten we nog steeds niet. Als dat niet kan dan doe je dus 2 boekingen. Eerst naar 7000 en dan nog een boeking van 7000 -> 3000.)

Dan zou het dit worden:

Crediteur

Aan 7000 Inkoop

Aan verzendkosten

Aan terug te vragen BTW

+

7000 Inkoop

Aan 3000 Voorraad

 

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankjewel.
Ik heb al mijn inkoopproducten opgeteld en verwerkt in de boekhouding.
Bij de overzichten winst en verlies heb ik in 2022 een verlies gemaakt.
Ik heb ook veel promoties gedaan afgelopen jaar.
Eind deze maand doe ik de voorraden van Januari verwerken.
Ik zet bij iedere bestelling die ik krijg in Excel per maand de producten die ik verkoop met de inkoopprijs erbij.
Uit voorbeelden van internet zie ik dat bijna niemand in voorraadbeheer de inkoopprijzen erbij zet.
De inkoopprijzen heb je toch juist nodig om van de 3000 naar de 7000 te kunnen boeken?

aangepast door 0108daniel
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Nee. Uiteraard moet je die BTW niet op 3000 boeken want dan weet je niet hoeveel je terug te vragen BTW is. De BTW boek je op een "terug te vragen BTW" rekening. Verzendkosten kun je naar een 4000 boeken of wel gewoon in de 3000. Dat is een keuze. Maar ik zou de voorraad 3000 alleen tegen inkoopprijs excl. verzendkosten waarderen anders moet je met een wanneer waardesysteem werken in je Excel voorraad. Dus verzendkosten gewoon naar de W&V.

 

Inkoopfactuur:

Crediteur

Aan 3000 voorraad

Aan verzendkosten

Aan terug te vragen BTW

 

Wat die je jet die BTW als je wel naar 7000 zou boeken? Die zit daar dan toch ook niet in? Dus gewoon ipv 7000 3000 gebruiken. Rest blijft hetzelfde.

 

(Bovenstaand alleen als zo'n boeking mogelijk is in je programma. Want dat weten we nog steeds niet. Als dat niet kan dan doe je dus 2 boekingen. Eerst naar 7000 en dan nog een boeking van 7000 -> 3000.)

 

 

 

 

 

 

De BTW word niet meegenomen in de 3000 zie ik.

Ik boek de hele factuur in, maar de BTW word dan van het totaalbedrag afgehaald wat in de voorraad komt.
Ik zal de verzendkosten er inderdaad nog vanaf halen en in de 4740 reeks drukwerk porti en vrachten plaatsen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

 

Normaal gesproken hoort "vracht en invoer" (inkomende vracht dan wel te verstaan) ook in de voorraad.

Dus dat zou ik niet doen, als ik jou was.

Ik heb alles al in de 4000 geboekt zoals Rik aangaf. 

Gelukkig maakt het niet echt uit qua verzendkosten. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Normaal gesproken hoort "vracht en invoer" (inkomende vracht dan wel te verstaan) ook in de voorraad.

Dus dat zou ik niet doen, als ik jou was.

Daar lopen de meningen over uiteen. Ik zou de voorraad waarderen tegen zuivere inkoopprijs.

 

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24852-verzendkosten-inboeken/#:~:text=Op balansdatum inventariseer je de,over jouw inkoopprijs wordt berekend.

 

Maar goed.. ik heb daar niet zoveel ervaring mee.

Als je de verzendkosten echter in de voorraad opneemt zul je ook je verrekenprijs in de Excel sheet aan moeten passen (dus incl vrachtkosten) anders blijven due kosten altijd in de balans steken als je die kosten ook niet terug boekt naar 7000 bij verkoop. (Dat maakt de hele voorraadadministratie behoorlijk complexer want je zult per inkoop, lees: na elke inkoop, je voorraad moeten herwaarderen.)

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Normaal gesproken hoort "vracht en invoer" (inkomende vracht dan wel te verstaan) ook in de voorraad.


Correct.

 

zie:

RJ-Uiting 2017-4: ‘Ontwerp-richtlijn 220 Voorraden en ontwerp-richtlijn B4 Voorraden’

 

Verkrijgings- of vervaardigingsprijs en overige kosten
302. Indien voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs, dient deze te bestaan uit de verkrijgings- of vervaardigingsprijs en overige kosten om de voorraden op hun huidige plaats en in hun huidige staat te brengen.

303. Op grond van artikel 2:388 lid 1 BW omvat de verkrijgingsprijs de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De bijkomende kosten omvatten onder meer de invoerrechten en andere belastingen (met uitzondering van belastingen die de rechtspersoon kan terugvorderen van de belastingdienst), transport- en behandelingskosten en andere kosten die direct kunnen worden toegerekend aan de verwerving van grond- en hulpstoffen en gereed product. Handelskortingen, rabatten en andere soortgelijke (te) ontvangen vergoedingen met betrekking tot de inkoop worden in mindering gebracht op de verkrijgingsprijs indien het waarschijnlijk is dat ze worden ontvangen of verrekend.

 

https://www.rjnet.nl/globalassets/rj-uitingen/2017/rj-uiting-2017-4-ontwerp-rj220-voorraden-en-ontwerp-richtlijn-b4-voorraden.pdf
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Als je (voorbeeld) voor 20.000 goederen ingekocht hebt en je daar 5.000 vracht/invoer bovenop betaald hebt en je hebt daar helemaal niets van verkocht nog, dan heb je geen 5.000 bedrijfskosten ineens (fiscaal gezien). Dan heb je een voorraad van 25.000 namelijk.

Ook dit is correct.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Cosara zei:

302. Indien voorraden worden gewaardeerd tegen kostprijs, dient deze te bestaan uit de verkrijgings- of vervaardigingsprijs en overige kosten om de voorraden op hun huidige plaats en in hun huidige staat te brengen.

Is het sleutelwoord hier niet "Indien". De kostprijs methode lijkt mij geen verplichting.

 

Volgens mij zijn er meerdere waarderingsmethoden voor balansvoorraad (waaronder ook inkoop-marktprijs).

https://www.navigator.nl/thema/1164/fiscale-spelregels-bij-de-waardering-van-voorraad

 

Maar goed... waarderen op kostprijs kan ook (maar dan moet je daar wel rekening mee houden in de Excel sheet en bij verkoop). Je kunt dan niet inkoopprijs * aantal doen om van 3000 naar 7000 te boeken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nu net klaar met alle facturen aan te passen dat de verzendkosten naar de 4000 reeks porti en vrachten gaat, blijkt ook dat niet goed te zijn haha.
Ik lees op andere forums dat dit wel op de 4000 reeks geboekt mag worden:

https://www.administratieforum.nl/viewtopic.php?t=523

Ik kan toch niet gaan sjoemelen met de inkoopbedragen om de verzendkosten te verdelen over de producten?
Dat levert ook meer werk op.

De kostprijs van een product is toch altijd zonder dat er verzendkosten word meegerekend in die prijs, want de verzendkosten komt er namelijk apart nog bij.
Op sommige inkoopfacturen staan geen verzendkosten, ofwel die zullen gratis geweest zijn of zitten al verwerkt in de prijs.

 

aangepast door 0108daniel
Link naar reactie
  • 0

Verzendkosten mag je gewoon op de 4000 reeks laten, niks mis mee.

Zo word ook voorkomen dat je onnodig de inkoopprijzen van je producten moet aanpassen.

Portokosten als je een inkoop binnenkrijgt betaal je tenslotte zelf.

Stel je gaat je producten ophalen met de auto dan ga je je benzinekosten ook niet berekenen in je voorraad.
De meeste bedrijven die wij op ons kantoor helpen doen ook hun portokosten inboeken in de 4000 reeks kosten.

Het is ook makkelijker overzicht te houden hoeveel je kwijt bent aan porto kosten van de pakketen die je van leveranciers ontvangt.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Amanda299 zei:

De meeste bedrijven die wij op ons kantoor helpen doen ook hun portokosten inboeken in de 4000 reeks kosten.

Er zit verschil tussen de primaire inkoopkosten van voorraden en de secundaire overige zakelijke kosten.

 

9 uur geleden, Amanda299 zei:

Het is ook makkelijker overzicht te houden hoeveel je kwijt bent aan porto kosten van de pakketen die je van leveranciers ontvangt.

Dat is slechts een kwestie van een subgroep toevoegen aan het onderdeel voorraden … als je dat wilt weten.

 

9 uur geleden, Amanda299 zei:

Verzendkosten mag je gewoon op de 4000 reeks laten, niks mis mee.

Voor de dagelijkse inkopen is daar niks mis mee, tenzij het aan de voorraad is gelieerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als TS het overzicht wil bewaren dan mag/moet hij de verzendkosten weer terug in de 3000 reeks zetten.
Eventueel inderdaad zoals Cosara zegt een extra reeks aanmaken, bijvoorbeeld 3001 met 'verzendkosten' oid.

De inkoopprijzen hoef je niet aan te passen, want verzendkosten zijn vaste kosten.

Volgens mij mag je deze ook niet verwerken in je inkoopsprijs, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Amanda299 zei:

Eventueel inderdaad zoals Cosara zegt een extra reeks aanmaken, bijvoorbeeld 3001 met 'verzendkosten' oid.

En wanneer boek je die 3001 dan weg? Want anders blijven ze eeuwig op de balans staan en alleen maar groeien.

 

Je zult dus bij verkoop een juist gedeelte terug naar 7000 moeten boeken. Maar hoeveel? Daarvoor zul je een juiste kostprijs (incl vracht) bij moeten houden die dus niet gelijk is aan de inkoopprijs. Dat gaat helemaal 'leuk' worden als je dat in Excel doet. Bij elke inkoop van die 'verrekenprijs' veranderen.

 

Maar ik begrijp, de meningen lopen uiteen (en ik dacht dat de andere methodes ook toegestaan zijn).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.