• 0

Is Nederland een geschikt land voor een B2C internet startup?

de vraag in het onderwerp houdt me al een tijdje bezig, en ik zou hier graag een discussie willen starten om jullie mening te polsen. Mijn voorlopige mening:

 

Nederland is verre van ideaal voor een internet startup die zich richt op de B2C markt, want:

 

- weinig goede developpers die voor acceptabel salaris willen werken

- Het Ned taalgebied is erg klein, vergelijkbare diensten die zich richten op bijv Engels hebben groter bereik, waardoor met ongeveer gelijke investertingen in ontwikkeling een grotere omzet kan worden gerealiseerd.

- Nederland is vergeleken met de US moeilijker qua VC

- De exit strategy in Ned is moeilijker dan in bijv de valley, daar verkoop je je startup gewoon aan de GYM (Google/Yahoo/MS)

 

De argumenten zijn wat kort door de bocht en allemaal wel te overkomen met wat moeite in het opbouwen internationale relaties (en zelf voor niet Ned markt gaan), maar als je dan toch internationale relaties nodg hebt...waaarom dan niet daar zijn waar het gebeurt (niet Ned)? Wat doen we hier?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
- weinig goede developpers die voor acceptabel salaris willen werken

 

Dat is inderdaad een beetje kort door de bocht als je niet verder ingaat op wat je als acceptabel salaris beschouwt.

 

- Het Ned taalgebied is erg klein, vergelijkbare diensten die zich richten op bijv Engels hebben groter bereik, waardoor met ongeveer gelijke investertingen in ontwikkeling een grotere omzet kan worden gerealiseerd.

 

Een beetje developer is prima in staat een meertalig produkt neer te zetten, dus dit is niet echt een argument.

 

- De exit strategy in Ned is moeilijker dan in bijv de valley, daar verkoop je je startup gewoon aan de GYM (Google/Yahoo/MS)

 

Maar lang niet onmogelijk - vraag de mannen van Marktplaats maar eens.

 

Wat doen we hier?

 

Geld verdienen? ;)

 

De Nederlandse markt mag dan relatief klein zijn, maar biedt wel de mogelijkheid je website heel gericht te targeten. Bovendien is de penetratie van (breedband) internet in Nederland erg hoog, dus scoort het daar relatief weer beter dan andere landen. Tenslotte kan het een prima mogelijkheid bieden een concept in een relatief afgesloten deel van het internet te etsten voordat je je op de internationale markt stort.

 

Anyway, dat waren mijn eerste brainwaves.

Link naar reactie
  • 0

Nederland is verre van ideaal voor een internet startup want:

- weinig goede developpers die voor acceptabel salaris willen werken.

Je hebt het toch over een internet startup? Het ontwikkelen van de website hoeft natuurlijk niet persé in NL te gebeuren dan. Zolang je maar goede specificaties hebt, kan je zo'n website (of wat voor programma dan ook) overal laten ontwikkelen. Ik heb daar zelf althans prima ervaring mee.

En zoals al vermeld in deze draad: meertaligheid van een site is 'gewoon' een extra feature.

 

Bovendien zou je Nederland als "testland" kunnen gebruiken om te kijken of je idee werkt. Al veel (ook buitenlandse) bedrijven hebben dat reeds gedaan...

Get the software you need.

Link naar reactie
  • 0

Met een goed en onderscheidend plan/idee red je het in Nederland ook wel, geen probleem.. En capital is ook voorhanden, alleen niet beschikbaar voor slechte ideeën, maar dat zal in USA niet anders zijn.

 

Ik vraag me trouwens sowieso af of in "The Valley" alles rozegeur en maneschijn is... Ik heb niet de indruk dat daar op iedere straathoek een vertegenwoordiger van GYM met een geldbuidel staat te zwaaien om passerende start-ups op te kopen.

 

En by-the-way, is de exit de belangrijkste motivatie om te ondernemen?

 

Maar goed, wat je misschien over Nederland en Nederlanders versus USA wel zou kunnen beweren (al blijft het oppassen als je generaliseert) is dat Nederlanders meer gehecht zijn aan zekerheid en minder risico's durven nemen, maar dat neemt niet weg dat een Nederlander die wel risico durft te nemen en er voor durft te gaan, in mijn ogen minimaal dezelfde kans op succes heeft als een Amerikaan.

 

Groet,

 

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er een beetje aan waar je je op richt. Sites als Weblogs, Inc, Technorati, Blogger, Flickr kunnen ook prima in Nederland worden opgericht, mits dat gebeurt met een internationale focus. Het Nederlandse RSS-initiatief Scoopgo krijgt bijvoorbeeld veel meer aandacht vanuit de VS dan vanuit Nederland. Maakt het uit dat het in Holland is bedacht en ontwikkeld? Nope.

 

Hyves is ook een aardig voorbeeld: bij de oprichting dachten de makers verder dan de landsgrenzen, met als gevolg dat ze meer dan een miljoen gebruikers hebben in Latijns-Amerika.

 

Dat het hier wat moeilijker is om VC aan te trekken geloof ik wel. Het developpers-verhaal is daarentegen een non-issue. In de VS zijn de prijzen ook niet mis, en bovendien staat weinig je in de weg om een en ander uit te besteden aan het oostblok of azië. Zelfs de Rabobank heeft al het programmeerwerk rond de promotie van iDEAL, zoals bv. het winkelplein, uitbesteed aan een partij in Wit-Rusland. Kosten waren bij elkaar een schijntje.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Zijn we kansloos? Nee. Ik zou niet weten waarom sites zoals flickr, feedburner of del.icio.us niet vanuit Nederlandse bodem kunnen komen.

 

- Arbeidskosten zijn weinig verschillend met die in de VS gok ik. De know-how is misschien een ander verhaal.

- We beheersen allemaal uitstekend Engels ;)

- Nederlandse partijen als Ilse (DCIF) en de Telegraaf (partner in HabboHotel) zijn er denk ik niet vies van.

 

Maar nemen we vaak initiatief in die richting? Mwa. We kijken meer in onze eigen achtertuin, zoals Marktplaats, Web-log, Startpagina, etc. dat hebben gedaan. Internationaal blijven we aan de zijlijn.

 

ScoopGo vind ik trouwens niet echt schokkend, gezien het bestaan van Rollyo en andere personalized search platforms. En er zijn denk ik nog wel wat gebreken te vinden, maar dat is een andere thread ;)

BlueAce : De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Web 2.0
Link naar reactie
  • 0

ik denk wel dat een probleem is dat de gemiddelde internet startup in de VS in de series A funding (in het eerste jaar van het bestaan) een bedrag van 5 of 10 miljoen ophaalt. Dat is in ons land echt onmogelijk. Ook Google is in de beginfase met een dergelijk bedrag gefund. Ik heb in ons land nog niet gezien dat een startup die geen winst maakte meer dan 2 miljoen ophaalde, sinds 2002. Dat is wel wat in silicon valley op dit moment wel veel gebeurd.

 

dagdag

X10

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het investeringsklimaat kan ik me sowieso voorstellen dat er weinig grote internationaal gerichten projecten vanuit nederland gestart worden. De vraag is niet zozeer wat er 'mis' is met nederland, als wel wat er zodanig 'goed' is dat iemand nederland zou kiezen als thuisbasis voor een internationale venture.

 

Voor bedrijven die zich vooral richten op nederlanders is locale aanwezigheid een absolute pre, maar voor zaken die wereldwijd gericht zijn is er vast wel een of ander land aantrekkelijker als thuisbasis.

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het investeringsklimaat kan ik me sowieso voorstellen dat er weinig grote internationaal gerichten projecten vanuit nederland gestart worden. De vraag is niet zozeer wat er 'mis' is met nederland, als wel wat er zodanig 'goed' is dat iemand nederland zou kiezen als thuisbasis voor een internationale venture.

 

idd interessante wending van de vraag:

wat maakt Nederland een interessant land om een B2C internet dienst te starten?

 

Voor bedrijven die zich vooral richten op nederlanders is locale aanwezigheid een absolute pre, maar voor zaken die wereldwijd gericht zijn is er vast wel een of ander land aantrekkelijker als thuisbasis.

 

Ik vraag me zelfs af of je als B2C dienst die zich op Ned richt niet aan het kortste eind trekt als je je tot Ned beperkt. Internationale concurrenten die dezelfde dienst aanbieden in het Engels/meerdere talen zullen vanwege groter bereik meer geld hebben om meer te investeren in innovatie. Een dergelijke internationaal initiatief zal dan qua gebruikers functionaliteit waarschijnlijk beter zijn dan een klein lokaal initiatief. Vervogens zullen ook de lokalen (Nederlanders) van deze internationale dienst gebruik gaan maken, simpelweg omdat deze beter is (en we allemaal Engels spreken, of er een Ned schilletje omheen zit).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn we kansloos? Nee. Ik zou niet weten waarom sites zoals flickr, feedburner of del.icio.us niet vanuit Nederlandse bodem kunnen komen.

 

Als we in Nederland al een dergelijk intiatief zien ontstaan, dan wordt het internationaal nauwelijks opgemerkt. Als het in de Valley gelanceerd werd en je hebt daar een goed netwerk dan schrijft de hele wereld er over...

Link naar reactie
  • 0

Het Nederlandse RSS-initiatief Scoopgo krijgt bijvoorbeeld veel meer aandacht vanuit de VS dan vanuit Nederland.

 

hmm, niet echt mee eens. Welke toonaangevende aandacht uit de VS heb je ontdekt (de google url zegt niet zoveel, kijk bijv maar eens naar deze Engelse .com sites die er vorlgens Google over Scoopgo praten

 

Hyves is ook een aardig voorbeeld: bij de oprichting dachten de makers verder dan de landsgrenzen, met als gevolg dat ze meer dan een miljoen gebruikers hebben in Latijns-Amerika.

 

dit is inderdaad een interessante uitzondering. Iemand enig idee hoe zij de aandacht van Latijns-Amerika op zich hebben gekregen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben tegenwoordig een geweldige forum-feature hier, het heet de 'edit knop'. Waard om te proberen :)

 

Als we in Nederland al een dergelijk intiatief zien ontstaan, dan wordt het internationaal nauwelijks opgemerkt. Als het in de Valley gelanceerd werd en je hebt daar een goed netwerk dan schrijft de hele wereld er over...

 

Dat heeft niets te maken met het klimaat in Nederland, wel met de ondernemer. Maar dat zeg je dus zelf al een beetje. De kansen zijn hier denk ik verhoudings-gewijs(!) nog lang niet zo slecht als in andere landen.

 

hmm, niet echt mee eens. Welke toonaangevende aandacht uit de VS heb je ontdekt (de google url zegt niet zoveel, kijk bijv maar eens naar deze Engelse .com sites die er vorlgens Google over Scoopgo praten

 

Dus als ik het goed begrijp vind jij eHub geen toonaangevende aandacht? Ik zie Feedo er nog niet in staan ;)

 

BlueAce : De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Web 2.0
Link naar reactie
  • 0

Het Nederlandse RSS-initiatief Scoopgo krijgt bijvoorbeeld veel meer aandacht vanuit de VS dan vanuit Nederland.

hmm, niet echt mee eens. Welke toonaangevende aandacht uit de VS heb je ontdekt

 

Ik sprak de ontwikkelaar vorige week en hoorde aantallen waar ik van onder de ondruk was. Ik kan/wil geen details prijsgeven maar de aandacht van "overzee" is in ieder geval groot.

 

Hyves is ook een aardig voorbeeld: bij de oprichting dachten de makers verder dan de landsgrenzen, met als gevolg dat ze meer dan een miljoen gebruikers hebben in Latijns-Amerika.

 

dit is inderdaad een interessante uitzondering. Iemand enig idee hoe zij de aandacht van Latijns-Amerika op zich hebben gekregen?

 

Hebben ze vrij weinig voor hoeven doen, voor zover ik weet. Wellicht waren ze de eerste goed opgezette spaanstalige community-site, maar waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van de juiste plaats, de juiste tijd en opgemerkt worden door de opinion leaders. Ook in de VS, Iran en Nepal zijn ze bijvoorbeeld populair.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat Nederland geschikt is voor het opzetten van een wereldwijde B2C internetspeler. Nederlandse bedrijven en managers zijn vaak internationaal georiënteerd, omdat onze thuismarkt veel kleiner is dan de meeste buitenlandse markten. Ik merk ook dat Nederlanders zich makkelijker aanpassen aan vreemde markten en manieren om zaken te doen dan bv. Fransen of Duitsers vanwege het befaamde handelsverleden van ons land.

 

Wat mij tegelijkertijd opvalt, is dat Nederlandse internetbedrijven weinig successen in het buitenland boeken en volgens mij weinig internationale ambities tonen. Terwijl een nationaal business model juist in de internetwereld makkelijker geëxporteerd kan worden dan in de offline wereld. De al genoemde Habbo Hotel is ontwikkeld door een Fins bedrijf Sulake (www.sulake.com) en is reeds in 16 landen uitgerold (incl. Japan en Australië!)

 

Ik heb zelf geprobeerd om een aantal toonaangevende Nederlandse internetbedrijven te verleiden om bv. de Russische internetmarkt te penetreren met hun producten, maar voorlopig zonder succes. Amerikanen en Engelsen gaan wel naar Rusland omdat er circa 20 mln. Internet gebruikers al zijn (op 150+ mln. bevolking), omdat penetratie van de mobiele telefoon in Moskou en St.-Petersburg met 20+ mln. consumenten rond 100% is, en omdat de totale internetomzet in 2004 circa $2 mln. bedroeg.

 

Het blijft voor mij een raadsel waarom traditionele Nederlandse bedrijven buitenlandse successen boeken (Unilever, Shell, de banken, Philips, Endemol etc), terwijl dit op het internet veel minder lukt. Heeft iemand een verklaring?

 

Serge Fenenko

http://www.novocortex.com

Link naar reactie
  • 0

omdat onze thuismarkt veel kleiner is dan de meeste buitenlandse markten.

 

Daar verkijk je je op, de nederlandse markt is eigenlijk best een grote. Niet vergeleken met de VS ofzo, maar qua economie is nederland ongeveer de 10e ter wereld.

 

Het blijft voor mij een raadsel waarom traditionele Nederlandse bedrijven buitenlandse successen boeken (Unilever, Shell, de banken, Philips, Endemol etc), terwijl dit op het internet veel minder lukt. Heeft iemand een verklaring?

 

Wellicht is het zo dat nederlanders met hele grote ambities al snel verkassen en hun venture opzetten in the valley of elders in het buitenland?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.