• 0

Gehele managementvergoeding belast met loonheffing?

Met mijn Holding BV ben ik minderheidsaandeelhouder van Werk BV, waarbij ik via een managementovereenkomst werkzaam ben. Ik ben geen bestuurder bij Werk BV, ik kan ook niet over mijn eigen ontslag beslissen, derhalve draagt Werk BV premies werknemersverzekeringen voor mij af.

 

De kwestie: naar aanleiding van een vooroverleg gebruikelijk loon meldt de Belastingdienst mij dat de gehele managementvergoeding belast is met loonheffing, omdat de Werk BV premies werknemersverzekering afdraagt voor mij.

 

Klopt dit wel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste madisonmighty, allereerst welkom op Higherlevel!

 

29 minuten geleden, madisonmighty zei:

Klopt dit wel?

 

Ik ben geen fiscalist maar voor zover mij bekend: Nee, dat klopt niet...tenzij sprake is van één of meer van de volgende omstandigheden:

  • de werkmij zo dom is geweest om over de managementfee werkgeverslasten te betalen in in plaats van over het door jou in de holding verloonde salaris. Is dat salaris in de holding door  jou doorgegeven aan de werkmij? 
  • je een salaris hanteert dat te laag is als gebruikelijk loon en de belastingdienst kennelijk van mening is dat jouw salaris op (of soms zelfs boven) de betaalde managementfee moet liggen
  • je voorheen in loondienst was van de werkmij en de huidige managementfee per maand niet structureel (ben geen fiscalist maar ik gok minstens 30%) hoger is dan het oude bruto salaris.

Wie heeft je begeleid bij deze constructie, de managementfee en het salaris?  

 

PS: Joost Rietveldis wel fiscalist, wellicht dat hij hier nog iets zinnig(er)s over kan zeggen 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel?

 

27 minuten geleden, madisonmighty zei:

Klopt dit wel?

Hoe zou het volgens jou dan moeten zijn? Wat staat er in de managementovereenkomst? Is deze overeenkomst opgesteld door een kundig fiscaal jurist? Is de overeenkomst mogelijk een verkapte arbeidsovereenkomst? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: Managementfee en loon

 

Bij een managementfee structuur ben je in dienst van de holding B.V. en betaalt de holding B.V. loon aan prive. Omdat je 100% zeggenschap hebt over je eigen holding, draag je geen sociale premies af. De holding B.V. brengt managementfee in rekening bij een werk B.V. voor die diensten die de holding B.V. levert aan de werk B.V. Dit gebeurt op basis van een factuur (met btw indien geen fiscale eenheid). De managementfee kan bijvoorbeeld 6.000 euro per maand zijn en het loon 5.000 per maand. Zo blijft er 1.000 in de holding hangen voor overheadkosten. 

 

Maar als je jezelf gaat verlonen vanuit de werkmaatschapij dan is het logisch dat de Belastingdienst stelt dat je zowel sociale premies als loonheffing moet afdragen. Je kunt het dan managementfee noemen en het overmaken naar de B.V., maar feitelijk is het gewoon loon. De werkmaatschappij kan niet alleen sociale premies afdragen als of je een werknemer bent en vervolgens geen loonheffing afdragen. 

 

Als je wilt gaan voor optie 1 (meest voorkomende optie) moet je de zaken anders inrichten. Te beginnen met een managementfee overeenkomst tussen holding B.V. en werk B.V., een arbeidsovereenkomst met holding B.V. en aanmelding loonheffingen holding B.V.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Meamon zei:

Omdat je 100% zeggenschap hebt over je eigen holding, draag je geen sociale premies af

Dat is in deze situatie, TS is minderheidsaandeelhouder, doorgaans juist niet aan de orde.

 

Hij/zij kan waarschijnlijk niet beschikken over diens ontslag - en, komt ie - ook niet over het opzeggen van de managementovereenkomst. Dat maakt hem/haar ook bij verloning uit de holding gewoon verplicht sociaal verzekerd.

 

Uiteraard wat situaties uitgezonderd, zoals nevengeschiktheid of aandelen met bijzondere rechten.

 

Maar goed, er ontbreekt nogal wat info en TS reageert hopelijk nog

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.