• 0

Korting bieden aan klanten op basis van sportuitslag

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
38 minuten geleden, dansuz zei:

Mag ik een product of dienst aanbieden waarbij de klant korting krijgt bij een bepaalde sportuitslag?

Als bij aankoop de prijs duidelijk is (dus de sportuitslag en de korting bekend), dan is dat geen probleem. Er zijn genoeg acties waar je korting krijgt op basis van de temperatuur van dat moment. 

 

Als de aankoop wordt gedaan voor de sportuitslag en de korting bekend zijn, dan is zowel de prijs onduidelijk als dat je een kansspel hebt gecreëerd. Als dit aan consumenten gaat aanbieden, dan moet je je aan bepaalde regels houden of zelfs een vergunning aanvragen. Neem voor informatie contact op met de Kansspelautoriteit.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarschijnlijk denk ik te simpel, maar mag een ondernemer niet altijd zelf zijn prijzen, acties en kortingen bepalen? 

 

Een keukenboer die na een leuk gesprek zegt: bij aanschaf van een keuken krijg je die krijg je die extra ladekast van mij.

Een supermarkt die korting geeft aan Oekraïense gezinnen.

Een carwash met Ladies night waarbij vrouwen 20% korting krijgen 

Een consultant die zijn uurtarief 10% verlaagd bij een vaste klant 

Een boekhouder die normaal €100,- per uur vraagt maar het bij zijn buurman voor €25,- doet

Een rijleraar die een kwartiertje extra langer rijdt voor hetzelfde geld om net even meer te oefenen voor een examen bij een leuke leerling, maar dat niet doet bij een leerling waar hij geen klik mee heeft 

Een restauranthouder die bij bekenden zegt: je hoeft niet af te rekenen.

Een garage die bij mij €1000 voor een auto vraagt en zegt dat er niet onderhandeld kan worden terwijl mijn vrouw hem voor €900 mee kan krijgen

 

Heel veel prijzen zijn subjectief en op basis van gunning. Ik snap niet waarom de kansspelautoriteit erbij moet komen als ik een cafe heb, wielren fan ben en zeg iedere keer dat van der Poel een etappe wint iedere aanwezige een rondje van het huis krijgt. Of als ik Feyenoorder support en masseur ben: als Feyenoord kampioen wordt masseer ik de week erna voor 50% korting. Of als ik een olympische spelen fanaat ben en zeg iedere olympische medaille voor Nederland is een procent extra korting op mijn dienst/product. 

 

Ik snap dat ik me kwetsbaar opstel en finaal kan worden afgebrand. Zoals ik boven al aangaf denk ik waarschijnlijk te simpel, maar ben dan vooral benieuwd waarom het niet mag en wie dat dan zou controleren (zeker als het lokaal is).

 

 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 1
21 minuten geleden, Pieter__VH zei:

mag een ondernemer niet altijd zelf zijn prijzen, acties en kortingen bepalen? 

 

Het is niet de ondernemer die de prijs vast stelt als hij die achteraf (!) afhankelijk laat zijn van een sportuitslag. Het is dan immers gebaseerd op kans.

Zoals Ron al zei, de prijs en de korting moet bekend zijn op het moment van aankoop.

Dus als je vandaag korting geeft omdat Oranje gisteren heeft gewonnen, dan is dat prima. De prijs en de korting zijn dan al bekend.
Als je vandaag zegt dat je men morgen geld terug ("korting") kan krijgen als ze vandaag wat kopen en Oranje vanavond wint, dan ben je een gokspel aan het drijven.

Link naar reactie
  • 0

Aaah bedankt voor je antwoord. Ik had de vraag totaal anders geïnterpreteerd. 

 

Ik dacht dat de vraag was: mag ik mensen iets laten kopen met 15% korting als er een bepaalde uitslag is?

 

Maar die vraag kan natuurlijk bedoelt zijn als:

Mag ik mensen nu iets laten kopen en 15% van het bedrag teruggeven als er daarna een bepaalde uitslag is? 

 

Zo had ik er niet naar bekeken en dan begrijp ik ineens de logica. Excuses! Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit soort acties zie je toch wel vaker, niet alleen op sportuitslagen (gratis frikandel bij een frites als Nederland wint) maar ook 'hittekorting, de temperatuur in % korting'.

De consument wint er niks mee, tenzij er aanvullende voorwaarden zijn die maakt het geen korting meer is. Bijvoorbeeld daarbij een regeling dat je na de uitslag nog kunt annuleren, maar dan je betaalde prijs gecorrigeerd naar die onzekere verwachtingswaarde terug krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Kortingen, in welke vorm dan ook, zijn vrij om te bepalen. Ook als je voor een wedstrijd al een verkoop sluit en pas na afloop van de voetbalwedstrijd of een race de te geven korting vaststelt en toepast.

 

Andere koek is het als je een uitslag door de klant laat voorspellen en die een korting geeft als hij of zij het juist heeft. Op zich mag dat wel, maar dan is het wel zaak om te letten op de kaders waarbinnen je als ondernemer winakties mag opzetten. Die zijn niet heel erg strak, maar als de korting wordt bezien als prijs die iemand wint kun je niet oneindig veel weggeven terwijl je via de omzet die het concept je oplevert misschien al snel aan de tax zit. 

 

Ik zou me erg goed inlezen en, nog vee verstandiger, een specialist raadplegen. 

 

Wel een heel erg leuk concept overigens. 

briefondernummer.nl

contactadvertenties, zoals vroeger

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.